PROIECTUL LEGII UCENICIEI, IN DEZBATERI PUBLICE

Oferta forței de muncă ar putea avea mai multe șanse să corespundă necesităților pieței muncii și economiei în ansamblu, potrivit proiectului Legii Uceniciei, elaborat de Ministerul Educației, Culturii și Cercetări.

Un capitol al proiectului de lege este dedicat uceniciei la locul de muncă, în calitate de program de instruire, iar altul se referă la ucenicia în învățămîntul dual, prin program de formare profesională. Proiectul reglementează raporturile de ucenicie la locul de muncă ca raporturi de drept civil. Ucenicia la locul de muncă se organizează pentru calificări, inclusiv cele ce nu se regăsesc în Clasificatorul Ocupațiilor din Republica Moldova.

Persoana fizică poate încheia un contract de ucenicie la locul de muncă de la vîrsta de 18 ani, pe o perioada de pînă la 6 luni. Agentul economic nu poate încheia contract de ucenicie la locul de muncă cu persoana fizică, anterior salariat al agentului economic respectiv, cu excepția cazului în care contractul de ucenicie la locul de muncă vizează o altă calificare decît cea pe care o avea ucenicul în cadrul raporturilor de muncă anterioare. Contractul de ucenicie la locul de muncă poate fi încheiat cu aceeași persoana fizică doar o sigura data pe durata activității sale.

Numărul ucenicilor ce pot fi antrenați concomitent în programul de instruire la același agent economic depinde de numărul de mentori calificați în domeniul pentru care este inițiat programul. Un mentor poate coordona pînă la cel mult 15 ucenici concomitent. Pe perioada uceniciei la locul de muncă, ucenicul va beneficia lunar de remunerația de ucenicie, mărimea căreia se negociază de către părțile contractului de ucenicie și se stabilește în contract. Acesta nu poate fi mai mică decît 2/3 din cuantumul minim garantat al salariului în sectorul real.

Agenții economici care inițiază programe de instruire profesională și încadrează ucenici în activitatea sa, în baza unui contract de ucenicie la locul de muncă, beneficiază, pe perioada derulării contractului de ucenicie la locul de muncă, cu excepția perioadei în care raporturile sînt suspendate, de deducerea cheltuielilor legate de organizarea şi realizarea programelor ucenicie. Atît agentul economic, cît și ucenicul achita contribuțiile de asigurări sociale de stat obligatorii și primele de asigurare obligatorii de asistență medicală reieșind din baza de calcul de 2/3 din cuantumul minim garantat al salariului în sectorul real, indiferent de valoarea remunerației ucenicului agreată de către părți. Perioada de ucenicie la locul de muncă se va include în vechimea în muncă a ucenicului.

Cu referință la ucenicii în învățămîntul dual, se menționează că au statut juridic și fiscal asimilat celui de salariat al agentului economic. Ei sînt exceptați de la repartizarea pentru plasare în cîmpul muncii conform necesităților statului (dacă nu au exprimat o asemenea solicitare). Salariul pe perioada uceniciei în învățămîntul dual constituie o sursă de venit neimpozabilă. Iar acele cheltuieli ale agenților economici care derulează programe de formare profesională în învățămîntul dual vor fi considerate deductibile din punct de vedere fiscal.

Sursa: IPN