ASTAZI E O ZI IMPORTANTA PENTRU CEI CARE AU SARBATORIT CRACIUNUL PE NOU

Ziua de 6 ianuarie este una de importanță deosebită pentru toți creștinii ortodocși: dacă pe stil nou se sărbătorește Botezul Domnului Iisus Hristos în apele Iordanului de către Sfîntul Ioan Botezătorul (Boboteaza), pe stil vechi este Ajunul Nașterii Domnului.

Creștinii moldoveni care au sărbătorit Nașterea Domnului pe 25 decembrie, după calendarul gregorian, de stil nou, participă miercuri, 6 ianuarie, la Liturghia oficiată de Sărbătoarea Botezului Domnului și la sfințirea Aghesmei Mari.

În seara de 5 ianuarie, în bisericile în care slujbele sînt oficiate și pe stil nou, preoții au sfințit Agheasma Mare, care se va păstra în sfintele lăcașe timp de un an și va fi folosită la ocazii speciale, inclusiv după Împărtășanie. 

La o biserică din centrul Chișinăului, care are posibilitatea să oficieze Liturghii la sărbătorile mari conform ambelor calendare, creștinii au luat acasă încă în ajun Agheasma Mare. În dimineața de 6 ianuarie, după Liturghie, din nou se va face Sfinţirea cea Mare a Apei.

 

„Acesta este Fiul Meu cel iubit, întru Care am binevoit!”

Boboteaza, sărbătorită la 6 ianuarie (19 ianuarie, pe stil vechi), cînd se consideră că a avut loc botezul lui Iisus Hristos, încheie, alături de sărbătoarea Sfîntului Ioan (7/20 ianuarie), perioada celebrării Naşterii Mîntuitorului.

Sărbătoarea marchează Botezul Domnului şi se mai numeşte Epifanie, adică Arătarea lui Dumnezeu şi Mîntuitorului în lume.

La Botezul Mîntuitorului, Dumnezeu S-a revelat lumii ca Sfînta Treime. Tatăl a vorbit din ceruri: „Acesta este Fiul Meu cel iubit, întru Care am binevoit!”, Fiul era în apă şi se boteza, iar Duhul Sfînt a pogorît asupra Lui în chip de porumbel.

„În Iordan botezîndu-Te, Tu Doamne, închinarea Treimii s-a aratat, că glasul părintelui a marturisit Ţie, Fiu iubit pre Tine numindu-Te şi Duhul, în chip de porumb, a adeverit întărirea Cuvîntului. Cel ce Te-ai arătat, Hristoase Dumnezeule, şi lumea ai luminat, mărire Ţie” – acesta este troparul cîntat în timpul sfințirii Aghesmei Mari.

 

Creștinii mărturisesc că apa sfințită de Bobotează are o putere mare

Credincioşii şi preoţii spun că apa de la Bobotează are o putere deosebită, pentru că a fost sfinţită printr-o îndoită chemare a Sfîntului Duh, iar sfinţirea are loc chiar în ziua în care Mîntuitorul s-a botezat în apele Iordanului. 

Cuvîntul “agheasmă” vine din grecescul “aghios” şi înseamnă sfinţire. Prin „agheasmă” se are în vedere apa sfinţită, precum şi slujba pentru sfinţirea ei.

Se obişnuieşte ca oamenii să bea din Agheasma Mare timp de opt zile în şir, din ziua sărbătorii. După aceasta, ea se poate lua numai după spovedanie.

Sfinţirea cea mică a apei are loc în biserică la fiecare zi de 1 a lunii, iar în case – oricînd cer credincioşii.

Sursa: sputnik.md