Rucsacul zburator, o inventie epocala a romanului Justin Capra care a fost respinsa de comunisti si folosita de NASA
”Avem nevoie de tractoare, tovarăşe, nu de oameni care să zboare”. Cu aceste cuvinte au respins comuniștii una dintre invențiile secolului XX, rucsacul zburător realizat de Justin Capră. Aparatul urma să fie apoi brevetat în SUA și folosit de NASA la deplasările astronauţilor în spaţiul cosmic pe distanţe mici.
,,Rucsacul zburător’’ sau „aparatul portativ pentru zbor individual” aşa cum este denumit ştiinţific, a fost realizat de celebrul inventator român Justin Capră în 1956, împreună cu Ion Munteanu.
Rucsacul zburător folosea un amestec de alcool şi oxigen, din care rezulta un jet de gaze care, prin evacuare, producea o putere îndeajuns de mare încît să ridice şi să propulseze un om.
„În 1958, am reuşit să mă şi ridic, după multe experienţe eşuate. M-am ridicat jumătate de metru, un metru, şi-am crezut că sunt în Ceruri. De frică. Pentru că nu m-aşteptam să mă ridic. Oricum, n-a fost o experienţă prea reuşită. M-am şi fript la mînă, s-a rupt şi un ajutaj…”, spunea Justin Capră, într-un interviu.
Extrem de modest, inginerul afirma că rucsacul zburător este o „idee banală” care se regăseşte chiar în Biblie cînd Ezechiel vorbeşte despre un car de foc, sau la mandarinii chinezi care se propulsau cu săgeţi de foc.
„Eu n-am venit cu nici o idee nouă, n-am descoperit nici focul, nici roata. Toată lumea zice că am propulsat un om în spaţiu. Dar nu sunt eu singurul”, spunea inventatorul.
„A fost ideea de zbor, de eliberare din această claustrare. Eu întotdeauna am fost speriat şi vreau libertate. Libertatea însemna automobil, avion, mai ales în regimul comunist cînd nu aveai voie să sufli, să mişti. Puteai să mişti dacă le cîntai în strună şi primeai şi premii, dar eu nu puteam să fac treaba aceasta”, spunea Justin Capră în emisiunea „Pelerini către Lumină”.
”Avem nevoie de tractoare, nu de oameni care să zboare”
De-a lungul anilor, Justin Capră a conceput, proiectat şi realizat 7 aparate de zbor, 15 motorete și peste 70 de automobile care funcţionează cu propulsie neconvenţională, primind brevete pentru aproape 40 de invenţii şi inovaţii.
La fel ca multe dintre invenţiile sale, şi ,,Rucsacul zburător’’ a fost respins de autorităţile comuniste.
„Au zis: <avem nevoie de tractoare, tovarăşe, nu de oameni care să zboare>. Sigur, era locţiitorul politic care n-avea treabă cu ştiinţă, el era omul lui Lenin, să zicem aşa. N-am abandonat ideea, iar în 1956 am fost şi arestat pentru ideile mele. Îşi imaginau că vreau să fug din ţara. Nu aveau nici un motiv”, spunea inventatorul.
În ciuda refuzului autorităţilor, Capră nu s-a descurajat. Cu ajutorul lui Henri Coandă, cu care era bun prieten, inventatorul a realizat un nou concept, îmbunătățit, care înlocuia combustibilul inițial cu perhidrol.
Asta în condițiile în care, la prima versiune, căldura emanată de combustie atinge aproape 600 de grade Celsius, astfel că acela care poartă rucsacul era obligat să fie îmbrăcat într-un costum de protecţie împotriva căldurii excesive emanate de gazele de propulsie.
Cu acest nou produs, Justin Capră obține în cele din urmă un brevet de invenție și, pentru că autoritățile de la noi nu au fost interesate, a mers la mai multe Ambasade printre care și cea americană.
Urmare a demersurilor sale, Justin Capră a fost arestat de Securitate şi anchetat sub pretextul că ar fi vrut să fugă din ţară.
Între timp, americanii au înțeles valoarea ideii lui Capră. În 1960, Wendell Moore, Cecil Martin și Robert Cunings aveau să breveteze, la rîndul lor, o invenție despre care Justin Capră avea să declare că semăna perfect cu a sa, ”doar culoarea diferea”. Abia în 2002 se recunoaște oficial că ideea i-a aparţinut românului Justin Capră.
„Nu este meritul meu, ci al lui Dumnezeu. Eu nu sunt inventator, Dumnezeu este. Rucsacul zburător a fost invenţia cea mai în vogă, pentru că era spectaculos. Zburai fără avion. Dar eu n-am inventat, eu n-am făcut decît să propulsez un om în spaţiu folosind nişte elemente deja cunoscute. Rareori am avut cîte o idee personală pe care am brevetat-o, cum ar fi efectul pelicular. Nici asta nu-mi aparţine 100%, pentru că m-am influenţat de experienţele lui Magnuss şi Bernoulli”, afirma Justin Capră în 2012, într-un interviu pentru cotidianul „Adevărul“ .
Ideea lui Capră, una universală
Justin Capră nu a fost primul care s-a gîndit la un astfel de aparat de zbor. Încă din 1919, inventatorul rus Aleksandr Fyodorovich Andreyev obținea un brevet pentru o invenție similară.
Şi naziştii, în 1942, experimentau un sistem de propulsie reactivă individuală numit Himmelstürmer. E posibil ca acesta să fi inspirat eforturile americane ulterioare cum ar fi proiectul Grasshopper desfășurat în anii ’50.
Cert este că Armata americana a dezvoltat proiectul „Small Rocket Lift Device” care a dus la primul zbor independent cu un aparat dezvoltat de echipa lui Wendell Moore pe 20 Aprilie 1961.
Justin Capra a murit pe 19 Ianuarie 2015, la vîrsta de 82 de ani, la Spitalul Județean de Urgență din Ploiești, fără să-şi vadă invenţia pusă în practică. Prototipul este în prezent expus la Muzeul Tehnic Dimitrie Leonida din Bucureşti.