DIN AGENDA PARLAMENTULUI (18 decembrie 2019)

Comisia protecție socială, sănătate și familie a aprobat, astăzi, rapoartele la proiectele Legii bugetului asigurărilor sociale de stat (BASS) și Legii fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală (AOAM) pentru anul 2020, în lectura a doua.

Atît veniturile, cît și cheltuielile BASS se prognozează pentru anul 2020 în sumă de 23 491 mil. lei, astfel bugetul asigurărilor sociale de stat pentru anul viitor va fi fără deficit.

Veniturile din contribuțiile de asigurări sociale de stat pentru anul 2020 vor constitui circa 14 779 mil. lei sau 63,6% în totalul veniturilor BASS – în creștere cu 8,8%, iar transferurile de la bugetul de stat – 36,4%.

Guvernul estimează că veniturile proprii ale BASS se vor majora drept rezultat al creșterii fondului de remunerare a muncii și îmbunătățirii administrării fiscale, minimizării practicii de achitare a salariilor ,,în plic” și a muncii ”la negru”.

Proiectul legii fondurilor AOAM pentru anul 2020 prevede venituri și cheltuieli în sumă de 8 383,4 mil. lei, cu o majorare a veniturilor de 14,4% și a cheltuielilor – cu 11,4%. Veniturile din prime vor constitui circa 63,5% în totalul veniturilor fondurilor AOAM. Transferurile de la bugetul de stat pentru asigurarea categoriilor de persoane asigurate de către Guvern se preconizează la nivel de 34%.

În proiect este prevăzută menținerea costului primei de asigurare obligatorie de asistență medicală în formă de sumă fixă la nivelul anului curent – în valoare de 4 056 lei. Totodată, se vor menține și reducerile la procurarea acesteia pentru mai multe categorii de persoane fizice și juridice.

Ca și în anul curent, cuantumul primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală va rămîne la nivelul de 9%, inclusiv 4,5% - achitate de angajat și 4,5% - achitate de angajator.

La elaborarea proiectelor BASS și al fondurilor AOAM s-a ținut cont de prioritățile politicilor social-economice ale statului.

 

Documentele urmează a fi dezbătute, în lectura doua, de către deputați în plenul Parlamentului.

***

Comisia protecție socială, sănătate și familie a examinat, astăzi, un proiect de lege privind majorarea cuantumului alocației sociale pentru persoanele vîrstnice care nu au un stagiu de cotizare de cel puțin 15 ani, de la 20% la 50% din mărimea pensiei minime pentru limită de vîrstă, stabilite anual de Guvern. Același proiect de lege prevede dublarea alocației sociale de stat pentru persoanele cu dizabilități: de la 40% la 80% din pensia minimă pentru limită de vîrstă.

Autori ai inițiativei legislative sînt un grup de deputați ai fracțiunii Partidului Socialiștilor din Republica Moldova.

Potrivit proiectului, de majorări ale cuantumului alocațiilor sociale de stat vor beneficia aproape 8 910 de persoane vîrstnice și cca 12 178 de persoane cu dizabilități. Mijloacele necesare pentru acoperirea cheltuielilor în vederea realizării legii sînt prevăzute în proiectul legii bugetului de stat pentru 2020.

Conform prevederilor în vigoare ale Legii privind alocațiile sociale de stat pentru unele categorii de cetățeni, persoanele vîrstnice care nu au un stagiu de cotizare de cel puțin 15 ani beneficiază de o alocație de stat pentru persoanele vîrstnice de 20 la sută din cuantumul pensiei minime pentru limita de vîrstă stabilit anual de Guvern care constituie 1079,33 lei. Astfel, alocația respectivă constituie în prezent 215,87 lei lunar. Alocația pentru persoanele cu dizabilități constituie 323,8 lei (dizabilități severe), 302,21 lei (dizabilități accentuate), 215,87 lei (dizabilități medii).

Un proiect asemănător, ce prevedea majorarea alocației persoanelor vîrstnice care nu au un stagiu de cotizare de cel puțin 15 ani, de la 20% la 40%, a fost înaintat de către deputatul Petru Frunze, fracțiunea PAS, Blocul ACUM. Deoarece prevederile acestuia sînt înglobate, într-o măsură exhaustivă, în proiectul de lege menționat mai sus, către lectura a doua acesta urmează a fi comasat cu proiectul de bază.

Documentul a fost aprobat de comisia de resort, pentru prima lectură, în unanimitate, urmînd să fie dezbătut de deputați în ședința plenară a forului legislativ.

***

Un proiect de lege privind modificarea Legii comunicațiilor poștale a intrat în procedura legislativă a Parlamentului Republicii Moldova. Comisia economie, buget și finanțe a aprobat, astăzi, raportul la proiectul respectiv, pentru prima lectură.

În textul legii se propune înlocuirea noțiunii ”rețeaua poștală publică” cu ”rețeaua poștală”.

Legea modificată va reglementa atît activitatea în domeniul comunicațiilor poștale a operatorilor poștali, indiferent de tipul lor de proprietate, cît și mecanismul de finanțare a serviciului poștal universal în condiții care să garanteze furnizarea permanentă a acestui serviciu.

Vor fi introduse principii de formare a tarifelor, acestea urmînd să fie stabilite de către furnizorii de servicii poștale. Astfel, în proiect se arată că tarifele trebuie să fie accesibile și stabilite astfel încît toți utilizatorii, indiferent de poziția geografică și ținînd cont de condițiile naționale geografice, să aibă acces la serviciile poștale furnizate, cu excepția nevăzătorilor și a prizonierilor de război care beneficiază de servicii poștale gratuit. Tarifele trebuie să fie orientate în funcție de costuri și să stimuleze furnizarea unui serviciu poștal universal eficient, acestea trebuie să fie transparente și nediscriminatorii, fundamentate în funcție de costuri și aplicate unic pe întreg teritoriul țării. Totodată, aplicarea unui tarif uniform nu exclude dreptul furnizorului de serviciu poștal universal de a încheia acorduri tarifare individuale privind prețurile cu utilizatorii.

În afară de aceasta, se propune introducerea în lege a noțiunii de ”servicii poștale electronice”, precum și a prevederilor privind prelucrarea trimiterilor care conțin obiecte interzise în circuitul poștal.

De asemenea, sînt incluse prevederi suplimentare privind utilizarea datelor cu caracter personal. Astfel, furnizorii de servicii poștale vor prelucra doar datele cu caracter personale strict necesare, neexcesive scopului prestabilit, asigurîndu-se un nivel de securitate și confidențialitate adecvat în ceea ce privește riscurile prezentate de prelucrare și caracterul datelor, cu respectarea drepturilor subiecților de date cu caracter personal, în conformitate cu Legea privind protecția datelor cu caracter personal.

Conform Convenției Uniunii Poștale Universale (UPU), se propune introducerea prevederii despre formularele UPU, precum și modificarea procedurii de efectuare a controlului vamal.

Autorii proiectului mai propun stabilirea limitei de greutate a serviciilor poștale rezervate pînă la 100 gr - către anul 2019 și liberalizarea pieței serviciilor poștale – către anul 2021.

Autorii susțin că proiectul de modificare a Legii comunicațiilor poștale nu va avea impact negativ asupra mărimii tarifelor serviciilor poștale.

Proiectul urmează a fi dezbătut în plenul Parlamentului.

***

Parlamentul va ratifica Amendamentul nr. 4 la Acordul de împrumut dintre Republica Moldova și Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) ”Reabilitarea rețelelor electrice de transport ale ”Moldelectrica”, în valoare de 20 de mln. dolari, pentru conversiunea acestuia în valuta Euro, inclusiv rata dobînzii. Comisia economie, buget și finanțe a prezentat, astăzi, raportul la proiectul de lege privind ratificarea Amendamentului, pentru prima lectură.

Operațiunea de conversiune este unul din instrumentele de management al datoriei de stat externe, care pînă în prezent nu a fost utilizat plenar de Ministerul Finanțelor. Acesta oferă posibilitatea generării economiilor la bugetul de stat la categoria cheltuielilor ce țin de serviciul datoriei de stat externe, inclusiv riscurile majore și anume – sensibilitatea portofoliului datoriei de stat externe la deprecierea monedei naționale și modificarea ratei de dobîndă. Astfel, prin ratificarea amendamentului se urmărește reducerea costurilor de deservire și riscurilor aferente datoriei externe.

Acordul de împrumut cu BERD privind reabilitarea rețelelor electrice de transport ale ”Moldelectrica” a fost semnat în 2012. Obiectivul proiectului rezidă în reabilitarea rețelelor existente de transport al energiei electrice, inclusiv schimbarea Transformatoarelor 110 kV și Reactoarelor 400 kV; reconstrucția instalațiilor de distribuție exterioare IDE 110 kV; reconstrucția stațiilor 400 – 35 kV și schimbarea celulelor 10 kV; reconstrucția LEA 110 kV; reconstrucția instalațiilor de distribuție (ID) de 10 kV.

Data limită de debursare a împrumutului este 28 decembrie 2020.

***

Statul va extinde categoriile de beneficiari ai alocațiilor lunare de stat acordate victimelor reabilitate ale represiunilor politice. Un proiect de lege în acest a fost examinat, astăzi, de Comisia protecție socială, sănătate și familie, raportul la proiectul respectiv fiind aprobat pentru două lecturi.

Astfel, de alocații lunare de stat, în mărime de 500 de lei, vor beneficia victimele reabilitate ale represiunilor politice din perioada anilor 1917-1990, indiferent de faptul dacă sînt sau nu beneficiari de pensii ori alocații de stat. Actualmente, legislația prevede că de dreptul de a beneficia de alocația respectivă se bucură doar persoanele care dețin dreptul la pensie.

Proiectul pentru modificarea şi completarea legii cu privire la protecția socială suplimentară a unor categorii de populație a fost aprobat de către membrii Comisiei protecție socială, sănătate și familie, în unanimitate.

***

Comisia economie, buget și finanțe a susținut raportul pe marginea proiectului politicii fiscale și vamale pe termen mediu, pentru lectura a doua.

”Politica fiscală și vamală este un document foarte important, de aceea trebuie să fim foarte vigilenți și corecți în formularea propunerilor, dar și să încheiem operativ procedurile de aprobare, astfel încît înainte de anul nou să avem legea promulgată deja”, a declarat Vladimir Glovotaiuc, președintele Comisiei economie, buget și finanțe.

Documentul urmărește obiectivele unei legislații fiscale și vamale favorabile dezvoltării economice și consolidării veniturilor bugetare. Proiectul acestuia a fost elaborat în baza propunerilor, inclusiv din partea mediului de afaceri, autorităților, Serviciului Fiscal de Stat și Serviciului Vamal, cu scopul eficientizării și unificării politicii fiscale și vamale a țării.

Amintim că proiectul politicii fiscale și vamale conține următoarele măsuri:

- permiterea spre deducere a oricăror plăți efectuate salariaților sau în folosul acestora, din care au fost reținute impozite salariale;

- permiterea spre deducere a datoriilor în valoarea de pînă la 1000 de lei al căror termen de scadența a expirat de 3 ani;

- aplicarea facilităților acordate salariaților pentru hrana și transport organizat și asupra zilierilor;

- diminuarea impozitului aplicat donațiilor de la 12% (includerea în venitul donatorului) la 6% (reținerea finală). Modificarea tratamentului fiscal pentru bunurile donate prin includerea normei de majorare a veniturilor în cazul efectuării donației de agenții economici;

- substituirea bazei impozabile aferente regimului agenților economici subiecți ai sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii (IVAO) din venitul operațional în venituri totale, cu excluderea unor categorii de venituri (subvenții, dobînzi, etc);

- modificarea termenului de achitare a TVA pentru serviciile importate la data de 25 a lunii următoare celei de efectuare a importului sau de achitare;

- modificarea termenului de achitare a accizelor cu stabilirea termenului de 25 a lunii următoare celei în care a fost scoasă marfa accizată din antrepozit;

- unificarea termenului de declarare și achitare a impozitului pe bunuri imobiliare fiind stabilită data de 25 septembrie;

- anularea obligației de înregistrare a facturilor fiscale în Registrul general electronic al facturilor fiscale;

- aplicarea scutirii de TVA fără drept de deducere, la plasarea în regim de perfecționare activă a mărfurilor supuse accizelor, produselor zootehnice (carne), etc.;

- extinderea, cu 1 an, a scutirii de impozitul pe venit a dobînzilor bancare a persoanelor fizice;

- scutirea de TVA fără drept de deducere la importul și/sau achiziția a materiei prime, articole utilizate la producerea tractoarelor și tehnicii agricole;

- scutirea de taxa pentru efectuarea procedurilor vamale a mărfurilor exportate prin trimiteri poștale a căror valoare nu depășesc 1 000 euro;

- abrogarea normei de limitare a deducerii în sumă de 200 000 lei pentru autoturismele procurate de agenții economici care nu sînt utilizate în procesul de producție și prestare a serviciilor;

- extinderea dreptului de aplicare a regimului de deducere a amortizării în scopuri fiscale pentru activele imobilizate;

- extinderea aplicării progresive a taxei la valoarea autoturismelor importate;

- aplicarea taxării inverse pentru livrările de bunuri a agenților economici insolvabili;

- aplicarea TVA pentru serviciile electronice prestate de agenții economici nerezidenți către populație și crearea unui cadrul legal de achitare a impozitelor și taxelor;

- perfecționarea taxei pentru apă prin stabilirea obligației de achitare a taxei respective pentru subiecții care vor îmbutelia apa.

***

Parlamentul va crea o comisie de anchetă pentru elucidarea înstrăinării patrimoniului sindicatelor. Comisia juridică, numiri și imunități a decis, în ședința de astăzi, să propună plenului Parlamentului aprobarea unui proiect de hotărîre.

Potrivit proiectului, comisia de anchetă va fi constituită din 7 membri. În activitatea sa, aceasta va antrena toate instituțiile responsabile, va audia toate părțile implicate și va prezenta Parlamentului un raport în termen de 60 de zile.

”După destrămarea URSS, Republica Moldova a moștenit o avere impresionantă, estimată la peste 200 de milioane de dolari. Acest patrimoniu imens moștenit de la organizația sindicală unională includea imobile, stațiuni turistice, sanatorii, baze sportive, campinguri și tabere de odihnă. Investigațiile jurnalistice în care sînt prezentate cazurile de gestionare frauduloasă a patrimoniului sindicatelor din Republica Moldova, prin intermediul Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova, demonstrează faptul că liderii acestora nu au fost preocupați de apărarea și protejarea drepturilor angajaților, inclusiv ale celor patrimoniale”, menționează autorii inițiativei legislative în nota informativă a proiectului.

Proiectul de hotărîre urmează a fi dezbătut în plenul Parlamentului.

Inițiativa aparține unui grup de deputați de la Fracțiunile PAS și Platforma DA Blocul ACUM.

Direcţia comunicare şi relaţii publice a Parlamentului RM