URAGANUL ANTICORUPTIE PE AXA WASHINGTON - BRUXELLES – BUCURESTI. CUM A INFLUENTAT OCCIDENTUL TRANSFORMAREA JUSTITIEI (IN ROMANIA)
Serial anticorupţie (8)
Autor: Mihai VOINEA
În episodul de astăzi vă arătăm cum şi de ce s-a implicat Occidentul în construirea fenomenului care a măturat reţelele de influenţă din România postcomunistă.
După Revoluţia din 1989, politica externă a României s-a întors cu faţa către Occident. Vestul ne-a primit cu braţele deschise şi chiar a făcut eforturi pentru a ne atrage în sfera sa de influenţă, finanţînd masiv societatea civilă, presa şi partidele prooccidentale de la începutul anilor ’90. Pentru marile puteri, România conta, în principal, din două motive: poziţionarea strategică pe harta intereselor geopolitice şi oportunitatea de a deschide o nouă piaţă pentru investitori.
Liderii de la Bucureşti au transmis semnale pozitive în ambele direcţii, însă în spatele zîmbetelor binevoitoare aruncate partenerilor externi, şi-au urmărit mai departe interesele personale. În anul 2000, exasperată că fondurile pe care le pompează în spaţiul ex-comunist nu produc rezultate, Banca Mondială a realizat un studiu prin care a încercat să identifice cauzele blocajului. A constatat că România a fost acaparată de aşa-numiţii „insideri“. Oameni de afaceri foarte puternici, care, folosindu-se de influenţa politică, creaseră economia de piaţă din interiorul statului şi stabiliseră regulile în interesul lor, rezultînd un comportament monopolist care blocase dezvoltarea. Era, de fapt, o definiţie mai pretenţioasă a corupţiei.
Trecuseră zece ani de la prăbuşirea comunismului şi Occidentul constata cu dezamăgire că România nu devenise un teren sigur pentru investiţii şi nici o ţară cu instituţii puternice pe care s-o poată transforma într-un aliat. În 1999, cînd NATO a avut nevoie de acordul României pentru a trece cu avioanele sale către Iugoslavia, Parlamentul a aprobat survolul. Însă presa a speculat că balanţa a fost înclinată de Sorin Ovidiu Vîntu prin cei aproximativ 30 de senatori şi deputaţi pe care îi controla. Ziarele vremii se întrebau ce garanţii poate prezenta România dacă într-o situaţie atît de gravă decizia a stat la mîna unui afacerist controversat? Pentru ca astfel de lucruri să nu se mai întîmple, la începutul anilor 2000, puterile occidentale au hotărît să se implice direct în eradicarea corupţiei din România.
Americanii – pragmatici, românii – ascultători
2001. După atentatele de la 11 septembrie, preşedintele american George W. Bush reconfigura politica externă a Statelor Unite şi anunţa că Alianţa Nord-Atlantică (NATO) se va extinde de la Marea Baltică pînă la Marea Neagră. O lună mai tîrziu, premierul Adrian Năstase făcea o vizită în SUA, iar în Primăvara anului următor tînărul Victor Ponta, pe atunci şeful Corpului de Control al Guvernului, declara: „Americanii, ca întotdeauna, sînt nişte oameni pragmatici şi au venit şi ne-au spus: ar fi bine ca pînă la admiterea în NATO să faceţi următoarele lucruri. Ne-au spus să înfiinţăm o structură specializată de combatere a corupţiei şi să alocăm resursele necesare“.
Guvernul Năstase se conforma şi, pe 4 aprilie 2002, emitea o ordonanţă de urgenţă prin care lua fiinţă Parchetul Naţional Anticorupţie (PNA). Occidentul a avut o contribuţie directă la construirea acestei instituţii. În acea perioadă, România nu urmărea doar intrarea în NATO, ci şi integrarea în Uniunea Europeană, cu care începuse negocierile de aderare pe 15 februarie 2000. Instituţiile de la Bruxelles au susţinut financiar proiectul de înfiinţare al PNA şi au trimis experţi care să supravegheze implementarea. Banca Mondială a acordat şi ea un grant de 250.000 de dolari, iar Ambasada Statelor Unite a pus la dispoziţie aparatură şi stagii de instruire a procurorilor.
„Ambasada S.U.A. a sprijinit din start P.N.A, inclusiv cu aparatura necesară desfăşurării activităţii. De asemenea, au fost organizate împreuna numeroase acţiuni de instruire şi perfecţionare a personalului operativ”, Ioan Amarie, procuror-şef al PNA în perioada 2002-2005.
Pentru că se arătase ascultătoare, pe 21 noiembrie 2002, la summit-ul NATO de la Praga, România era invitată să înceapă convorbirile de aderare. Două zile mai tîrziu, George W. Bush venea în vizită la Bucureşti. În faţa mulţimii adunate în Piaţa Revoluţiei, Ion Iliescu îl asigura pe preşedintele Statelor Unite că România „va ataca frontal fenomenul corupţiei“ şi că „va accepta cu bucurie consultanţa instituţiilor americane abilitate în domeniu“. Adevăratele intenţii ale regimului Iliescu-Năstase n-au trecut însă niciodată mai departe de stadiul acestor declaraţii sforăitoare. Ţinut sub control politic, PNA-ul n-a reuşit să facă dosare importante, iar corupţia, în loc să se diminueze, a devenit şi mai răspîndită. Occidentul s-a simţit păcălit şi a aşteptat rezultatul prezidenţialelor din 2004, cînd Traian Băsescu a cîştigat alegerile în faţa lui Adrian Năstase cu un program axat tocmai pe reformarea justiţiei.
„Americanii, evident“
Băsescu a declarat şi el război corupţiei şi a impus-o la Ministerul Justiţiei pe Monica Macovei, recomandată de activitatea în zona societăţii civile şi de experienţa acumulată vreme de şapte ani la Consiliul Europei. Era un nume agreat de occidentali şi nu puţini au fost cei care au speculat că a fost sugerat din exterior. Sorin Ovidiu Vîntu mai speculează şi acum: „Americanii, evident! Ea a lucrat într-o instituţie Soros pînă atunci, într-un ONG. Doar nu credeţi că a găsit-o Băsescu pe Monica Macovei. I s-a impus!“. Traian Băsescu neagă orice influenţă externă şi spune că a ales-o pe Monica Macovei documentîndu-se din presă: „În deciziile mele n-am avut niciodată recomandări de numiri sau de poziţii publice“.
Pentru a putea construi o strategie de luptă împotriva corupţiei, Macovei a aprobat un audit juridic independent al activităţii PNA de pînă atunci şi a încredinţat această misiune celor de la Freedom House, un institut de cercetare finanţat de guvernul american. În frunte cu Adrian Năstase, Opoziţia a acuzat că licitaţia a fost atribuită „cu dedicaţie“ şi că Freedom House finanţase în trecut inclusiv organizaţia APADOR-CH, în care activase Monica Macovei. Principalele recomandări ale auditului Freedom House au fost o reorganizare a Parchetului Naţional Anticorupţie (PNA) şi un ajutor mai susţinut din partea serviciilor de informaţii.
Pornind de la aceste direcţii, PNA s-a transformat în DNA, a încheiat un protocol de colaborare cu SRI şi a primit o infuzie de procurori din tînăra generaţie, în frunte cu Daniel Morar, numit la conducerea instituţiei. Occidentul a pus din nou umărul pentru ca această reorganizare să iasă cît mai bine. Monica Macovei povesteşte: „Am vorbit cu ambasadele străine să vină să facă traininguri şi am primit sprijin din partea americanilor şi a Uniunii Europene. Ne-au ajutat cu tot felul de aparatură. Îmi amintesc că americanii cumpăraseră nişte năsturaşi care înăuntru aveau camere de luat vederi. Sînt lucruri utile, pentru că procurorii nu lucrează numai cu martori şi cu procese-verbale, au nevoie şi de alte dotări“.
America – superhelpfull
Influenţa Vestului în evoluţia fenomenului anticorupţie din România s-a făcut şi prin conexiunile din societatea civilă. Alina Mungiu, implicată de-a lungul timpului în mai multe ONG-uri prooccidentale, povesteşte: „Prin 2003, după ce am moderat o masă rotundă la OSCE pe tema anti-corupţiei, mă trezesc că vine un american la mine cu un CD. Şi îmi spune: «Dacă ai vreodată ocazia să faci ceva, aici, pe discul ăsta, se află toată legislaţia şi toate formulele pe care poţi să le adopţi. Cam asta este best practice in the world (cele mai bune practici din lume). Numele acestui domn era Stuart Gilman, un mare consultant în materie de anticorupţie. Am luat discul şi i l-am dat Monicăi Macovei după ce a venit la Ministerul Justiţiei. Apoi, prin 2005, am mers cîteva luni la Washington. M-am dus şi la Office of Ethics (n.r. – agenţie finanţată de Guvernul american) şi le-am spus: «Am o prietenă ministru al Justiţiei. Vrea să facă chestia asta». Şi ăia imediat ne-au dat ce au avut şi a fost superhelpfull (de mare ajutor – n.r.)”.
„Pînă la urmă ce au vrut americanii şi n-a fost dezirabil? Au vrut ca România să fie o ţară normală, în care corupţia să fie combătută, o ţară cu principii, o ţară cu valori. E cît se poate de firesc. Nu au nici o legătură ambasadele cu instrumentarea dosarelor”, Daniel Morar, procuror-şef al DNA între 2005 şi 2013.
Mesajul politicului către DNA: „Ajunge! E destul“
Începînd din toamna lui 2005, cînd DNA-ul a început să funcţioneze şi să producă dosare din ce în ce mai importante, implicarea occidentală s-a concentrat pe protejarea procurorilor şi a instituţiilor cărora politicienii încercau să le oprească elanul. S-a întîmplat, spre exemplu, în februarie 2006, cînd intervenţia ambasadelor străine a obligat Parlamentul să renunţe la încercarea de a scoate anchetarea senatorilor şi a deputaţilor de sub competenţa DNA. Politicienii n-au renunţat nici o clipă la ideea că vor păcăli Bruxelles-ul cu cîteva dosare, iar după ce vom fi acceptaţi în Uniunea Europeană vor pune frînă anti-corupţiei.
Daniel Morar povesteşte o întîmplare memorabilă: „Prin 2006, un membru al Guvernului care reprezenta România în procesul de aderare mi-a spus: «Domnule Morar, daţi-mi un dosar şi rezolvăm integrarea». După ce am intrat în Uniunea Europeană, iar DNA-ul cerceta tot mai mulţi demnitari – aceeaşi persoană îmi zice: «Domnule Morar, ajunge! E destul! Sîntem integraţi în Uniunea Europenă, nu e nevoie să mai provocăm agitaţie“. Mi-am dat seama că acest oficial nu privea anti-corupţia decît ca un instrument diplomatic – ne-am integrat în UE, acum să o lăsăm mai moale“.
În aprilie 2007, la numai cîteva luni după ce România fusese acceptată în Uniunea Europeană, Monica Macovei a fost schimbată cu Tudor Chiuariu, cel pe care Traian Băsescu îl numea „un tînăr mafiot obraznic“. Noul ministru al Justiţiei a lansat un mesaj de forţă către Direcţia Naţională Anticorupţie, solicitînd revocarea lui Doru Ţuluş, şeful secţiei a II-a din DNA. Occidentul a intervenit din nou: „Demiterea lui Ţuluş a fost oprită după ce, la audierea din CSM, s-au prezentat ambasadorul Marii Britanii, ambasadorul Olandei şi ambasadorul Statelor Unite“, îşi aminteşte Monica Macovei. Apoi continuă: „Două luni mai tîrziu, am avut informaţii din minister că se pregăteşte o ordonanţă de urgenţă prin care DNA va fi comasată cu DIICOT. Am dat informaţia mai departe, iar Tăriceanu a primit un telefon din afara ţării şi i s-a spus «să nu faci asta». Au sperat că îi vor păcăli pe occidentali, dar din fericire nu le-a mers“.
Corupţia ca armă a Federaţiei Ruse
Occidentul a continuat să fie vigilent în toţi aceşti ani şi să apere fenomenul anticorupţie ori de cîte ori a fost nevoie. Ultima intervenţie a avut loc la mijlocul lunii trecute, cînd reprezentanţii mai multor ambasade străine i-au cerut explicaţii lui Călin Popescu Tăriceanu, preşedintele Senatului, despre noile modificări făcute în Codul Penal. „Susţinerea ambasadelor şi a Comisiei Europene contează foarte mult. E foarte important ca în această luptă să nu te simţi singur“, spune Laura Codruţa Kövesi, actuala şefă a DNA, pe care Ambasada Statelor Unite a premiat-o anul trecut pentru contribuţia adusă la reformarea justiţiei.
Din perspectiva celor anchetaţi, suportul occidental se transformă însă într-o mare conspiraţie. Sorin Ovidiu Vîntu vorbeşte despre o bătălie care se duce între mediul de afaceri autohton şi interesele străine. „Faptul că se decimează clasa oamenilor de afaceri este un lucru extrem de dăunător naţiei. Din momentul în care Băsescu a dat ţara pe mîna americanilor, s-a terminat. Însă sistemul a pierdut doar o bătălie, nu şi războiul. În final îi vom alunga pe americani de aici“. Alina Mungiu zîmbeşte ironic: „Am dat ţara pe mîna americanilor? Am dat-o atunci cînd am vrut să intrăm în NATO“. Societatea civilă ştie că are mai multe argumente ca oricînd pentru a sublinia importanţa anti-corupţiei, devenită un factor determinant în contextul geopolitic din estul Europei.
„Eu am de mult timp convingerea că există o strategie a Rusiei de a distruge pe dinăuntru anumite state prin corupţie pentru a le putea lua înapoi sub influenţa sau chiar puterea directă a Rusiei. E un moment de cumpănă şi trebuie să realizăm că e important să ne apărăm noi instituţiile, nu să aşteptăm să ni le apere alţii“, spune Monica Macovei.
Sînt 15 ani de cînd puterile occidentale hotărau să se implice în diminuarea corupţiei de la noi din ţară. România nu pare încă pregătită să-şi apere singură instituţiile, dar nici nu mai este acelaşi stat vulnerabil de la începutul anilor 2000, aliatul care nu prezenta nici o garanţie în ochii partenerilor externi. Credibilitatea României pare să fi crescut invers proporţional cu decăderea marilor îmbogăţiţi ai tranziţiei. Sorin Ovidiu Vîntu, omul la mîna căruia s-a spus că au stat americanii în 1999 pentru a putea trece cu avioanele către Iugoslavia, este acum doar un cetăţean inofensiv, urmărit de procurori şi consolat de perenitatea vechiului său cinism: „Eu nu mă lupt ca americanii, eu îi înjur. Hai să fim serioşi, sîntem ca elefantul cu şoricelul. Nu pot eu să mă mai lupt cu ei. Tot ce mai pot face e să îi înjur“.