REFORMA ÎNVĂŢĂMÎNTULUI (5)
Ce ar trebui să ştim, mai ales cei implicaţi în procesul de reformă a învăţămîntului, despre testele PISA ?
Descriere generală (continuare)
1. Iniţialele PISA reprezintă Programme for International Student Assessment (Programul pentru Evaluarea Internaţională a Elevilor), iniţiat de către Organizaţia pentru Cooperare Economică şi Dezvoltare (OECD). Există trei cicluri de testare deja administrate la nivel internaţional, cu finalizare în anii: 2000, 2003, 2006. PISA 2009 este cel de-al patrulea studiu PISA din seria începută în anul 2000 şi sunt implicate peste 60 de ţări participante. Acest ciclu de testare PISA se derulează în perioada 2008-2009. În anul 2008 a avut loc pretestarea, iar în martie 2009 va avea loc testarea propriu-zisă, în toate ţările participante.
2. PISA are următoarele caracteristici:
- Este cea mai amplă evaluare internaţională din domeniul educaţiei;
- Evaluează elevi cu vîrsta de 15 ani;
- Evaluează nivelul de pregătire a elevilor pentru viaţa adultă;
- Măsoară performanţele elevilor în domeniile: Citire/ Lectură, Matematică şi Ştiinţe.
3. La testarea PISA participă între 4 500 şi 10 000 de elevi din fiecare ţară, după ce la pretestare au participat între 800 şi 1 200 de elevi din fiecare ţară.
4. Rezultatele evaluării pot fi folosite pentru atingerea următoarelor obiective:
- Să evidenţieze cu maximum de obiectivitate cît de pregătiţi sunt elevii pentru educaţia permanentă, pentru continuarea studiilor şi pentru viaţă în general la finele învăţămîntului obligatoriu;
- Să fie utilizate de către sistemele educaţionale şi de către sistemele de management pentru identificarea aspectelor care necesită îmbunătăţiri suplimentare;
- Să permită comparaţii între performanţele elevilor (şi condiţiile de studiu şi de mediu socio-economic ale acestora) de aceeaşi vîrstă din ţările OECD şi ţările partenere.
Programul Internaţional pentru Evaluarea Elevilor (PISA) este o evaluare standardizată internaţional care a fost elaborată împreună de către ţările participante şi administrată elevilor de 15 ani din şcolile acestor ţări. Programul a fost implementat în 43 de ţări la prima aplicare, cea din anul 2000, în 41 de ţări la cea de-a doua aplicare, cea din 2003, şi în 57 de ţări în 2006, la cea de-a treia aplicare. Testele sunt de obicei administrate unui număr de elevi cuprins între 4.500 şi 10.000 de elevi din fiecare ţară. Evaluarea are loc în cicluri, din trei în trei ani.
Fiecare ciclu de evaluare este denumit în funcţie de anul în care are loc evaluarea. Primele trei cicluri, PISA 2000, PISA 2003 şi PISA 2006 au fost deja finalizate. Din ciclul PISA 2009 s-a derulat deja faza pretestării (în martie 2008), se pregăteşte testarea propriu-zisă, în martie 2009. În prezent se explorează deja posibilităţile de optimizare a testărilor pentru ciclurile 2012 şi 2015.
În toate ciclurile PISA sunt evaluate domeniile alfabetizării la: citire / lectură, la matematică şi la ştiinţe. În PISA 2000 domeniul principal a fost citirea / lectura – în sensul că a inclus un set extins de sarcini din acest domeniu. În PISA 2003, accentul a fost pus pe alfabetizarea matematică şi a fost introdus şi un domeniu în plus, privind rezolvarea de probleme. Pentru ciclul PISA 2006 domeniul principal a fost alfabetizarea la ştiinţe. În PISA 2009 este pentru prima dată cînd domeniul principal este din nou citirea / lectura.
PISA evaluează în ce măsură şi-au dobîndit elevii aflaţi către finalul educaţiei obligatorii unele dintre cunoştinţele şi deprinderile de bază care sunt esenţiale pentru participarea deplină la viaţa socială. În toate ciclurile de evaluare cele trei domenii de bază sunt acoperite nu doar în termenii stăpînirii curriculumului şcolar, ci în special în termenii cunoştinţelor şi deprinderilor necesare în viaţa adultă. În ciclul PISA 2003 a fost introdus domeniul rezolvării de probleme pentru a continua examinarea competenţelor trans-curriculare.
DURATA: PISA utilizează teste scrise cu durata de două ore pentru fiecare elev. Itemii testului sunt o combinaţie de itemi cu alegere multiplă şi întrebări solicitînd elevilor să-şi construiască propriile răspunsuri. Itemii sunt organizaţi în grupuri pe baza unui pasaj caracterizînd o situaţie de viaţă reală. Este acoperit un total de aproximativ şapte ore de itemi ai testului, diferiţi elevi răspunzînd unor combinaţii diferite de itemi. Elevii răspund şi unui chestionar de mediu, care durează 20-30 de minute şi oferă informaţii despre ei şi despre familiile lor. Directorii de şcoală răspund unui chestionar de 20 de minute despre şcolile lor.
PREZENTAREA DOMENIILOR: Alfabetizarea matematică este capacitatea individului de a identifica şi de a înţelege rolul pe care îl joacă matematica în lume, de a face judecăţi bine fundamentate, de a utiliza şi de a se angaja matematica în moduri care răspund nevoilor vieţii individului, în calitatea sa de cetăţean constructiv, implicat şi reflexiv”.
“Rezolvarea de probleme este capacitatea individului de a utiliza procesele cognitive pentru a face faţă şi a rezolva situaţii reale, trans-disciplinare în care calea soluţiei nu este evidentă imediat şi în care domeniile alfabetizării sau ariile curriculare care ar putea fi aplicabile nu pot fi încadrabile în domeniul matematicii, al ştiinţelor sau al citirii / lecturii.”
“Alfabetizarea la citire / lectură este înţelegerea, utilizarea, şi reflecţia asupra textelor scrise, pentru a-şi atinge scopurile, pentru a-şi dezvolta cunoştinţele şi potenţialul şi pentru a participa la viaţa socială.”
“Alfabetizarea ştiinţifică este capacitatea de a utiliza cunoştinţele ştiinţifice, de a identifica întrebările şi de a formula concluzii pe baza datelor, cu scopul de a înţelege şi de a sprijini luarea deciziilor despre lumea naturii şi despre schimbările făcute prin activităţile omeneşti”. (va urma)
(MC)