Directorul SIS si haosul informational

Despre vulnerabilitatea Țării, mai apoi a guvernanților

Mihai CONȚIU

 Trilogia SIS. Luni, 19 Decembrie, spațiul mediatic moldovenesc a fost invadat de o declarație emisă de către Alexandru Musteață, directorul Serviciului de Informații și Securitate (SIS), la un post de televiziune. Declarația cu pricină, după cum veți vedea, se referă la activitatea informativă a SIS în raport cu războiul din Ucraina și cu Rusia. Potrivit șefului SIS, ”Federaţia Rusă ar avea în plan să invadeze şi Republica Moldova la începutul anului 2023, iar punerea în aplicare a scenariului depinde de evoluţiile războiului din Ucraina”. A uitat să precizeze că de evoluția războiului din Ucraina depinde și existența Statului Republica Moldova, printre altele!

”Întrebarea nu este dacă Federaţia Rusă va face o nouă ofensivă spre teritoriul Republicii Moldova, dar cînd se va întîmpla acest lucru: fie la începutul anului – Ianuarie, Februarie, fie mai tîrziu – Martie, Aprilie”, a afirmat Musteață. Acesta a mai precizat: ”Dar din informaţia pe care o deţinem noi, Federaţia Rusă intenţionează să meargă mai departe, avînd scopul de a crea o joncțiune cu regiunea transnistreană (…) şi atunci, cu o claritate, putem spune că da, ei au intenţia să ajungă aici, să se conecteze. (…) …este un risc real şi foarte înalt”.

După apariția în presă a expunerilor directorului Musteață, Luni seara, SIS a dat publicității un comunicat în care se notează: ”În contextul declaraţiilor d-lui Alexandru Musteaţă, director SIS, (…) precizăm că directorul SIS a menţionat că obiectivul Federaţiei Ruse de a crea un coridor terestru pînă în regiunea transnistreană este unul valabil şi azi, iar o nouă ofensivă a Federaţiei Ruse spre această direcţie ar putea avea loc în 2023. De asemenea, punerea în aplicare a acestora depinde de evoluţiile războiului din Ucraina” (…), se arată în precizările transmise de SIS.

Constatînd personal sau fiind probabil informat de vreun ofițer SIS profesionist de gafa colosală pe care a făcut-o, Musteață a făcut o nouă precizare/clarificare suplimentară la ceea ce declarase anterior, tot Luni, tot la TVR Moldova, în care spunea: ”În primul rînd, vreau să fac un mic apel la calm către cetăţeni, or azi a fost aşa un mic val de discuţii în societate, privind modul cum au fost interpretate declaraţiile mele. (...) Federaţia Rusă va încerca o nouă ofensivă spre Vest. (…) Obiectivul Federaţiei Ruse de a continua ofensiva spre Vest pe tot teritoriul Ucrainei rămîne valabil pentru ei. (...) Informaţiile pe care le deţine SIS împreună cu partenerii indică asupra faptului că, în 2023, putem să ne aşteptăm cu o probabilitate înaltă la o nouă ofensivă pe teritoriul Ucrainei spre Vest”, a spus oficialul moldovean.

Musteață a făcut precizări și cu privire la Transnistria: „Regiunea transnistreană rămîne un punct destul de calm, avînd în vedere situaţia din regiune. (…) Analiza noastră arată că în Transnistria, chiar dacă sunt prezente trupe militare ruse, staţionate ilegal acolo, situaţia rămîne destul de calmă la acest moment şi previziunea noastră e că aşa va fi pe cîteva luni înainte”, a mai spus el.

În acest punct, ne oprim cu expunerea poate prea lungă a ”trilogiei SIS”, dar veți vedea că este interesant ce urmează!

Tot Luni, 19 Decembrie, la Chișinău, s-a aflat în vizită Bogdan Aurescu, ministrul român al Afacerilor Externe, care, în contextul celor afirmate de către șeful SIS, a declarat: ” Nu cred în astfel de construcţii, care să pună în pericol în acest moment Republica Moldova. (…) Nu estimăm în acest moment şi nu am informaţii cu privire la riscuri împotriva Republicii Moldova de acest gen”.

La rîndu-i, Președintele României, Klaus Iohannis, a afirmat că România nu deține informații referitoare la intenția Rusiei de a ataca militar Republica Moldova. ”Noi nu avem astfel de informații”, a spus Iohannis.

Înainte de a continua, în contextul opiniilor exprimate de către cei doi oficiali români extrem de bine informați, țin să reamintesc realitatea că România face parte dintr-una dintre cele mai puternice alianțe globale de informații, contrainformații, spionaj și contraspionaj de sub comandamentul NATO.

Știm prea bine ce pericol imens reprezintă Rusia pentru Republica Moldova în contextul invaziei din Ucraina și a controlului separatist-militar exercitat asupra teritoriului transnistrean. ”Pericolul”, așadar, rezultă din aceste realități, iar asta în contextul în care ar fi cu putință ca ”forțele transnistrene” să facă o joncțiune cu trupele invadatoare rusești din Ucraina. Realitățile concrete din teatrul de război ne demonstrează că acest ”pericol” este, totuși îndepărtat. Acest ”pericol” nu reprezintă și ”un risc real şi foarte înalt”, după cum declară directorul SIS.

După toate cele arătate pînă acum, un cititor neavizat poate că nu înțelege haosul informațional din SIS, care este limpede înțeles din ”trilogia” arătată. Pare că dl Musteață confundă SIS cu un ONG oarecare în sistemul de coordonare și funcționalitate specifică a acestui Serviciu. Neprofesionalismul derutant, panicard și ”după ureche” se vede de la o poștă. Este clar că în SIS nu există un departament profesionist de Analiză și Sinteză. Dacă ar fi existat, directorul SIS nu ar mai fi avut ce căuta în studioul TVR Moldova.

M-a mirat teribil să constat că toate instituțiile mediatice au preluat această ”trilogie” de comunicate ale SIS, ca pe niște comunicate oarecare, fără ca cineva să ia în dezbatere și să analizeze neprofesionalismul cras de care a dat dovadă dl Musteață, în primul rînd, dar și pe cel al întregului Serviciu, în general. Față de  această bîlbîită ”trilogie”, Comisia parlamentară care se ocupă și de chestiunile SIS ar fi trebuit, în regim de urgență, să-l convoace pe dl Musteață la audieri, să-i ceară să declare: cine i-a oferit aceste informații, care sunt sursele externe, prietene și neprietene, care ”le-a confirmat” și cine le-a prelucrat în ceea ce ar trebui să se numească Departament ori Serviciu de Analiză și Sinteză. Aici, să rețineți, e vorba despre o dezinformare națională, și nu numai, a SIS, una dintre cele mai importante instituții de securitate a Țării!

În contextul războiului din Ucraina, al ”pericolului” transnistrean, în materie de informații și contrainformații, SIS, cu certitudine, se bucură de colaborarea chiar și operativă a mai multor servicii secrete externe ostile invaziei rusești în Ucraina, începînd cu cele din România și terminînd cu…, mai ales în contextul adiacent al ”informațiilor” furnizate de către dl Musteață. De ce nu a verificat aceste informații ale SIS și într-un schimb informativ și cu cineva responsabil din serviciile secrete românești, măcar?

Vă reamintesc că Președintele ucrainean a primit informații extrem de precise de la americani privitoare la data cînd Rusia urma să invadeze Ucraina. Președintele Zelenski, însă, a ales să nu creeze panică în rîndul populației dînd publicității o astfel de informație. A făcut bine, firește! În cazul șefului SIS, avem de-a face cu o dezinformare parcă planificată subtil de alții spre a se produce panică în societate. Nu am absolut nici o informație și nici nu sunt curios de organizarea și funcționalitatea SIS de acum. În consecință, analizez instituția după comunicatele date publicității.

Astfel, îmi este extrem de greu să cred că SIS nu este încă penetrat, în anumite segmente, de către puternicele serviciile secrete rusești, care oricînd pot strecura informații diversioniste cu un puternic ”parfum de credibilitate” în fața unui director deloc experimentat în domeniu. Uitîndu-mă în datele sale biografice date publicității, am convingerea că acestea nu-l recomandă pentru o astfel de funcție extrem de importantă în Stat. Ar fi fost, totuși, ”recomandabil”, ca să zicem și așa, în condițiile în care, ani buni la rînd, ar fi activat extrem de eficient în calitate de agent acoperit al SIS.

Subiectiv-obiectiv vorbind, din afara sistemului și din ceea ce SIS ne oferă public, sunt convins că dl Mustață ori a fost dezinformat intenționat de cineva ”de încredere” din Serviciu, adică de cineva care știe ”ce fel de informație majoră” oferă unui șef neexperimentat, ori, pur și simplu, a preluat și difuzat un cumul de informații ”după ureche” ale unor agenți neprofesioniști care și-au convins șeful că dă publicității o informație trăsnet, în premieră internațională-regională.

În acest context, ținînd seamă de împuternicirile extrem de extinse atribuite SIS, avem de-a face cu o vulnerabilitate națională extrem de agravantă. Vulnerabilitatea constă în ceea ce am expus mai devreme, dar se extinde și asupra celor care l-au numit în funcție pe dl Musteață, iar aici mă refer la guvernanți. Dacă a fost numit pe criterii politice, este extrem de grav. Dacă un director al SIS servește cu prioritate guvernarea, interesul național este substituit interesului de partid, iar asta înseamnă prăvălirea în haos a tuturor – și guvernanții, și Țara!

Vulnerabilitatea despre care vorbim devine din ce în ce mai agravantă în condițiile în care actualii guvernanți se precipită să ofere SIS atribuții ”extinse”. Potrivit acestora, SIS ar putea acționa operativ prin filarea și interceptarea cetățenilor fără nici o legătură cu vreo eventuală urmărire penală. Prin asta, SIS ar putea fi o altă Justiție paralelă de urmărire, cercetare și stabilire de vinovății pentru ”cetățenii inconvenabili”, iar instanțele de judecată vor fi nevoite să pronunțe sentințe cerute de către SIS deoarece nu i se poate contesta veridicitatea eventualelor acuze aduse oricui. Deocamdată, pîna la acordarea acestor ”împuterniciri” acordate SIS, așa cum este și legitim într-o societate democratică, nu una dictatorială, investigarea unui cetățean, cu participarea informativă a SIS, era și încă mai este legală doar în condițiile existenței unui dosar penal intentat.

Înțelegeți despre ce este vorba? SIS, practic, va putea să intercepteze și să rețină pe oricine crede de cuviință fără un mandat emis de către un judecător! Astfel, orișicare moldovean poate deveni subiectul investigației de către SIS, fie pentru că și-a postat o opinie pe rețelele de socializare, fie că la piață a strigat ”Jos josul ori Sus susul!” etc., iar textul ori vorbele sunt deranjante pentru cei care au oferit SIS aceste împuterniciri suplimentare. În altă ordine de idei, Proiectul de modificare a Legii SIS prevede că angajații acestei instituții pot deține și dublă cetățenie, cea a Republicii Moldova sau a oricărui Stat al UE. Perfect! Dar în ce Stat al UE serviciile secrete au astfel de împuterniciri paralele cu judecătorii, care sunt excluși de la atribuția democratică și de Drept de a mai emite un mandat de urmărire, interceptare și cercetare pentru SIS? Nici în SUA nu-i așa ceva! În Coreea de Nord, DA!

SIS ar putea deveni un Gestapo în toată regula, nu credeți? Nici starea de urgență nu poate justifica așa ceva! Să reținem că tot prin astfel de împuterniciri/derogări fostul KGB și-a subordonat Rusia prin Putin! Voi ce credeți?