Nu mai exista cai salbatici pe Pamint

Cercetătorii au făcut o descoperire bazată pe o nouă analiză a ADN-ului care  reconstruiește arborele genealogic al familiei acestor ecvidee. Caii Przewalski, despre care se credea că sunt ultimii cai sălbatici de pe planeta noastră, de fapt erau animale domestice care scăpaseră de la proprietarii lor, potrivit studiului efectuat de revista „Science”. Sandra Olsen, co-autor al studiului şi curator al Institutului de Biodiversitate şi al Muzeului de Istorie Naturală de la Universitatea din Kansas, a declarat că “a fost o surpriză uriașă, însă asta înseamnă că nu mai există cai sălbatici pe Pămînt şi  e trist”. Studiul se bazează pe cercetări arheologice efectuate în două locuri din nordul Kazahstanului, Botai şi Krasnyi Yar, acolo unde savanții au descoperit dovezi de domesticire a calului care datează de peste 5000 de ani. Cercetătorii internaţionali au secvenţiat genomul a 20 de cai Botai, folosind mai ales dinţi şi oase exhumate din aceste locuri.

Prin compararea lor cu genomuri deja cunoscute de cai moderni şi străvechi, oamenii de ştiinţă au descoperit că ecvideele Przewalski sunt descendentele cailor Botai, cele mai vechi ecvide domestice cunoscute. O descoperire neaşteptată care certifică faptul că Przewalski nu erau iniţial nişte cai sălbatici. Aceste revelaţii sunt „super interesante”, spune Beth Shapiro, profesor de ecologie şi biologie evolutivă la Universitatea California din Santa Cruz. Iar d-na Shapiro, care nu a participat la studiu, a adăugat: „Înlocuirea cuvîntului ‘sălbatic’ cu ‘natural’ este o schimbare semantică care ar putea reflecta mai bine evoluţia lor istorică, dar nu ar trebui să le schimbe statutul, potrivit Rador.

Calul Przewalski este o specie pe cale de dispariție, potrivit Uniunii Internaționale pentru Conservarea Naturii, care a fost descoperită în secolul al XIX-lea în Mongolia de către exploratorul rus Nikolai Przewalski. Specia a devenit brusc foarte populară în Europa după ce foarte mulţi cai au fost capturați pentru grădinile zoologice ale Vechiului Continent. Specia a dispărut în sălbăticie în anii ’60.

Delia Testemițanu, studentă anul IV, Jurnalism, USM