In ciuda interdictiilor, spectatorii au ovationat la redeschiderea Operei de Stat din Viena

Iubitorii de muzică clasică nu s-au putut abţine să nu ovaţioneze, la finalul spectacolului ”Madame Butterfly” de Puccini, care a marcat, Luni, redeschiderea stagiunii Operei de Stat din Viena, în ciuda unor măsuri de siguranţă sanitară ce prevăd ca publicul să nu îşi manifeste vocal entuziasmul, potrivit DPA și agerpres.

Tînăra soprană lituaniană Asmik Grigorian a stîrnit cele mai puternice reacţii pentru interpretarea profund emoţională a eroinei japoneze, însă publicul a fost mai ales entuziasmat de redeschiderea acestei importante scene lirice, după o pauză de şase luni din cauza pandemiei de COVID-19.

Premiera a reprezentat şi debutul mandatului de director al lui Bogdan Roscic, fost manager al unui post radiofonic de muzică pop şi director al unei case de discuri specializată în muzică clasică, care îşi propune să restructureze repertoriul Operei de Stat din Viena cu 10 premiere anul acesta.

Producţia fastuoasă ”Madame Butterfly” a fost pusă iniţial în scenă pentru English National Opera şi New York Metropolitan Opera de regretatul regizor de film Anthony Minghella, cunoscut pentru ”The English Patient”, ”The Talented Mr Ripley”, şi soţia acestuia, coregrafa Carolyn Choa.

Înainte de premieră, dirijată de noul director muzical al Operei de Stat din Viena, Philippe Jordan, Roscic a declarat, pentru postul de televiziune austriac ORF, că precauţiile luate împotriva COVID-19 nu vor duce la nici o prescurtare sau modificare a producţiei.

”Nu trebuie să permitem unui virus care poartă numele unei beri răsuflate din Mexic să schimbe o operă de Puccini”, a spus acesta.

Un plan elaborat care vizează siguranţa sanitară a fost întocmit pentru a le permite artiştilor să interpreteze fără restricţii.

Odată cu noua stagiune, a fost inaugurată şi o nouă etichetă pe timp de pandemie, care include purtarea obligatorie a măştilor înainte şi după spectacol, precum şi recomandarea de a le păstra pe faţă chiar şi în timpul reprezentaţiei.

”Vă rugăm să vă exprimaţi entuziasmul exclusiv prin aplauze pe cît de puternice posibil”, fără să ovaţionaţi sau să huiduiţi, a cerut Opera din Viena spectatorilor în ghidul său de recomandări destinat reducerii cantităţii expirate de picături sau aerosoli potenţial infecţioase.

Au fost luate şi alte măsuri împotriva COVID-19, printre care reducerea numărului maxim de locuri disponibile – de la circa 2.300 la 1.300 – precum şi testarea intensivă a artiştilor şi a personalului angajat, o campanie care va costa 330.000 de euro doar în luna Septembrie.

Cu toate acestea, Roscic a evidenţiat faptul că nu doreşte să lase pandemia să domine prima sa stagiune din mandatul de director la Opera de Stat din Viena, condusă în trecut de nume celebre precum Gustav Mahler, Richard Strauss şi Herbert von Karajan.

În schimb, planurile lui Roscic includ manifeste politice, precum angajarea regizorului rus Kirill Serebrennikov pentru a pune în scenă ”Parsifal”, de Richard Wagner, într-o colaborare de la distanţă, din Rusia, întrucît artistul are interdicţie de a călători în străinătate în urma unei controversate sentinţe judecătoreşti.

Înainte de premiera de Luni, aspectul sălii de spectacole a fost îmbunătăţit cu o nouă draperie de siguranţă creată de fotografa americană Carrie Mae Weems, care o înfăţişează pe vedeta R&B Mary J. Blige în centrul unui tablou luxos.