Conferința de încheiere a proiectului UE “Consolidarea capacităților de gestionare a migrației în Republica Moldova”

Joi, 11 decembrie, a avut loc Conferința de încheiere a proiectului finanțat de Uniunea Europeană “Consolidarea capacităților de gestionare a migrației în  Republica Moldova”, implementat de către Serviciul Public Suedez de Angajare. 

La conferință, directorul proiectului a prezentat cele mai importante rezultate obținute în perioada de implementare a proiectului de doi ani și jumătate cu un buget de 2.000.000 Euro. 

Dl Aneil Singh, șeful Secției Operațiuni a Delegației Uniunii Europene în Moldova, a menționat în cadrul evenimentului: "Parteneriatul de Mobilitate UE- Moldova, lansat în anul 2008, a susținut mai mult de 85 de proiecte. Proiectul dat și-a pus drept scop acordarea asistenței concrete moldovenilor care se reîntorc acasă. Acest lucru a cuprins conlucrarea cu Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă în scopul îmbunătățirii posibilităților de instruire a cetățenilor Moldovei, precum și susținerea migranților în eforturile acestora de a lansa afaceri noi".

Obiectivul general al proiectului a fost promovarea migrației legale, circulare a forței de muncă între UE și Moldova. Beneficiarii principali ai proiectului au fost migranții potențiali și actuali și instituțiile statului – Ministerul Muncii, Protecției Sociale și Familiei, Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă și altele.

Echipa proiectului împreună cu experții pe termen scurt din Statele Membre au implementat peste 70 de activități în diferite domenii:  

  • Ø Consolidarea capacităților instituționale ale beneficiarilor de gestionare a reîntoarcerii migranților și susținerea reintegrării sociale și economice a cetățenilor moldoveni, care se reîntorc în țara natală.    
  • Ø Furnizarea informației corecte despre traiul și munca legală în UE.  Proiectul, utilizînd toate canalele de comunicare, a diseminat informația corectă despre traiul și munca legală în UE.   
  • Ø Îmbunătățirea capacităților Asociațiilor Diasporei moldovenești de a utiliza la maximum legăturile dintre migrație, situația economică și dezvoltarea pieței muncii în țările destinatare și în Moldova.  

În prezent, integrarea migrației în dezvoltarea economică a țării este una din prioritățile Guvernului Republicii Moldova și este susținută de către Uniunea Europeană. În acest context, proiectul finanțat de UE a elaborat un ghid privind lansarea afacerilor, ce are drept scop ajutorul moldovenilor care doresc să inițieze o afacere acasă. Ghidul include o descriere succintă a tuturor instrumentelor disponibile în Moldova, ce oferă susținere în deschiderea unei afaceri proprii.  Proiectul a colaborat în acest context cu ODIMM și doi experți pe termen scurt ai proiectului din Veneto Lavoro, Italia. 

 

ANOFM, cu suportul proiectului, și-a îmbunătățit capacitățile în domeniul TI, comunicării, rutinelor administrative, MdO, cooperării cu angajatorii și agențiile private de plasare în cîmpul muncii, precum și în deservirea clienților de către Centrul de Apel și Centru de Informare Piața Muncii.  

Toate activitățile și rezultatele obținute de către proiect împreună cu beneficiarii au avut drept scop principal susținerea Moldovei în consolidarea capacităților de gestionare a migrației și dezvoltarea pieței muncii, transformînd-o în una transparentă și bine funcțională, cu un flux migrațional bine monitorizat, ce în același timp a apropiat-o mai mult de standardele UE.      

Rezultatele principale obținute de către proiect

Consolidarea Dialogului Social în Republica Moldova. Proiectul, avînd drept scop dezvoltarea unei piețe a muncii mai transparente și funcționale, a desfășurat cîteva seminare și ateliere de lucru cu reprezentanții Sindicatelor și Confederației Angajatorilor și ai Ministerului Muncii, Protecției Sociale și Familiei. În consecinţă, documentul Platformei Dialogului Social pentru Republica Moldova a fost semnat de către părțile respective la 3 iunie, 2014. Documentul stabilește principiile de bază privind negocierile colective, formarea salariilor și soluționarea conflictelor de muncă, precum și construirea capacităților organizațiilor relevante pe piața muncii.  

Noul Clasificator al Ocupațiilor al Republicii Moldova. Noul Clasificator al Ocupațiilor a fost oficial lansat de către Ministerul Muncii, Protecției Sociale și Familiei la 3 decembrie, 2014. Acesta a substituit clasificatorul vechi ce devenise deja demodat și nu mai corespundea necesităților pieței muncii. Clasificatorul nou conține circa 5.000 de ocupații, 1.500 din ele fiind ocupații noi, grupate în categorii și sub-categorii. Clasificatorul se va implementa de către toate instituțiile corespunzătoare începînd cu 1 ianuarie, 2015. Astfel, se va asigura un nivel înalt de transparență a pieței muncii și mobilitate a forței de muncă între UE și Moldova, deoarece clasificatorul se bazează pe ISCO – 08, utilizat în majoritatea țărilor UE.      

Elaborarea legii cu privire la ocuparea forței de muncă.  Proiectul a oferit suport în modificarea legii cu privire la ocuparea forței de muncă. Legea va asigura o funcționare mai bună a pieței muncii, un nivel mai înalt de transparență și apropiere de standardele UE.  Proiectul legii urmează a fi adoptat de Parlament în 2015.

Managementul după Obiective pentru Agenția  Națională de Ocupare a Forței de Muncă. Una din schimbările majore ale ANOFM, susținute de către proiect, este introducerea Managementului după Obiective - un sistem ce permite instituției să stabilească țeluri/obiective pentru  a le realiza la timp.  În acest mod instituția devine mai eficientă și funcționează mai bine spre beneficiul clientului final. Managementul după Obiective se va implementa în cadrul instituției începînd cu 1 ianuarie 2015.

Îmbunătățirea colaborării dintre angajatori și ANOFM. Proiectul a organizat un șir de activități, vizite de studiu și ateliere de lucru cu scopul de a îmbunătăți colaborarea dintre angajatori. În acest context, ANOFM a nominalizat 20 de specialiști responsabili de lucrul cu angajatorii. Astfel, s-a obținut o creștere a numărului de locuri vacante plasate de ANOFM, fapt ce a asigurat o interacțiune mai bună cu persoanele în căutarea unui loc de muncă.     

Suportul în elaborarea standardelor ocupaționale. Proiectul a susținut elaborarea a trei standarde ocupaționale: unul în domeniul construcțiilor, altul în domeniul tehnologiilor informaționale și al treilea în domeniul transportului.  Suplimentar, 17 specialiști au fost instruiți cu suportul proiectului cu privire la procedura de elaborare a standardelor ocupaționale. Separat de acest lucru, Guvernul a aprobat o nouă Metodologie privind elaborarea standardelor ocupaționale a profesiilor muncitorești în anul 2014.

Informarea privind traiul și munca legală în UE. Pe parcursul implementării proiectului, s-au desfășurat două campanii mari de informare privind traiul și munca legală în țările UE, fiind utilizate cele mai potrivite canale de comunicare la nivel național și local. Campaniile au fost dedicate tuturor moldovenilor care planifică să părăsească țara și să plece spre UE, informîndu-i despre condițiile de trai și muncă legală în țările respective. Suplimentar, Statele Membre partenere ale proiectului au furnizat ghiduri pe țară, ce au fost puse la dispoziția publicului prin intermediul paginii web a proiectului. 

Portalul Diasporei, www.din.md. În August 2014, Biroul pentru Relații cu Diaspora, cu susținerea proiectului și OIM, au lansat un  portal pentru membrii Diasporei - www.din.md, cu scopul creării unei rețele de suport a diasporei moldovenești.  Portalul oferă moldovenilor de peste hotare, care ar dori să se reîntoarcă acasă, informația necesară din diferite domenii: sănătate, educație, piața muncii, lansarea afacerilor, etc. La fel, portalul unește membrii diasporei într-o rețea după interese, vîrstă, loc de trai, etc. menținînd concomitent contactele cu țara natală.

Portalul pentru tîrgurile electronice a locurilor de muncă, www.e-angajare.md.În perioada de implementare, proiectul, în colaborare cu Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă, au organizat trei tîrguri ale locurilor de muncă. Peste 17.000 de vizitatori  au accesat aproximativ 2000 de locuri de muncă vacante plasate pe portal. În total, mai mult de 200 de angajatori au participat la tîrgurile electronice ale locurilor, fapt ce denotă un interes deosebit din partea lor, precum și din partea persoanelor în căutarea unui loc de muncă care au plasat peste 600 de aplicări. Portalul va fi administrat de ANOFM, instituție responsabilă de organizarea tîrgurilor electronice a locurilor de muncă, atunci cînd va fi necesar.  

Portal pentru stagiari, www.stagii.gov.md. Biroul pentru Relații cu Diaspora, cu suportul proiectului, a lansat, în luna aprilie 2014, portalul pentru stagii în Moldova, țintind studenții moldoveni care își fac studiile peste hotare. Platforma s-a bucurat de un mare succes, atît din partea studenților, cît și a angajatorilor, înregistrînd doar în primele săptămîni peste 150 de stagii plasate și circa 200 de cereri.