SERVICIUL FISCAL OFERĂ UN NOU TIP DE SERVICII PENTRU CONTRIBUABILI

Formularele fiscale vor putea fi comandate din birou sau de la domiciliu

Cîte 50 de lei de persoană. Nu este vorba de costul unui bilet la un spectacol, film, concert sau al unui examen medical. Cam atît valora pe timpuri „biletul de intrare” în biroul inspectorului fiscal. Scriam acum doi-trei ani despre corupţia din Serviciul Fiscal al ţării, cu referinţă la mărturisirile unui fost conducător al acestei structuri a statului, ai căror angajaţi în loc să se ocupe de acumularea veniturilor în bugetul ţării, se dedau la strîngerea taxelor ilegale, adică a mitei de la cetăţeni, agenţi economici.

Din fericire, începînd cu această lună, contribuabilii vor fi scutiţi încă de un pretext de a cerşi o vizită de la inspectorul fiscal. Aceasta, deoarece Inspectoratul Fiscal Principal de Stat a lansat un nou serviciu şi anume comanda on-line a formularelor tipizate de documente primare cu regim special. Adică, contribuabilul, aflîndu-se acasă sau în biroul său, printr-un click al computerului, la orice oră, zi ori noapte, va putea comanda formulare de factură fiscală sau de expediţie, actul de achiziţie a mărfurilor sau al serviciilor, bonul de plată, chitanţe de recepţie a plăţilor fiscale şi nefiscale, foi de parcurs în cantităţi necesare. Aceştia vor nevoiţi să facă un drum la serviciul fiscal doar pentru a ridica lotul de formulare comandate.

Ion Prisăcari, şeful Inspectoratului Fiscal Principal de Stat, a explicat că nevoia de lansare a acestui serviciu a fost determinată de către cozile lungi, atmosfera încordată ce se vedea la sediile inspectoratelor fiscale din ţară în zilele în care se solicitau eliberarea formularelor fiscale respective. Deci, reiese din spusele dumnealui, primul efect ţintit prin introducerea serviciului în cauză este simplificarea procedurii şi scurtarea timpului pentru obţinerea documentelor fiscale. Alt motiv, invocat de Ion Prisăcari, vizează excluderea factorului uman din procesul de obţinere a formularelor fiscale. Or, potrivit lui, această circumstanţă doar dezavantajează contribuabilul. Mai simplu, cu cît cetăţeanul are mai puţin de furcă cu reprezentantul serviciul fiscal cu atît e mai bine pentru el, plătitorul de impozite.

Şeful fiscului din ţară a sugerat că prin aplicarea la scară largă a tehnologiilor informaţionale va fi posibilă atingerea obiectivelor de guvernare şi de realizare calitativă a reformelor din cadrul serviciului respectiv. Se mai doreşte micşorarea cheltuielilor contribuabililor şi, dimpotrivă, intensificarea comunicării dintre conducerea Inspectoratului Fiscal Principal de Stat şi plătitorii de impozite, societatea civilă, instituţiile statului. Indiscutabil, lansarea unor asemenea servicii electronice, crede Ion Prisăcari, este de aşteptat să devină o premisă pentru stîrpirea corupţiei din serviciul fiscal.

Conducerea acestei structuri a promis că asemenea servicii vor fi lansate chiar săptămînile următoare şi vor avea drept scop popularizarea principiului conformării benevole a contribuabililor şi sporirii acumulărilor de taxe în bugetul ţării.

Ar mai fi de precizat că pînă la momentul de faţă Serviciul Fiscal a mai lansat şi alte servicii electronice pentru contribuabili, precum verificarea facturilor fiscale, declaraţia veniturilor, informaţii despre plătitorii de impozite şi alte.

Vlad LOGHIN