Neutralitatea, pretext pentru Rusia ca sa invadeze Moldova ”sa o apere” de ”Occidentul agresiv”

Politicieni care n-au curajul să renunțe la ea și alții care o vor pentru că-i firavă

Mihai CONȚIU

Realitatea brutală și chiar apocaliptică în care Rusia împinge omenirea ne duce, instinctiv, cu gîndul la statutul constituțional de neutralitate al Republicii Moldova. Cît de firav este acest statut în raport cu Rusia, ne-o demonstrează chiar această Țară prin agresiunea armată devastatoare ordonată de Vladimir Putin în Ucraina.

Rusia nu a dat și nu dă niciodată doi bani pe tratatele internaționale, pe Dreptul Internațional, pe relațiile de bună vecinătate cu alte State, pe independența acestora și pe respectul reciproc în raport cu alte Țări ale lumii. Kremlinul acuză însă de rusofobie Occidentul civilizat și democratic pentru că nu admite să se ralieze practicilor medievale barbare rusești în raport cu propriul popor și cu restul lumii.

Cum să respecte Rusia statutul de neutralitate al Republicii Moldova, pe teritoriul căreia are staționate trupe de ocupație, în regiunea transnistreană? Rusia nu respectă nimic și pe nimeni deoarece este încremenită într-un proiect medieval primitiv și invadator fără scrupule. În acest context, reamintim că Rusia a invadat Ucraina în condițiile în care, prin Memorandumul de la Budapesta din data de 5 Decembrie 1994, a garantat securitatea și independența Ucrainei, cu condiția denuclearizării.

Reamintim!

Memorandumul de la Budapesta se referă la dezarmarea nucleară a Ucrainei și prevede garanții de securitate a independenței sale. Prin acest Tratat, Ucraina a renunțat la armele nucleare sovietice de pe teritoriul său, care au fost transferate către Federația Rusă. În schimb, Statele Unite, Marea Britanie și Rusia s-au obligat după cum urmează:

1. Statele Unite ale Americii, Federația Rusă, precum și Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, își reafirmă angajamentul față de Ucraina, în conformitate cu principiile Actului final al CSCE, să respecte independența, suveranitatea și frontierele existente ale Ucrainei.

2. Statele Unite ale Americii, Federația Rusă, precum și Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, își reafirmă obligația lor de a se abține de la amenințarea cu forța sau folosirea forței împotriva integrității teritoriale sau a independenței politice a Ucrainei, că nici una dintre armele lor vor fi folosite vreodată împotriva Ucrainei decît pentru auto-apărare sau în alt mod, în conformitate cu Carta ONU.

3. Statele Unite ale Americii, Federația Rusă, precum și Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, își reafirmă angajamentul față de Ucraina, în conformitate cu principiile Actului final al CSCE, să se abțină de la constrîngeri economice cu intenția de a subordona propriului lor interes exercitarea de către Ucraina a drepturilor inerente suveranității sale și, astfel, pentru a obține avantaje de orice fel.

4. Statele Unite ale Americii, Federația Rusă, precum și Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, își reafirmă angajamentul a solicita imediat o acțiune a Consiliului de Securitate al ONU pentru a oferi asistență Ucrainei, în calitatea sa de stat care nu deține arme nucleare, semnatar al Tratatului de Neproliferare a Armelor Nucleare, în cazul în care Ucraina ar deveni victimă a unui act de agresiune sau obiectul unei amenințări cu o agresiune în care sunt folosite arme nucleare.

4. Statele Unite ale Americii, Federația Rusă, precum și Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, reafirmă, în cazul Ucrainei, angajamentul lor de a nu folosi armele nucleare împotriva statelor care nu dețin arme nucleare, semnatare ale Tratatului de Neproliferare a Armelor Nucleare, cu excepția cazului unui atac asupra lor, a teritoriilor lor sau teritoriilor dependente, a forțelor lor armate sau a aliaților lor, de un astfel de stat, în asociere sau în alianță cu un stat care posedă arma nucleară.

6. Statele Unite ale Americii, Federația Rusă, precum și Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord se vor consulta în cazul în care apare o situație care ridică o problemă cu privire la aceste angajamente.

…Iar Rusia se revoltă că acum cosemnatarele acestui Memorandum îl respectă și ajută Ucraina în fața agresiunii rusești!

Locul legitim al Republicii Moldova și politicienii

Repetăm convingerea că soarta Republicii Moldova depinde de finalitatea războiului din Ucraina. În acest context, totuși, clasa politică moldovenească de la guvernare ar trebui, cu riscurile de rigoare, să se alieze total cu Ucraina, UE, SUA, NATO și Marea Britanie în tot ceea ce ține de raporturile pe care le are cu Rusia. În realitățile dictate astăzi de către Rusia agresoare, în perspectivă, locul legitim al Republicii Moldova este în UE și NATO, nu în CSI sau în componența brutalei Federații Ruse. Pentru apartenența viitoare la NATO, trebuie să se renunțe la statutul figurativ de neutralitate. Dacă Ucraina era în NATO, Rusia dădea de belele MARI dacă vroia s-o invadeze!

Firește că starea de urgență, conform Constituției, și contextul actual nu permite Republicii Moldova să renunțe la prevederea constituțională de neutralitate. Pentru asta e nevoie de un referendum, dar un referendum la care să voteze moldoveni bine informați și conștienți de pericolul pe care îl reprezintă Imperiul Răului pentru Moldova și viitorul urmașilor lor. 

Dincolo de toate acestea, ținînd seamă de pericolul la care este expusă independența și suveranitatea Republicii Moldova, politicienii cu adevărat puternici, în numele interesului național și cu acceptul comunității internaționale democrate, pot modifica Constituția în sensul dorit. Dacă se dorește cu adevărat, consens politic parlamentar majoritar se poate găsi, așa cum s-a găsit și pentru votarea președintelui Nicolae Timofti!

Totodată, Republica Moldova trebuie să se elibereze total de Rusia, părăsind fără drept de apel CSI. Sub aspect economic de colaborare cu CSI, acesta a regresat mult ca urmare a relațiilor economice pe care Țara le are cu UE și alte State ale lumii. Nu-i musai să facă parte din CSI ca să încheie relații economice cu Țări din această structură, altele, deocamdată, decît Rusia.

Rusia a declarat război total întregii lumi, să nu uităm, iar Republica Moldova, în general, vrea să vîslească tot din două bărci. Privitor la NATO, UE, CSI ori statutul de neutralitate, spre a ilustra cele pomenite, vă oferim, în cele ce urmează, declarațiile cîtorva politicieni, în care veți vedea prudență, teamă, piruete politice Est-Vest etc.

În privința renunțării la neutralitate, într-un interviu pentru Politicopreședinta Maia Sandu a declarat: ”Acum, există o discuție serioasă despre capacitatea noastră de a ne apăra, dacă o putem face singuri sau dacă ar trebui să facem parte dintr-o alianță mai mare”. ”Dacă ajungem, la un moment dat, la concluzia, ca națiune, că trebuie să schimbăm neutralitatea, acest lucru ar trebui să se întîmple printr-un proces democratic”, a menționat Maia Sandu.

Președintele Parlamentului, Igor Grosu, despre prezența Republicii Moldova în CSI: ”Ceea ce pot să vă spun este că noi facem o evaluare acum a tuturor tratatelor care au fost semnate de Moldova cu statele membre sau pe platforma CSI și ulterior vom lua o decizie privind prezența noastră pe viitor în această organizație”, a spus Igor Grosu. (Oare Georgia și Ucraina și-au revizuit tratatele cu CSI înainte de a o părăsi?; n. aut.)

Tot legat de neutralitate, într-un interviu pentru Euronews, șefa Guvernului, Natalia Gavrilța, a spus că ”Republica Moldova este o țară neutră și neutralitatea ei este prevăzută de Constituție”, fapt pentru care se așteaptă ”ca toată lumea să acționeze în conformitate cu acest principiu”. Totodată, Gavrilița a mai spus: ”Țara noastră își dorește să adere la UE, nu și să facă parte din NATO”.

Privitor la perspectiva ieșirii din CSI, în Decembrie 2022, președinta Maia Sandu a declarat: ”Acolo nu e vorba de un acord, e vorba de sute de acorduri, iar multe dintre ele se referă la relația cu alte state, ca Kazahstan, Kîrghizstan. Sunt acorduri pe partea economică”. Sandu a mai spus că aceste acorduri sunt analizate în prezent, pentru a se vedea din care acorduri este posibilă retragerea și care ar urma să fie păstrate.

La rîndu-i, Ministrul Agriculturii și Industriei Alimentare, Vladimir Bolea, a declarat: "CSI nu este numai Federația Rusă. Decizia trebuie să aparțină poporului. Nu trebuie să fie o decizie luată strict politic și, cu atît mai mult, bazată pe emoții. Atît timp cît astăzi avem o situație atît de precară din punct de vedere economic, cu prețuri foarte joase, cu lipsă de căi de comunicare etc., asta ar fi o problemă în plus și absolut inutilă.  Mai mult, faptul că Republica Moldova este membru CSI nu este un impediment pentru Moldova să-și onoreze obligațiunile luate de Acordul de Asociere, să-și onoreze statutul de țară candidată, să implementeze directivele și regulamentele Uniunii Europene", a spus Vladimir Bolea în cadrul emisiunii "Rezoomat" de la Rlive.

Auziți ce spune un ministru PAS: ”Nu trebuie să fie o decizie luată strict politic și, cu atît mai mult, bazată pe emoții”…! Dar cum – în înțelegere cu Rusia, ca să nu se supere?

Vorbind despre supraviețuirea Țării, Igor Dodon spune: ”Noi continuăm implementarea Acordului de Asociere cu UE, pentru a prelua lucruri bune care sunt în UE la capitolul social, combaterea corupției, Justiție. În același timp, trebuie să avem relații bune și cu alți parteneri strategici, doar așa Moldova poate să supraviețuiască. Noi o pondere mare de produse agroalimentare exportăm în Federația Rusă. Da, ca pondere pe export de alte tipuri este UE pe locul 1, dar anul trecut aproape 240 mii tone de mere, fructe, am exportat în Rusia. Păstrăm acordurile cu UE dar restabilim, rămînem membri CSI, dezvoltăm parteneriatul cu Federația Rusă, suntem observatori la Uniunea Eurasiatică, avem parteneriate strategice cu Turcia și Ungaria. Acolo unde este interesul cetățeanului, producătorului autohton, noi vom merge și ne vom înțelege”, a declarat Igor Dodon.

Fără alte comentarii, vă lăsăm să constatați singuri cam ce-i leagă, căci îi leagă multe, și ce-i diferențiază pe acești politicieni mai-sus citați!