STUDIU IN DOMENIUL INTELIGENTEI EMOTIONALE

Teresa Pozo Rico, doctorandă a Universităţii din Alicante, Spania, bursieră Erasmus Mundus - Acţiunea 2, a desfăşurat la ULIM, în perioada 1 august 2014 – 25 ianuarie 2015, un studiu în domeniul inteligenţei emoţionale.

Doctoranda din Spania a ajuns la ULIM prin intermediul proiectului “Parteneriat pentru Belarus, Ucraina şi Republica Moldova", finanţat de Comisia Europeană, care este un program de cooperare şi mobilitate în domeniul învăţămîntului superior, şi are drept scop promovarea învăţămîntului superior european şi a dialogului dintre reprezentanţii diferitelor culturi, prin prisma cooperării cu ţările terţe.

Parteneriatul include 8 universităţi europene din 8 ţări, diferite şi diverse după situaţia şi profilul lor (Lituania, Austria, Ungaria, Italia, Letonia, Estonia, Slovacia, Spania şi Regatul Unit al Marii Britanii) şi 13 instituţii de învăţămînt superior din trei ţări ale Europei de Est (Belarus, Ucraina şi Moldova).

După cum s-a exprimat însăşi Teresa Pozo Rico la sosirea în Moldova, ea a optat în favoarea Universităţii Libere Internaţionale din Moldova, deoarece cunoaşte prestigiul pe care îl are instituţia respectivă pe arena internaţională, inclusiv datorită faptului că unii profesori şi studenţi ULIM au muncit sau au studiat în anii precedenţi la Universitatea din Alicante.

Studiul, pe care şi l-a propus doctoranda din Spania la ULIM, a avut ca temă “Inteligenţa emoţională – cheie pentru dezvoltarea competenţelor în învăţămîntul superior: o abordare transculturală”.

În alocuţiunea prezentată cu prilejul finalizării cercetării, Teresa avea să menţioneze: „Cerinţele lumii globalizate rezidă în necesitatea de a dispune de universităţi capabile să formeze specialişti de o înaltă performanţă profesională. Se caută noi forme de a pregăti studenţii în vederea atingerii unei inserţiuni ulteriore a lor, cît mai reuşite, în cîmpul muncii. Studiul, pe care l-am realizat în Moldova, porneşte de la competenţa emoţională ca factor important al succesului printre studenţi universitari, inteligenţa emoţionala atrăgînd după sine două competenţe importante pentru a obţine succes în carieră: (1) abilitatea de a recunoaşte propriile sentimente şi emoţiile celorlalţi; şi (2) capacitatea de a utiliza informaţia în vederea soluţionării conflictelor şi îmbunătăţirii socializării”.

Menţionăm că studiul a fost realizat pe un eşantion de 589 de respondenţi care îşi fac studiile în diverse universităţ din Moldova, două universităţi din România, o universitate din Ucraina, un liceu şi o întreprindere din domeniul privat de afaceri din Moldova, inclusiv: ULIM, Universitatea de Stat din Moldova, Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă“, Universitatea de Studii Politice şi Economice Europene din Moldova, ASEM, Universitatea din Bucureşti, Universitatea de Vest din Timişoara, Universitatea Naţională “Taras Shevchenko” din Ucraina, Liceul Teoretic "Miguel de Cervantes Saavedra" şi I.C.S. “Red Unión Fenosa” S.A., ambele din Chişinău.

In cadrul studiului a fost aplicat testul TMMS-24, ce include 24 de itemi, adaptat în 2004 în Spania de către autorii Fernández-Berrocal, Extremera şi Ramos, test care se bazează pe scara de evaluare a inteligenţei emoţionale Trait Meta-Mood Scale (TMMS) al grupului de cercetare Salovey şi Mayer - scară tip pentru aprecierea metacunoaşterii stării emoţionale, prin prisma a 48 de itemi, care evaluează abilităţile cu care putem conştientiza propriile noastre emoţii, dar şi capacitatea de a ne pune în ordine reacţiile afective.

Participanţii la studiu au fost divizaţi în două grupuri: unul de control (constituit din 298 persoane) şi altul experimental (format din 299 persoane), cel de-al doilea grup fiind cel care a participat nemijlocit la evaluarea inteligenţei emoţionale.

După estimarea rezulatelor, realizată în baza Modelului Liniar General de Măsuri Repetate, prin analiza varianţei multivariate (MANOVA) şi a varianţei univariate (ANOVA), s-a constatat că performanţele obţinute de grupul experimental au fost mult superioare celor înregistrate de grupul de control, capacitatea de identificare a propriilor emoţii fiind mai mare la participanţii care au realizat programul, fapt ce le va asigura acestora un succes mai mare în plan academic şi personal, dar şi o capacitate sporită de a face faţă provocărilor şi cerinţelor vieţii cotidiene.

În opinia bursierei din Spania, “lucrul cu valorile, multiculturalitatea, dezvoltarea competenţelor socio-emoţionale, ar putea fi incluse în curriculum-ul universitar, fiind considerate pe bună dreptate ca factori ce facilitează succesul, deoarece o parte însemnată a experţilor în domeniu sînt de părere că inteligenţa emoţională trebuie promovată în cadrul universităţilor nu doar de la caz la caz, ci într-o manieră holistică, includerea programelor ce contribuie la dezvoltarea competenţelor socio-emoţionale în programul universitar fiind o provocare şi o investiţie de valoare adăugată”.

Remarcăm că Departamentul Pşihologie Evolutivă şi Didactică al Universităţii din Alicante face parte dintr-o reţea de cercetare din învăţămîntul universitar, susţinută de Asociaţia Europeană pentru Asigurarea Calităţii în Învăţămîntul Superior (ENQA), iar Teresa Pozo Rico, care este concomitent profesoară-colaboratoare onorifică în cadrul acestui departament, a realizat anterior un studiu similar în cadrul instituţiei sale.

Specificăm de asemenea că Universitatea din Alicante a emis pe numele participanţilor la cercetare certificate care vin să ateste acest lucru, iar unele centre universitare, inclusiv ULIM, le vor acorda studenţilor cîte două credite suplimentare de studiu.

În concluzie, menţionăm că bunele relaţii de cooperare ce există de ceva vreme între ULIM şi Universitatea din Alicante, au fost consfinţite recent prin semnarea unui acord bilateral de parteneriat şi colaborare.

Valeriu OSTAFII,
Centrul pentru Cooperare Internaţională ULIM