SĂ SCĂPĂM DE FRIG

Despre necesitatea reformării sistemului de alimentare centralizată cu energie termică (SACET)

Autori: Excelenţa Sa, Dna Ingrid TERSMAN, Ambasadoarea Suediei în Moldova, Dl Abdoulaye SECK, Manager de Ţară al Băncii Mondiale în Moldova

Venirea iernii ne determină să reflectăm asupra problemei încălzirii centralizate în Chişinău. Termocom, întreprinderea de alimentare centralizată cu energie termică din Chişinău, a avut probleme de ordin financiar de mai bine de 20 de ani, acumulînd o datorie în sumă de 138 milioane dolari SUA către Moldovagaz. Datoria acumulată a dus la sistarea livrărilor de gaze naturale în Moldova, în sezonul de încălzire 2008–2009, şi a ilustrat în mod clar lipsa de securitate energetică a Moldovei, demonstrînd cum o singură întreprindere de alimentare centralizată cu energie termică poate cauza probleme întregii economii naţionale.

Termocom nu şi-a permis de-a lungul anilor costul lucrărilor necesare de întreţinere şi reabilitare ale sistemului. Ca rezultat, reţelele termice sînt într-o deteriorare continuă, iar rata rupturilor în reţelele din Chişinău este de 10 ori mai mare decît în sistemele moderne de alimentare centralizată cu energie termică din Europa. Dacă nu se vor efectua investiţiile necesare pentru reabilitarea reţelelor termice, va creşte considerabil riscul unor rupturi majore în sistem şi al întreruperii serviciilor de alimentare cu energie termică. După ani buni în care Termocom a trecut prin procedura de restructurare, întreprinderea va fi lichidată la sfîrşitul anului – ceea ce poate conduce la întreruperi majore în operarea sa.

Suedia a finanţat studii privind opţiunile strategice de reformare a sistemului de încălzire pentru Moldova încă din 2001, iar Banca Mondială a iniţiat în 2009 eforturi de a identifica soluţii posibile pentru eliminareea acestei probleme. Concluziile conţinute în studiile recente, care au fost finanţate cu suportul Guvernului Suediei, ţară ce rămîne a fi donatorul bilateral principal în sectorul energetic din Moldova, au fost prezentate grupului de lucru, în componenţa căruia intră reprezentanţi ai Guvernului, Primăriei Municipiului Chişinău şi ai altor agenţii relevante. Aceste concluzii relevă că soluţia cea mai eficientă constă în fuzionarea capacităţilor de producere şi distribuţie a energiei termice (CET-1, CET-2 şi Termocom). Operarea sistemului ca un tot întreg va permite noii entităţi să maximizeze eficienţa sistemului termo-electric. Fuzionarea întreprinderilor va permite, de asemenea, consolidarea datoriei acumulate, care este actualmente împărţită între cele trei întreprinderi, şi va facilita restructurarea datoriei.

Această problemă are o vechime de mai bine de 20 de ani şi noi conştientizăm faptul că nu există soluţii facile. Pentru a asigura faptul că noua întreprindere nu va întîmpina aceleaşi probleme ca şi Termocom, sînt necesare decizii majore şi anume: restructurarea corporativă şi a datoriilor, gestionarea obligaţiunilor importante de rambursare a datoriilor şi sistarea activităţii operaţionale a CET-1, care are o vîrstă operaţională de peste 60 de ani, depăşind cu mult durata de viaţă proiectată.

Angajamentul Grupului Bănci Mondiale în sectorul energetic din Moldova are ca obiectiv asigurarea fiabilă şi durabilă a alimentării cu energie, la costuri accesibile, elemente centrale ale demersului de lichidare a sărăciei extreme şi asigurării prosperităţii pentru toţi. Pornind de la această intenţie declarată, precum şi la solicitarea Guvernului Republicii Moldova, Banca Mondială a elaborat un program de investiţii în sumă de 40 milioane dolari SUA pentru garantarea continuităţii serviciilor de încălzire centralizată, sporirea eficienţei SACET, precum şi atenuarea impactului măsurilor de restructurare recomandate. Studiul de fezabilitate finanţat de Guvernul Suediei estimează că programul de investiţii de 40 milioane dolari SUA va genera un efect economic (economii monetare) de circa 8 milioane dolari SUA. Pentru personalul afectat vor fi organizate programe de instruire şi recalificare şi asistenţă financiară. În plus, este planificată şi alocarea unei Garanţii Parţiale de Credit de către Banca Mondială în sumă de 80 milioane dolari SUA pentru a ajuta Moldova la refinanţarea stocului de datorii în condiţii favorabile, asigurînd astfel diminuarea riscului de întrerupere a livrărilor de gaze naturale.

Problemele sistemului de alimentare centralizată cu energie termică din Chişinău, pe lîngă faptul că reprezintă un obstacol major în dezvoltarea sectorului energetic şi sînt în detrimentul climatului investiţional, mai reprezintă şi o ameninţare pentru sănătatea şi bunăstarea segmentului mai vulnerabil de populaţie. Estimările arată că circa 160 mii de locuitori ai Chişinăului nu au nici o sursă alternativă de încălzire. Pentru aceste persoane întreruperea serviciilor de încălzire centralizată ar putea avea consecinţe foarte serioase în perioadele reci ale anului.

Grupul Băncii Mondiale, Guvernul Suediei şi alţi parteneri de dezvoltare doresc să ofere ajutor în soluţionarea acestei probleme. Dar, pentru realizarea acestui obiectiv este necesară o decizie politică în vederea implementării procesului de restructurare. Adoptarea unei hotărîri guvernamentale în acest sens, săptămîna precedentă, reprezintă o evoluţie binevenită. Ne exprimăm speranţa că şi Consiliul Municipal Chişinău îşi va uni eforturile pentru a asigura servicii de încălzire locuitorilor Chişinăului şi pentru a îmbunătăţi securitatea energetică a ţării.