RISCUL CA ASTEROIZI SĂ LOVEASCĂ PĂMÎNTUL ESTE MAI MARE DECÎT SE CREDEA

O reţea globală ce urmăreşte detonările de arme nucleare a depistat 26 de asteroizi care au explodat în atmosfera terestră din 2000 pînă în 2013, arată datele colectate de Comprehensive Nuclear Test Ban Treaty Organization. Printre explozii sînt amintite cea din 15 februarie 2013 de la Celiabinsk (Rusia), soldată cu rănirea a peste 1.000 de persoane, lovite de diferite obiecte dislocate.

„Se crede de obicei că impacturile cu asteroizi sînt extrem de rare. Este greşit”, spune fostul astronaut Ed Lu, aflat în prezent la conducerea Fundaţiei B612, cu sediul în California. Fundaţia a difuzat marţi un videoclip cu explozii de asteroizi, încercînd să prevină astfel oamenii asupra unor astfel de ameninţări.

Asteroizi cu diametrul de 40 m pot produce pagube însemnate unui oraş, a adăugat Ed Lu la o conferinţă de presă. „Închipuiţi-vă un apartament mare care se mişcă cu Mach 50”, a spus el. Mach 50 este de 50 de ori viteza sunetului.

NASA desfăşoară un program de urmărire a asteroizilor cu diametrul mai mare de 1 km. Un obiect de asemenea mărime ar avea consecinţe globale dacă ar lovi Pămîntul. Un asteroid de circa 10 km diametru a lovit Terra acum circa 65 milioane de ani, determinînd schimbări climatice despre care se crede că au dus la dispariţia dinozaurilor şi a altor forme de viaţă terestră din acea epocă. „Evenimentul de la Celiabinsk ne-a arătat că şi asteroizi de 20 m diametru pot avea efecte serioase”, a afirmat Lu.

Se presupune că asteroizi mari pot lovi Pămîntul o dată la 100 de ani, dar previziunile nu se bazează pe dovezi solide.

Fundaţia B612 intenţionează să îşi intensifice activitatea cu ajutorul unui telescop spaţial numit „Sentinel”', care va avea rolul să descopere asteroizi potenţial periculoşi în apropierea Pămîntului. Telescopul, care va costa în jur de 250 milioane de dolari, va intra în funcţiune în 2018.

B612 şi-a luat numele de la planeta imaginară din „Micul prinţ”, carte a scriitorului şi aviatorului francez Antoine de Saint-Exupery. Videoclipul realizat de ea poate fi vizionat pe site-ul fundaţiei (b621foundation.org).

Sursa: Revista Presei