MINISTRUL EDUCATIEI CU 7 „MODELE” DE NOTA 2

Igor Șarov a avut destule luni la dispoziție ca să înțeleagă că e vorba de două modele: ori, ori!

Luni, 13 Iulie, Igor Șarov, ministrul Educației, a susținut un briefing de presă la care ar fi trebuit să renunțe din start încă de cînd i-a venit această idee ori tot de cînd i-a fost, probabil, sugerată de către consilieri. Veți vedea și de ce! În primul rînd, vorbind despre tot ceea ce a comunicat privitor la începerea noului an de învățămînt, domnul Șarov a menționat despre necesitatea reluării instrucției pedagogice nu ca un ministru al Educației, ci ca un ministru al Economiei sau Comerțului. Una este reluarea studiilor, alta este reactivarea sectorului HoReCa, de exemplu. În prima parte, e vorba despre copii, adolescenți și tineri, adică de viitorul națiunii cu absolut tot ce cuprinde acesta. În a doua parte, este vorba despre rațiunile strict economice ale unui sector care se poate reinventa în fel și chip, iar asta deoarece implică adulți care pot fi chiar obligați să respecte anumite rigori.

Prin urmare, domnul Șarov a declarat că, începînd cu 1 Septembrie, elevii ar putea reveni în sălile de clasă. Totodată, a mai spus că ”șefii instituțiilor de învățămînt general vor asigura individual modul de predare a orelor în instituție în condiția sistemei de clasă”. În timp ce pandemia face ravagii prin Europa, inclusiv în România și Ucraina, existînd temeri, inclusiv la nivelul OMS, că nu doar că nu se poate ști cînd va încetini, ci și că se va reactiva tot mai agresiv, în timp ce Republica Moldova este cuprinsă de acest întreg angrenaj pandemic ofensiv, domnul Șarov spune:

„Sper cît mai curînd să vorbim despre pandemia COVID-19 la timpul trecut. Dar trebuie să ne schimbăm atitudinea. (…) Sperăm ca la 1 Septembrie să sune clopoțelul. Planificăm întoarcerea elevilor în sălile de clasă”.

Ce a vrut domnul Șarov să spună prin ”trebuie să ne schimbăm atitudinea”? Atitudine pe care trebuie să ne-o schimbăm trebuie să se încadreze în ”7 modele” propuse de către domnia sa pentru desfășurarea lecțiilor în noul an de studii! Aceste ”modele” nu doar că ne-au băgat în ceață, dar ne arată și cît de ”competent” este dumnealui. Dincolo de grija părinților elevilor, este sigur că domnul Șarov nu e conștient de îngrijorarea teribilă a medicilor (care nu și-au mai văzut familiile de cîteva luni) față de creșterea numărului de contaminări cu COVID-19 în urma deciziei anunțate. Să le luăm pe rînd!

Înainte de toate, să reținem că domnul ministru a precizat că ” regula de bază va fi respectarea distanței de 1 metru între elevi”. Unde – în sălile de curs, în pauze, la WC și la întoarcerea acasă?

În ”regula ministerială” nr. 1, se spune: ”Prezența fizică a tuturor elevilor, cu respectarea măsurilor de protecție împotriva COVID-19. Acest model este posibil de aplicat în cazul a 74% din instituțiile de învățămînt (925 la număr). Acestea au un număr de pînă la 300 de copii. Lecțiile să dureze cîte 30 de minute și să fie create mai multe intrări și ieșiri în cadrul instituțiilor de învățămînt.”

Observați că domnul Șarov vorbește despre ”prezența fizică, cu respectarea măsurilor de protecție” fără să ne explice în detaliu cum e posibil aceasta. Să înțelegem că în 925 de instituții de învățămînt, care au pînă la 300 de copii, în cadrul cărora lecțiile vor dura cîte 30 de minute, pot fi create mai multe intrări și ieșiri pentru a asigura ieșirea și accesul a cît mai puțini copii și profesori prin ele? Poate că deja în unele au început să se spargă pereții ori să se extindă geamurile și să le transforme în ”mai multe intrări și ieșiri”. Cît va dura pauza dintre lecțiile de 30 de minute, unde vor ieși copiii și ce vor face atunci, nu ni se spune.

În ”regula ministerială” nr. 2, se spune: ”Învățămîntul în 2 schimburi, în cazul instituțiilor cu mulți elevi. Clasele primare și cele gimnaziale să aibă prioritate pentru primul schimb – cel de dimineață”.

Păi învățămînt în două schimburi în astfel de instituții au fost mereu, timp în care sălile de clasă erau tot timpul ocupate. Domnul ministru ar fi fost original dacă propunea și un schimb de noapte, dat fiind că, pentru siguranța lor, grupurile de elevi ar trebui micșorate.

În ”regula ministerială” nr. 3, se spune: ”Învățămîntul combinat: Împărțirea școlilor în zile de prezență și în comunicare la distanță. O zi elevii vor merge la școală, iar o zi se vor desfășura lecțiile online. Astfel, pe parcursul zilei vor fi prezenți 50% dintre elevi. Exemplu: Luni, Miercuri și Vineri – prezența claselor primare, iar Marți și Joi – comunicare la distanță. Clasele gimnaziale: Marți, Joi și Sîmbătă – prezența la școală, iar Luni, Miercuri și Vineri – lecții online.”

Ați înțeles ceva din această ”strategie didactică” demnă de Corina Fusu și Maia Sandu? Este posibil ca domnul Șarov să dețină informații precise despre strategia și traseul noului coronavirus, motiv pentru care a și elaborat această regulă. Astfel, noi înțelegem că domnia sa știe precis că, Luni, Miercuri și Vineri, cei 50% dintre elevi care vor veni la școală nu vor fi contaminați deoarece atunci COVID-19 va fi ocupat prin alte părți. Marți și Joi, însă, copiii trebuie să stea acasă deoarece domnul Șarov este informat că pandemia îi va urmări. La fel și în cazul celor din clasele gimnaziale!

În ”regula ministerială” nr. 4, se spune: ”Învățămîntul pe grupe: 50% dintre elevi vor merge la școală, iar 50% vor studia online. Aceasta presupune împărțirea clasei în 2 grupe, astfel că o zi vor fi lecții la școală, iar o zi vor fi online. Astfel, pe parcursul zilei vor fi 50% dintre elevi”.

În ”regula ministerială” nr. 5, se spune: ”Învățămîntul săptămînal: 50% dintre elevi vor fi prezenți în sălile de clasă, iar 50% vor studia online. Numărul elevilor din clasă vor fi împărțiți în jumătate. Astfel, o săptămînă vor studia de la distanță, apoi o săptămînă în sălile de clasă. Astfel, pe parcursul zilei vor fi 50% dintre elevi”.

Pentru ”regula ministerială” nr. 4, și ”regula ministerială” nr. 5, sînt valabile explicațiile date la ”regula ministerială” nr. 3.

 Ca să vedeți cît de profund analizează domnul ministru chestiunea!

În ”regula ministerială” nr. 6, se spune: ”În cazuri de forță majoră să fie aplicat învățămîntul online. Se va aplica cînd în unele cazuri vor fi mai multe cazuri confirmate de COVID-19”. ”Regula ministerială” nr. 7 nici n-o mai amintim că nu are rost!

Să reținem că în Republica Moldova activează 1.250 de școli. Vă dați seama ce brambureală ar provoca aplicarea acestor ”reguli”, dacă chiar ar fi și posibilă? Ca o paranteză, observăm că domnul ministru nu vorbește nimic despre măsurile de siguranță din școlile rurale unde WC-ul este în fundul curții școlii!

În opinia noastră, aceste reguli nu sînt o soluție, ci o ”aflare în treabă”. Domnul Șarov, mai simplu, ar fi trebuit să înceapă de la formula ”ori, ori”. Pandemia sigur nu va fi eradicată pînă la începutul anului școlar și nici după. Să nu uităm că poate fi vorba chiar și de ani de speranță că poate fi descoperit vreun vaccin. Chiar dacă domnul ministru nu crede asta ori nu e sigur, avînd atîtea luni la dispoziție, dumnealui ar fi trebuit, cu prioritate, să ia în calcul ”forța majoră” din regula nr. 7, care va exista.

În acest context, domnul Șarov era obligat să știe de mult și cu precizie cîți elevi din cele 1.250 de școli nu au acces la posibilitatea de a-și susține lecțiile online. Avînd această informație, avînd și atîta timp la dispoziție, tot atîta timp a avut ca să găsească o soluție ca să-i doteze gratuit cu tablete și să-i conecteze la internet pe absolut toți copiii, mai ales cei din mediul rural, care nu au astfel de posibilități.

Sîntem siguri că surse financiare pentru un astfel de proiect s-ar fi găsit, atît pe interior, cît și pe exterior! În încheiere, considerăm că domnul ministru ar trebui să fie preocupat și de următoarea provocare pe care, tot mai de demult, trebuia s-o ia în calcul: Au absolut toate cadrele didactice din Republica Moldova pricepere, metode și strategii pedagogice eficiente pentru desfășurarea unui învățămînt online, inclusiv a examenelor de tot felul?

Kurt SOLOVIOV