DECLARAŢIA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA

Aprobarea de către structurile regiunii transnistrene a aşa-numitei „legi cu privire la frontiera de stat” reprezintă o evoluţie profund regretabilă. Decizia în cauză vine în contradicţie atît cu cadrul juridic şi logica procesului de reglementare a conflictului transnistrean, cît şi cu necesităţile şi interesele reale ale populaţiei de pe ambele maluri ale Nistrului. Autorităţile Republicii Moldova constată, că în loc să contribuie la promovarea libertăţii circulaţiei persoanelor şi mărfurilor, a deschiderii şi transparenţei în regiune, prin asemenea decizii structurile transnistrene creează noi bariere şi obstacole de ordin politic, administrativ, economic, astfel aprofundînd autoizolarea regiunii.

Ceea ce reprezentanţii de la Tiraspol încearcă să numească drept „frontieră”, nu este altceva decît o linie administrativă convenită temporar, urmare a semnării la 21 iulie 1992 a Acordului moldo-rus privind principiile reglementării paşnice a conflictului armat în regiunea transnistreană a Republicii Moldova. În acest context, trezeşte o mare îngrijorare faptul că, în pofida documentelor şi înţelegerilor existente, în ultima perioadă Tiraspolul a decis să meargă pe calea acţiunilor unilaterale şi a confruntărilor, ignorînd deschis principiile şi mecanismele din Zona de Securitate. O asemenea poziţie reprezintă o sfidare deschisă la adresa eforturilor Chişinăului şi a partenerilor internaţionali în vederea menţinerii dialogului într-o albie constructivă, în spiritul consolidării climatului de încredere.

Acţiunile de acest gen demonstrează clar existenţa unor interese ascunse, diferite de cele împărtăşite de Guvernul de la Chişinău şi întreaga comunitate internaţională – reglementarea paşnică a conflictului prin elaborarea unui statut special al regiunii transnistrene ca parte componentă a Republicii Moldova, stat suveran şi teritorial integru. Refuzul categoric al Tiraspolului de a discuta în cadrul negocierilor în format 5+2 orice aspecte politice, instituţionale şi de securitate ale reglementării conflictului reprezintă încă o dovadă în acest sens.

Chişinăul cheamă partenerii internaţionali implicaţi în procesul de negocieri în format 5+2 să facă uz de prerogativele pe care le oferă statutul lor şi să-şi exprime poziţia oficială pe marginea deciziei structurilor de la Tiraspol, din perspectiva promovării de mai departe a procesului de reglementare a conflictului transnistrean. De asemenea, autorităţile moldoveneşti vor iniţia consultări cu mediatorii şi observatorii în vederea elaborării unor poziţii comune pentru monitorizarea sporită a situaţiei pe linia administrativă şi prevenirea oricăror acţiuni ale structurilor de forţă transnistrene ce ar modifica situaţia pe teren şi ar putea genera tensiuni.

Totodată, pentru asigurarea securităţii în regiune, este imperativ ca structurile transnistrene să stopeze şirul de acţiuni unilaterale şi să revină la practica discutării oricăror subiecte de interes pentru locuitorii de pe ambele maluri ale Nistrului exclusiv la masa de negocieri.