CE SE FACE LA GUVERN

Proiectul legii bugetului de stat pe anul 2017 a fost aprobat

Cabinetul de miniștri a aprobat, în cadrul ședinței de pe 5 decembrie, proiectul legii bugetului de stat pe anul 2017. Acesta este fundamentat pe o creștere economică de 3%, o majorare a exporturilor de 10% și a importurilor de 9%, pe prioritățile de politici publice ale Guvernului și, nu în ultimul rînd, pe prevederile acordurilor de finanțare cu partenerii de dezvoltare.

Potrivit documentului, veniturile la bugetul de stat înregistrează o creștere cu 11 la sută față de bugetul de stat aprobat pe 2016, constituind 32,8 mlrd. lei. Majorarea veniturilor se datorează în proporție de 73,5 la sută majorării încasărilor din impozite și taxe. Al doilea cel mai important factor îl reprezintă granturile care vor însuma 3 mlrd. lei, în creştere cu 47%.

Cheltuielile din bugetul de stat înregistrează o creștere cu 9 la sută faţă de bugetul de stat aprobat pe 2016, constituind 36,9 mlrd. lei. Creșterea cheltuielilor are loc pe fundalul majorărilor salariale prevăzute, cheltuielilor adiționale reformelor și stingerea datoriei de stat.

Deficitul este prevăzut în sumă de 4155,6 mil.lei. Principalele surse de finanțare ale deficitului bugetului de stat sînt sursele interne (inclusiv mijloace din privatizarea patrimoniului public, din vînzarea activelor băncilor aflate în procedura de lichidare, emisiunea netă a VMS), și sursele externe (intrări nete din împrumuturi externe pentru suport bugetar și pentru finanțarea proiectelor din surse externe).

Pentru realizarea proiectelor cu finanțare externă în proiectul bugetului de stat se prevăd cheltuieli în volum total de 2 735,5 mil. lei (7,4% din total cheltuieli), cu o creștere față de anul 2016 cu 13,8 la sută.

În anul 2017 vor derula 73 proiecte, dintre care cele mai importante sînt: programul de susținere în sectorul drumurilor, de dezvoltare a infrastructurii în agricultură și construcția locuințelor pentru persoanele defavorizate.

În învățămînt vor fi renovate 21 de şcoli și 40 de instituții preșcolare, renovate şi dotate 12 centre de excelenţă din învăţămîntul profesional tehnic, majorate bursele pentru 36 mii de elevi și studenți.

În anul 2017 se prevăd alocaţii de 161,7 mil. lei pentru reforma poliţiei şi 49,2 mil. lei pentru finalizarea construcției/reconstrucției obiectelor de investiții capitale, în contextul Strategiei de reformare a sectorului justiției.

La capitolul „Protecție socială”, se prevede indexarea pensiilor de asigurări sociale cu 6,8%; majorarea mărimii indemnizației unice la nașterea copilului; majorarea cu 50% a indemnizației pentru tinerii specialiști şi indexarea burselor la rata inflației.

De asemenea, vor fi majorate salariile pentru funcționarii publici, judecători, procurori. Totodată, salariile pentru angajații Serviciului Fiscal și Vamal se vor dubla, în scopul asigurării unei administrări mai eficiente a încasărilor la bugetul public național şi eliminarea factorului coruptibil.

În acest context, Premierul Pavel Filip a menţionat că proiectul legii bugetului de stat pentru anul 2017 este unul care propune ținte perfect realizabile. „Este un proiect de buget echilibrat și responsabil, care ține cont de capacitățile de finanțare ale Republicii Moldova pentru anul 2017”, a spus Prim-ministrul.

Proiectul legii bugetului de stat pe anul 2017 urmează să fie transmis spre examinare Parlamentului.

 

Proiectul de lege privind reforma sistemului de pensii a fost aprobat

Cabinetul de miniștri a aprobat pe 5 decembrie un proiect de lege privind modificarea și completarea unor acte legislative referitoare la reforma sistemului de pensii. Documentul prevede o nouă formulă de calcul a pensiei, asigurarea unui sistem de pensii echitabil, stabil financiar, dar și majorarea vîrstei de pensionare și unificarea modalității de calcul a pensiilor de asigurări sociale pentru unele categorii de cetățeni.

Potrivit proiectului, va fi efectuată unificarea modalității de calcul a pensiilor de asigurări sociale pentru unele categorii de cetățeni, deputați, membri de Guvern, funcționari publici, aleși locali, judecători, procurori și excluderea ”stagiului special” din sistemul public de asigurări sociale, pentru reducerea inechităților din sistem. Potrivit proiectului, o pensie maximă din Republica Moldova nu va putea depăși cinci salarii medii lunare pe țară.

De asemenea, se preconizează valorizarea veniturilor care au fost realizate după anul 1999 la nivelul veniturilor existente. Este, de fapt, o reevaluare a pensiilor, care, potrivit Ministerului Muncii, ar duce la majorarea cu 5-25 la sută a pensiilor.

Totodată, noua lege prevede majorarea treptată a vîrstei de pensionare, pentru femei de la 57 la 62 de ani și pentru bărbați de la 62 la 65 de ani, cu 6 luni anual de la 1 ianuarie 2017 pînă în anul 2026. Ministerul Muncii argumentează această modificare prin faptul că rata îmbătrînirii demografice a crescut de la 13,6 la sută în 2005, pînă la 16,2 la sută. Totodată, potrivit previziunilor, pînă în 2035, ponderea moldovenilor cu vîrsta mai mare de 60 de ani va constitui 25 la sută din populaţie.

Un alt argument este emigrarea în masă a populației, ca urmare raportul dintre contribuabili la sistem și beneficiarii de pensii a coborît la 1,2 în 2014, iar situația va continua să se agraveze în condițiile în care numărul persoanelor în vîrstă creşte mai repede decît numărul persoanelor din alte categorii de vîrstă. Nivelul minim admisibil, conform practicilor internaționale, este de patru contribuabili la un pensionar.

Urmare a analizei comparabile a sistemului de pensionare cu ţările din Europa Centrală şi de Est, vîrsta standard de pensionare în Republica Moldova este la limita de jos pentru bărbaţi şi mai redusă în cazul femeilor, mai constată Ministerul Muncii, Protecției Sociale și Familiei.

Se preconizează, de asemenea, majorarea stagiului necesar de cotizare pentru femei de la 30 ani la 33 ani, iar pentru bărbați de la 33 ani la 36 ani.

Proiectul de lege urmează să fie remis Parlamentului spre adoptare.

 

Guvernul a aprobat proiectul legii privind bugetul asigurărilor sociale de stat pentru anul 2017

Cabinetul de miniștri a aprobat, în cadrul ședinței de pe 5 decembrie, proiectul legii bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2017. Documentul prevede indicatorii generali de venituri și de cheltuieli, echilibrați, la nivelul sumei anuale de 16 410 670,2 mii lei.

Veniturile totale ale bugetului asigurărilor sociale se estimează cu o creştere de 1 464 985,9 mii lei sau cu 9,8% în raport cu veniturile aprobate pentru anul 2016. În structura acestora, resursele proprii ale asigurărilor sociale de stat vor constitui 66,3%, iar transferurile de la bugetul de stat (pentru finanțarea unor tipuri de prestații de asistență socială și pentru acoperirea deficitului bugetului asigurărilor sociale de stat) – 33,7%.

Cheltuielile totale ale bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2017 se propun cu o creştere cu 1 434 575,4 mii lei sau 9,6% faţă de suma aprobată pentru anul 2016. Cheltuielile destinate prestațiilor finanţate din resursele proprii ale bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2017 constituie 75,3% în totalul de cheltuieli, iar cele finanţate din contul transferurilor de la bugetul de stat – 24,7%.

La estimarea cheltuielilor bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2017 s-au aplicat următoarele măsuri: indexarea pensiilor de asigurări sociale cu 6,8%; introducerea indemnizaţiei paternale; majorarea indemnizaţiei unice la naşterea copilului pînă la 5300 lei pentru fiecare copil; introducerea indemnizaţiei lunare de suport pentru creşterea pînă la vîrsta de 3 ani a copiilor gemeni sau mai mulţi copii născuţi dintr-o singură sarcină ș.a.

Prognoza indicatorilor generali ai bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2017 a fost efectuată în baza actelor legislative şi normative în vigoare, analizei tendinţelor şi performanţelor înregistrate în anii precedenţi şi în baza prognozei indicilor macroeconomici, elaboraţi de către Ministerul Economiei.

Tot pe 5 decembrie, Guvernul a aprobat proiectul de lege privind modificarea Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2016, în scopul precizării veniturilor și cheltuielilor bugetului asigurărilor sociale de stat. Astfel, veniturile bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2016 constituie 15 049 048,1 mii lei, în creştere cu 18 mil. 585,9 mii lei faţă de veniturile precizate, iar cheltuielile bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2016 aprobate sînt de 15 079 458,6 mii lei sau cu o creştere cu 18 585,9 mii lei.

Cheltuielile pentru prestaţiile sociale s-au majorat cu 20 342,1 mii lei. Majorarea cheltuielilor este generată de includerea unei prestații noi, indemnizația paternală, precum și de creşterea cheltuielilor pentru acordarea ajutoarelor sociale unor categorii de populație în perioada rece a anului, finanţate din mijloacele bugetului de stat.

 

Executivul a aprobat proiectul Legii fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală

În cadrul şedinţei de pe 5 decembrie a Cabinetului de miniştri, a fost aprobat proiectul Legii fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală (în continuare - FAOAM) pe anul 2017.

Documentul prevede venituri în sumă de 6 141 657,4 mii lei şi cheltuielile în sumă de 6 234 451,3 mii lei, cu un deficit în sumă de 92 793,9 mii lei. Comparativ cu anul 2016, este prognozată majorarea veniturilor FAOAM cu 5,2% și a cheltuielilor cu 6,8%.

Primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, calculate în formă procentuală se stabilesc în mărime de 9% (la nivelul anului 2015) și vor constitui 3 448 712,0 mii lei, estimate la Cadrul bugetar pe termen mediu pentru anii 2017-2019, cu 282 044,1 mii lei mai mult față de fondul aprobat pentru 2016, sau cu +8,9%.

Mărimea primei de asigurare obligatorie de asistenţă medicală în sumă fixă, se stabilește în sumă de 4 056 lei per persoană (la nivelul anului 2015), cu păstrarea reducerilor prevăzute pentru anul 2016. Respectiv, se planifică acumularea sumei totale de 93 288,0 mii lei ce corespunde nivelului sumei aprobate pe anul 2016.

Veniturile și cheltuielile se repartizează pe subprograme, cu prioritate în fondul de bază, pentru onorarea angajamentelor asumate de către Guvernul Republicii Moldova în anul curent ce vizează majorările salariale pentru lucrătorii medicali. Cea mai mare parte va merge la achitarea serviciilor medicale 97,1% din veniturile acumulate (6 054 911,5 mii lei), cu peste 20 la sută mai mult ca în anul curent va fi transferat în fondul de rezervă (50 701,9 mii lei), iar fondul de profilaxie şi cel de dezvoltare şi modernizare a prestatorilor publici de servicii medicale vor creşte cu peste 50 la sută (cîte 25 000,0 mii lei fiecare). Totodată, fondul de administrare al sistemului de asigurare obligatorie de asistenţă medicală va rămîne la nivelul sumei aprobate pe anul 2016 (78 837,9 mii lei).

Proiectul aprobat urmează să fie examinat de Parlament.

 

Dreptul de a desfăşura comerţul cu amănuntul în baza patentei de întreprinzător a fost prelungit

Cabinetul de miniştri a aprobat, în şedinţa de pe 5 decembrie, proiectul de lege pentru modificarea şi completarea Legii cu privire la patenta de întreprinzător.

Amendamentele propuse vizează prelungirea termenului de desfăşurare a două genuri de activitate, pentru încă doi ani, adică pînă la data de 31 decembrie 2018. Mai exact, este vorba de comerţul cu amănuntul la tarabe, tejghele, tonete, în chioşcuri, pavilioane şi din autovehicule şi comerţul cu produse alimentare și mărfuri perisabile autohtone, cu condiţia respectării cerinţelor sanitar-epidemiologice privind depozitarea, păstrarea şi comercializarea lor.

Inițial, desfăşurarea comerţului cu amănuntul de către titularii de patentă era permisă pînă la finele anului curent, fiind elaborat un concept privind impozitarea simplificată a persoanelor fizice care practică comerţul şi care nu sînt înregistrate în calitate de întreprinzător. Conceptul respectiv este promovat prin prisma amendamentelor propuse în proiectul politicii bugetar-fiscale pentru anul 2017. Trecerea la un nou mecanism de impozitare necesită, însă, o perioadă de tranziţie, ce ar permite actualilor posesori de patentă în comerţ, să se informeze despre particularităţile noului regim fiscal şi să conştientizeze oportunităţile mecanismului respectiv. Prin urmare, s-a decis prelungirea dreptului de a desfăşură comerţul cu amănuntul în baza patentei de întreprinzător, pe un termen de doi ani. Prevederea respectivă se va extinde doar asupra titularilor de patentă ce deţin la data 31 decembrie 2016 patente valabile pentru unul din genurile de activitate menționate.

O altă prevedere ţine de indicarea expresă a locului permis pentru desfăşurarea comerţului, şi anume doar în cadrul pieţelor comerciale a căror funcţionare este reglementată de prevederile Legii cu privire la comerţ interior.

De notat că, majorarea diferenţiată a taxei se propune în funcție de locul desfăşurării activităţii. Proiectul urmează să fie examinat de Parlament.

Biroul comunicare şi relaţii cu presa al Guvernului RM