O tinara de 30 de ani a escrocat cea mai mare banca americana de 175 de milioane de dolari

Cea mai mare bancă din lume, JPMorgan, care a plătit 175 de milioane de dolari pentru o afacere fondată de Charlie Javice, o tînără de 30 de ani din SUA, susține că a fost înșelată de antreprenoare, care a prezentat date false la încheierea tranzacției.

Potrivit bussinessinsider.com, încă de la terminarea liceului, Charlie Javice a fost o vedetă a publicațiilor de prestigiu cum ar fi Forbes, Fast Company, Inc. Magazine și Insider.

Frank, startup-ul tinerei de ajutor financiar pentru studenți, a fost prezentat în New York Times, CNBC și Wall Street Journal. De asemenea, tînăra a fost inclusă pe lista Forbes a celor mai buni antreprenori sub 30 de ani și salutată de Wharton Business School drept „vocea unei generații de micro-finanțare”.

În ultima săptămînă, toate acestea s-au prăbușit. La doar un an după ce a vîndut Frank către JPMorgan Chase & Co. (cea mai mare bancă din SUA) pentru 175 de milioane de dolari, banca a acuzat-o pe tînăra de 30 de ani că a fabricat aproape patru milioane de nume de clienți și e-mailuri – majoritatea covîrșitoare a utilizatorilor companiei sale.

Avocatul lui Javice susține că decizia JP Morgan de a o concedia pe tînără și de a o da în judecată este doar un pretext pentru a evita să o plătească. O investigație Insider, bazată pe o analiză a documentelor companiei, a aparițiilor în presă și a interviurilor cu 10 foști mentori, angajați și alții care au cunoscut-o pe Javice, sugerează că tînăra a avut o istorie de exagerare a realizărilor sale.

Deși s-a poziționat ca un inovator cu soluții pentru împrumuturile pentru studenți și soluționarea sărăciei globale, cel mai mare talent al lui Javice a fost acela de a fi folosit instituțiile de elită și instituțiile naționale de știri pentru a obține o platformă în continuă creștere.

Pe măsură ce Javice a acumulat laude și apariții în presă, nimeni nu a părut să pună la îndoială afirmațiile fundamentale ale afacerilor sale pînă în ziua în care JPMorgan a susținut că cifrele, pur și simplu, nu se adunau.

Insider arată că, în ciuda unui document public care a ridicat întrebări despre Javice și Frank – inclusiv avertismente de la Departamentul de Educație și Comisia Federală pentru Comerț și un proces de furt de salarii din partea co-fondatorului lui Frank –, instituțiile de știri și investitorii au continuat să accepte narațiunea pe care Javice a întocmit-o.

Într-un caz, Javice și-a orientat întregul model de afaceri fără să-și dea seama că noul ei concept făcea parte dintr-o industrie puternic reglementată care necesita diverse aprobări, dar a încadrat acest lucru ca un moment de învățare.

Acum, JPMorgan susține că Javice a fost implicată în ceea ce ar fi cea mai mare exagerare din toate timpurile. Pînă la începutul anului 2021, Frank pretindea că are 4,25 milioane de utilizatori, conform procesului JPMorgan. În realitate, nu a avut niciodată mai mult de aproximativ 250.000, susține banca.