JOACA DE-A UNIREA
de Armand GOSU
Pentru unii, interesul naţional este ca Republica Moldova să fie integrată în spaţiul occidental cît mai repede, iar pentru alţii interesul naţional este ca Republica Moldova să se unească cu România.
În ultimii ani, preşedintele Traian Băsescu a folosit prilejul şcolilor de vară destinate românilor din afara graniţelor pentru declaraţii privind Republica Moldova. Anul acesta n-a fost o excepţie. Totuşi, preşedintele n-a spus lucruri noi. El a repetat declaraţii mai vechi, a nuanţat alte afirmaţii ale domniei sale. Chiar şi aşa, ultimele declaraţii ale d-lui Băsescu vin după vizita la Chişinău, după alte interviuri comentate, la rîndul lor, în fel şi chip.
Avalanşa de declaraţii i-a făcut pe mulţi comentatori de la Bucureşti şi Chişinău să vorbească despre contururile unui mare proiect unionist, al cărui fir roşu ar trece prin viitoarea cetăţenie moldovenească a d-lui Băsescu şi prin aducerea în fruntea proaspătului partid proprezidenţial a unui tînăr politician care s-a născut în Ucraina sovietică (Este vorba despre Eugen Tomac – nota red.), sudul Basarabiei istorice. Pînă şi unii diplomaţi străini acreditaţi în cele două capitale au început să se întrebe serios despre existenţa unui astfel de plan. Interesul acestora ar trebui să pună pe gînduri atît România, cît şi Republica Moldova.
Cu o agendă internaţională atît de încărcată, plină de evenimente dramatice care se produc în diverse colţuri ale lumii, cu o criză economică prelungită care generează tensiuni sociale, unele cancelarii ar putea să nu mai aibă timp şi energie pentru nuanţe, expediate de regulă în subsolul depeşelor diplomatice, şi să înţeleagă ad litteram afirmaţiile făcute la Bucureşti sau Chişinău. Un pretext pentru amînarea sine die a semnării documentelor ce vor fi parafate la Vilnius, cu ocazia summit-ului Parteneriatului Estic, va fi oricînd îmbrăţişat de un guvern european, depăşit de problemele pe care i le pune criza. Şi astfel de guverne nu sunt puţine. Din memoria instituţională a multor cancelarii n-a dispărut cu totul tema „România, stat cripto-anexionist“.
Practic, aici se confruntă două agende. Cea de politică internă românească şi cea europeană, a Republicii Moldova. Încă înainte ca Republica Moldova să devină independentă, evoluţiile politice de la Chişinău au fost utilizate electoral în România. Miza a crescut în ultimii ani cînd, în condiţiile scorului strîns de la prezidenţiale, orice vot a devenit foarte important. În ciuda tradiţionalei prezenţe scăzute la vot, raportat la numărul celor care şi-au redobîndit cetăţenia română, în Republica Moldova se strîng cîteva mii de voturi. Cele mai multe voturi le adună preşedintele Băsescu. E rezultatul atenţiei constante acordate de preşedinte Republicii Moldova. Următoarele două exerciţii electorale, europarlamentare şi prezidenţiale, vor menţine treaz interesul Bucureştiului pentru electoratul din stînga Prutului. Asta înseamnă că riscul unor scurtcircuite diplomatice, în 2013-2014, generate de diverse declaraţii electorale, va rămîne ridicat. Unii vor spune că merită, că orice vot adus este important. În logică electorală internă, poate că au dreptate.
Însă interesul naţional ar trebui să dicteze acum o abordare ceva mai raţională. Dar care-i interesul naţional? Dacă pentru unii interesul naţional este ca Republica Moldova să fie integrată în spaţiul occidental cît mai repede, pentru alţii interesul naţional este ca Republica Moldova să se unească cu România. Însă un context favorabil unirii poate apărea doar în condiţiile unei crize majore la Chişinău, care să nu poată fi rezolvată decît prin renunţarea de către elita politică moldovenească la statalitate, cum s-a întîmplat în primăvara 1918. Ceea ce este puţin probabil să se întîmple în viitorul previzibil.
Orice analiză în cheie realistă pleacă de la axioma că interesul naţional este ca România să aibă un vecin prosper, stabil, predictibil la graniţa sa estică. Iar acest proiect e pe cale de a se realiza. Este şansa istorică a Chişinăului se a se apropia decisiv de Occident prin parafarea şi semnarea cît mai curînd a unor acorduri cu UE. Elita politică de la Chişinău, care multă vreme a manevrat între Est şi Vest, obţinînd dividente şi dintr-o parte, şi din alta, pare decisă să meargă spre Bruxelles. Este o ocazie istorică, pe care, însă, Republica Moldova o poate rata. Contextul este favorabil graţie faptului că vecinul estic, Ucraina, se apropie atent, dar ferm, de UE. Bascularea spre Vest a Republicii Moldova, înainte de a fi un act de voinţă politică la Chişinău, va fi un fapt de geografie politică, cum a fost şi la 1918, cînd independenţa vremelnică a Ucrainei, combinată cu ameninţarea haosului bolşevic, au împins Basarabia spre Occident.
În acest context tensionat, fluturarea proiectului unionist din raţiuni electorale interne pune sub semnul întrebării soliditatea angajamentului României de susţinător al apropierii Republicii Moldova de UE. Reprezentanţi ai clasei politice de la Bucureşti trebuie să iasă din ambiguitatea în care se află: pentru uz intern, mesaj unionist, pentru extern, pentru partenerii din UE şi NATO – susţinerea integrării europene, pentru urechile moldovenilor – mesaj în funcţie de interlocutor.
Continuarea acestor discursuri paralele va întreţine confuzia şi va genera şi pe mai departe pagube. Bucureştiul consumă resurse financiare alimentînd dezbateri pe teme identitare care divizează societatea din Republica Moldova. În felul acesta, riscă să ostilizeze o mare parte din elita politică de la Chişinău, care ar putea percepe România drept cea mai mare ameninţare la adresa statalităţii Republicii Moldova. Ar fi o dovadă de naivitate dacă, la Bucureşti, cineva şi-ar închipui că o întreagă elită moldovenească ar renunţa la statalitate mînată de sentimente şi emoţii. Sau că o naţiune civică moldovenească nu poate funcţiona fără aprobarea oficialilor români. Mai mult decît atît, Bucureştiul îşi va submina întreaga politică regională dacă prin declaraţii neînţelepte va alimenta suspiciunea că are o agendă ascunsă, că este un partener nesincer, impredictibil. România, aflată la marginea unei falii geopolitice, va deconta incapacitatea de a înţelege contextul internaţional, precum şi situaţia din fostul spaţiu sovietic, atît la Bruxelles, la nivel de UE şi NATO, slăbindu-şi puterea de a influenţa deciziile care se iau acolo, cît şi în relaţiile bilaterale, la Washington, Londra şi Berlin. Practic, România va deveni cel mai important aliat al celor care vor să blocheze apropierea Republicii Moldova de Occident, un fel de „idiot util“ al celor care visează la Uniunea Euro-Asiatică.
(Articol preluat din Revista 22)