INTIMPLAREA CARE L-A TRIMIS PE ROMANUL ALEXANDRU CIURCU DIRECT IN CARTILE DE ISTORIE

Cum a patentat jurnalistul prima barcă cu motor din lume

Într-un secol în care tehnica era abia la început, jurnalistul român Alexandru Ciurcu reuşea să patenteze barca cu motor. Iniţial proiectul său viza o altă invenţie, însă, în urma unei demonstraţii, el realizat strămoaşa şalupelor de astăzi.

Braşovean la origine, Alexandru Ciurcu s-a născut în satul Şercaia, aflat în apropiere de Făgăraş. După ce şi-a finalizat studiile liceale la Braşov, el pleacă la Viena unde urmează studii de drept şi tehnice. Războiul de independenţă (1877-1878) îl prinde la Bucureşti, acolo unde devine jurnalist. În memoria inventicii româneşti, Ciurcu este pomenit drept cel mai aprig critic al Guvernului din acele timpuri şi un mare militant pentru emanciparea politică şi naţională a românilor din Transilvania. Articolele dure pe care le-a conceput au atras însă riposta autorităţilor române care l-au silit să fugă la Paris, Franţa.

Motor cu reacţie testat pe barcă

Ajuns în capitala Franţei, Alexandru Ciurcu se întîlneşte cu prietenul său Just Buisson, jurnalist la Bucureşti din partea agenţiei franceze de presă Havas. Acesta îl sprijină pe românul ajuns în Hexagon să patenteze şi să demonstreze eficienţa motorului cu reacţie, o invenţie despre care nici cei mai mari savanţi ai lumii nu aveau habar în acele vremuri.

În urma unei expoziţii aviatice, organizată în anul 1881, în care a fost prezentat un aerostat propulsat de un motor electric, Ciurcu s-a gîndit să pună în mişcare aparatul de zbor cu un motor cu reacţie. Astfel, el a creat un motor a cărui forţă de propulsie era generată de combustia unor gaze. Românul a încercat să atragă atenţia cu inedita sa invenţie Ministerului de Război al Franţei.

Astfel, în anul 1886, el îşi prezintă motorul cu reacţie în public. Pentru a-i demonstra eficienţa, ataşează motorul unei bărci şi navighează în faţa tuturor pe Sena, contra curentului. Experimentul a intrat în istorie drept prima oară cînd o ambarcaţiune este propulsată de un motor cu reacţie. Prezenţi la eveniment au fost şi reporterii revistei britanice „Nature” care au descris evenimentul într-unul din numere publicaţiei din anul 1886.

”Imaginaţi-vă o rachetă pentru artificii montată orizontal, la spatele unui vehicul, de exemplu al unei ambarcaţiuni sau sub nacela unui balon, astfel încît gazul produs prin arderea puternică, dar lentă a încărcăturii de praf exploziv să poată scăpa liber în atmosferă la spatele vehiculului.” scria „Nature” despre invenţia românului, în ultima jumătate a secolului XIX.

Barca cu motor, invenţie omologată

Experimentul de pe malul Senei l-a transformat pe Alexandru Ciurcu în inventatorul bărcilor cu motor, deşi el, iniţial, dorea să testeze un echipament folosit pentru propulsarea în aer a avioanelor. După 1890, Ciurcu revine în România şi este numit redactor şef al ziarului „Timpul”, renunţînd definitiv la tehnică. Pe 22 Ianuarie 1922, acesta se stinge din viaţă la Bucureşti.

Mădălin SOFRONIE, Adevărul.ro