FISCUL ŞI PRIMĂRIA ÎŞI PASEAZĂ RESPONSABILITĂŢILE

Bani în bugetul capitalei nu se adună

Autor: Vlad LOGHIN

Mă strădui să fiu un cetăţean ordonat. Datorii la serviciile comunale nu am. La fel, faţă de stat. Contabilitatea are grijă să-mi calculeze şi să-mi transfere impozitele mele în bugetul ţării. Unica taxă fiscală pe care am grijă s-o achit eu însumi este impozitul pe locuinţă, sau cum îi mai zic cei de la fisc, impozitul imobiliar. L-am plătit de îndată ce-mi venea avizul de plată, fiindcă aveam interes. Or, contribuabilii, care achitau această taxă în prima jumătate a anului, beneficiau de anumite reduceri şi astfel făceam o economie oarecare de bani.

Dar, de la o vreme încoace, mai precis de anul trecut, nu-mi aduc avizul respectiv nu că în prima jumătate anului, ci nici spre sfîrşitul lui. Anul acesta, la fel, nimeni nu mi-a cerut să plătesc impozitul pe locuinţă. Mi s-a părut straniu. Deoarece, se ştie că de soartă şi de impozite nu scapi niciodată. Parcă nu s-a anunţat public ca Parlamentul ar fi anulat această plată la buget. Atunci, care-i problema?

Îi mulţumesc lui Iuri Lichii, şef adjunct al Inspectoratului Fiscal Principal de Stat, care m-a „liniştit”, informîndu-mă că impozitul imobiliar nu a fost anulat de nimeni şi că se plăteşte ca şi înainte de toţi proprietarii de locuinţe, cu excepţia unor categorii de persoane, şi în aceleaşi condiţii. Adică, se achită în două rate, dar nu mai tîrziu de 15 august şi 15 octombrie. Cei care-şi fac datoria în prima jumătate a anului plătesc cu 15 procente mai puţin.

De ce atunci nimeni nu mi-a trimis avizul de plată în ultimii doi ani? Curg banii în buget ca şi cum s-ar revărsa în mare un rîu cu apele umflate de ploaie? Cu atît mai mult, că după Iuri Lichi reiese că eu nu reprezint un caz unic. În afară de mine, peste 13 mii de contribuabili din ţară nu au fost solicitaţi să achite taxa fiscală respectivă. Cel mai prost este plătit impozitul pe venit, din cauza neînmînării avizelor de plată, în municipiul Chişinău. Desigur, nici în restul ţării plata taxei fiscale respective nu se face sută la sută, potrivit şefului adjunct al Inspectoratului Fiscal Principal de Stat, ci cam în proporţie de 99 procente şi doar de persoane care de multă vreme se află la lucru peste hotare.

Totuşi, ce s-a întîmplat, ce s-a schimbat de avem o asemenea activitate slabă de colectare a impozitului imobiliar în condiţiile în care bugetul ţării are nevoie de venituri ca pustiul Sahara de ploaie? Iuri Lichi explică că administrarea acestui segment al impozitelor nu mai ţine de competenţa inspectorilor fiscali, ci a trecut în atribuţiile serviciilor de colectare a impozitelor şi taxelor locale ale primăriilor localităţilor din ţară. Adică, structurile noi create au responsabilitatea să înmîneze oamenilor avizele de plată a impozitului imobiliar.

Să admitem că modificările legislaţiei fiscale, cu adevărat, a afectat într-o anumită măsură colectarea acestui impozit? Dar de ce anume în capitală aceste schimbări au avut cele mai grave urmări? Şeful adjunct al Inspectoratului Fiscal Principal de Stat spune că după modificarea Codul fiscal la sfîrşitul lui 2009, începînd cu 1 ianuarie 2012 inspectoratele fiscale din municipiile Bălţi şi Chişinău au fost scutite de responsabilitatea administrării a două tipuri de impozite: imobiliar şi funciar, adică nu mai ţine de competenţa lor să expedieze avizele de plată, să supravegheze achitarea lor. Prin urmare, primăriile acestor municipii trebuiau să aibă grijă să-şi creeze propriile servicii de colectare a impozitelor şi să prea aceste funcţii de la inspectoratul fiscal.

Cu atît mai mult, precizează Iuri Lichii, că printr-o hotărîre de Guvern de la finele lui 2011, pregătită de Ministerul Finanţelor, a fost autorizată majorarea numărului de angajaţi ai primăriei municipiului Chişinău, cu 20 de unităţi, şi al autorităţii locale din Bălţi, cu 8 unităţi. Tocmai pentru a forma noile structuri. Unde mai pui că din cauza austerităţilor bugetare impuse şi supravegheate cu mare stricteţe de către instituţiile financiare externe, cu care ţara noastră are încheiate acorduri de finanţare, s-a procedat la reduceri de cadre din inspectoratele fiscale ale acestor două municipii.

Însă, deşi s-a tăiat din fondurile de salarii ale inspectoratele fiscale respective, s-au făcut disponibilizări, serviciile de colectare a impozitelor locale nu au fost create în cadrul acestor două primării, susţine reprezentantul Inspectoratului Fiscal Principal de Stat. Aceasta, în ciuda faptului, precizează dumnealui, că atît Ministerul Finanţelor, cît şi Inspectoratului Fiscal Principal de Stat au insistat în repetate rînduri, i-au îndemnat pe conducătorii administraţiilor publice locale să urgenteze instituirea structurilor respective. Este adevărat, că primăria din Bălţi a reuşit „performanţa” şi din iulie, curent, are propriul serviciu de colectare a impozitelor.

Mai nimic nu s-a făcut în Chişinău. Deşi consiliul municipal a adoptat regulamentul de activitate a serviciului de colectare încă în noiembrie 2012, această structură nu funcţionează nici în prezent, spune Iuri Lichii. De abia s-a reuşit numirea unui şef al serviciului dat. Veronica Herţa, directorul direcţiei generale de finanţe a primăriei capitalei, explică că structura respectivă în cadrul primăriei municipiului Chişinău nu activează pînă în prezent, deoarece administraţia locală a capitalei insistă ca serviciul de colectare a impozitelor din cadrul primăriei să administreze nu doar 2-3 tipuri de impozite, conform Codului fiscal, ci toate taxele locale. În afara de aceasta, dumneaei arată că gestiunea defectuoasă a impozitului imobiliar în capitală se datorează bazei date incorecte privind fondul locativ oferită de către oficiul cadastral.

Din păcate, cîtă vreme fiscul şi primăria îşi declină responsabilităţile, caută argumente pentru a-şi justifica propria lor inacţiune, suferă plătitorii de impozite, statul. Pentru că, deşi proprietarii de locuinţe nu primesc avizele de plată a taxei respective, din care cauză nu-şi pot onora datoria faţă de stat, nimeni nu i-a absolvit de pedepsele pentru neplata impozitelor. Mărimea penalităţilor creşte cu fiece zi ce depăşeşte data achitării impozitelor prevăzută în legislaţia fiscală. Nu se adună mai multe venituri în buget. Potrivit Veronicăi Herţa, doar valoarea impozitelor imobiliare calculate anual în capitală se ridică la aproape 36 milioane de lei.

01.12.24 - 15:12
01.12.24 - 15:11
01.12.24 - 15:09
01.12.24 - 15:08
02.12.24 - 14:59
04.12.24 - 00:36
05.12.24 - 00:24
06.12.24 - 16:26
03.12.24 - 01:00
05.12.24 - 15:13
05.12.24 - 15:15
03.12.24 - 00:51
06.12.24 - 16:24
04.12.24 - 00:32
02.12.24 - 15:12