FILOSOFIA FORMATIVĂ: OBIECT INUTIL?

Autor: Dumitru PĂSAT

Motto: „Din nimic nu se poate face nimic”

Către managerii şi profesorii de licee şi colegii

Stimaţi directori şi profesori ai instituţiilor preuniversitare, îngăduiţi-mi să vă reamintesc că, prin diverse tertipuri, obiectul de studiu Filosofia a fost totalmente exclus din programa şcolară. Însă fără a studia gîndirea filosofică (ce include estetica, etica, logica etc.), nu te poţi numi intelectual în adevăratul sens al cuvîntului. Paradoxal, dar în societatea noastră se crede că omul nu trebuie să gîndească. Filosofia e disciplina spirituală ce ne formează cel mai complet viziunea despre lume. Aceasta, pe lîngă faptul că promovarea genurilor filosofice, între-un mod sau altul, marchează maturizarea unei culturi.

Odată cu încheierea fiecărui an şcolar, mii de spirite tinere alese sunt înghiţite de anonimat, ajung îngeri cu aripi frînte, cu creier ce poate gîndi, dar e lipsit de orice antrenament, căci lipseşte perspectiva, condiţiile propice...

De ce toate aceste mutilări programatice?

Nu cumva, de bună seamă, liceenilor le-au fost create „cele mai prielnice condiţii” de sufocare în aerul societăţii care-i plină de „tîmpiţi” şi „tîmpenii”? Se invocă organicul, ca să se nimicească CRE-A-ŢI-A. Se mizează pe faptul că omul se consolează şi uită uşor că-i victimă a propriilor iluzii. Cineva-şi dă foarte bine seama că resemnarea exclude GÎN-DI-REA.

Repet, ca să nu devină piese de schimb pentru maşina idioţeniei umane, viitorul adolescenţilor trebuie format prin intermediul FI-LO-SO-FI-EI. Ea, precum bine înţelegeţi, nicidecum nu poate fi numită „un nou obiect de studiu” – locul ei ab initio e-n capul mesei! Şi nu ca obiect opţional, ci ca unul de bază.

Există un Curriculum, România ne-a donat mii de manuale extraordinare în domeniu pentru clasele a X-a – a XII-a. Dar ele au nimerit în „abatorul” Fabricii de carton din Dobruja...

Dragi confraţi întru gîndire! Guvernanţii noştri nu poartă nici o răspundere, de la ei nu ai ce aştepta... De Dumneavoastră depinde totul. Decideţi, avem nevoie de filozofie în licee?

Vom redeveni o COMUNITATE LUMINATĂ, cum era între cele două războaie mondiale?

Să înaintăm mereu pe calea cunoaşterii! Filosofia formativă trebuie să-şi găsească terenul cel mai fertil în mediul adolescentin liceal!