De la izbucnirea războiului, România a devenit principalul furnizor de combustibil al Ucrainei

Anul trecut, România a fost cel mai mare furnizor de combustibil pentru Ucraina devastată de război. Însă cerealele care provin din Ucraina la un preț redus reprezintă o mare bătaie de cap pentru fermierii români, scrie MAGYAR NEMZET, potrivit RADOR.

De la izbucnirea războiului ruso-ucrainean, în urmă cu aproape un an, România a devenit cel mai mare furnizor de combustibil al Ucrainei, potrivit unei prelucrări de date ale Autorității Vamale Române (AVR) publicate de portalul economic românesc Profit.ro.

Potrivit sursei amintite, exporturile românești de carburanți către Ucraina au crescut de 30 de ori anul trecut, ajungînd la 983,4 mii de tone, în timp ce alte 251,3 mii de tone de carburanți din alte țări au intrat în țara devastată de război prin România, de 96 de ori mai mult decît în anul precedent. Calculele care plasează România în fruntea listei de țări furnizoare de combustibil.

Explicația este mai mult decît evidentă: în urma agresiunii rusești, Guvernul de la Kiev trebuia să-și schimbe urgent politica de achiziții publice.

Combustibilul este vital pentru operațiunile militare și pentru funcționarea economiei, precum şi ca urmare a prăbuşirii sistemului energetic, după ce rușii au distrus o mare parte din centralele electrice din Ucraina.

„Suntem dependenți în mod critic de importurile de produse petroliere din cauza atacurilor Federației Ruse asupra infrastructurii petroliere ucrainene. Prin urmare, Guvernul ucrainean a creat condiții pentru creșterea importurilor de combustibil. În prezent, 95% din benzina importată și 72% din motorina importată provin din țările UE, în frunte cu România, Lituania, Slovacia, Grecia, Bulgaria și Polonia. De asemenea, reacțiile pieței arată treptat că rezervele noastre de petrol sunt în creștere, pe măsură ce importurile continuă să crească”, a declarat ministrul ucrainean al Economiei, Iulia Sviridenko pentru portalurile economice din țara sa.

Potrivit ministrului ucrainean, acesta este motivul pentru care pe piața ucraineană nu există o cerere panicată pentru combustibil, nu există cozi la stațiile de alimentare și nu există creșteri bruște ale prețurilor.

„Importăm cantități mari, ceea ce ne permite să îndeplinim în condiții de siguranță nevoile forțelor armate și ale serviciilor de urgență, în timp ce suntem capabili să furnizăm combustibil pentru agricultură și transportul public”, a declarat Iulia Sviridenko.

Dacă exporturile crescute de carburanți către Ucraina nu au creat pînă acum probleme deosebite pe piața românească, transporturile de cereale și semințe oleaginoase de acolo cu atît mai mult. Potrivit datelor AVR, în 2022, volumul de cereale ucrainene exportate în alte țări prin România a crescut de 68 de ori față de 2021, iar volumul exportat în România a crescut de 815 ori.

Portul Constanța, care a fost în centrul atenției în urma blocadei de la Marea Neagră, a înregistrat anul trecut cele mai mari cifre comerciale din istoria sa, cu 70 de milioane de tone, dintre care 30% – 22,5 milioane de tone – au fost cereale.

Acest volum uriaș a pus sistemul logistic românesc sub o presiune fără precedent, care s-a manifestat cel mai bine prin creșterea prețurilor de transport. În același timp, cantitățile de cereale la preț redus destinate pieței românești – o categorie care a crescut de 142 de ori, ucrainenii căutînd probabil să elibereze capacități de stocare în perspectiva recoltei din 2023 – au oferit producătorilor interni o concurență aproape insuportabilă.

02.04.24 - 12:28
03.04.24 - 13:42
03.04.24 - 13:44
01.04.24 - 12:39
01.04.24 - 12:46
05.04.24 - 19:01
05.04.24 - 17:10
05.04.24 - 17:10
07.04.24 - 00:04
06.04.24 - 13:48
07.04.24 - 00:09
05.04.24 - 17:07
06.04.24 - 13:46
09.04.24 - 12:16
09.04.24 - 12:15