CE SE FACE LA GUVERN

Executivul a numit în funcţie mai mulţi ambasadori şi demnitari

Guvernul a aprobat o serie de hotărîri cu privire la eliberarea şi numirea în funcţii a ambasadorilor Republicii Moldova în alte ţări, precum şi a persoanelor care vor deţine funcţii de demnitate publică.

În context, a fost acceptată numirea lui Vasile Bumacov în funcţia de Ambasador Extraordinar şi Plenipotenţiar al Republicii Moldova în Japonia, a lui Ştefan Gorda în funcţia de Ambasador Extraordinar şi Plenipotenţiar al Republicii Moldova în Republica Bulgaria, a Ingăi Ionesii în funcţia de Ambasador Extraordinar şi Plenipotenţiar al Republicii Moldova în Republica Estonia, a lui Iurie Reniţă în funcţia de Ambasador Extraordinar şi Plenipotenţiar al Republicii Moldova în Regatul Belgiei, a lui Dumitru Socolan în funcţia de Ambasador Extraordinar şi Plenipotenţiar al Republicii Moldova în Republica Portugheză, a lui Oleg Ţulea în funcţia de Ambasador Extraordinar şi Plenipotenţiar al Republicii Moldova în Ungaria, a lui Gheorghe Leucă în funcţia de Ambasador Extraordinar şi Plenipotenţiar al Republicii Moldova în Republica Azerbaidjan, a lui Vitalie Rusu în funcţia de Ambasador Extraordinar şi Plenipotenţiar al Republicii Moldova în Republica Cehă şi a lui Tudor Ulianovschi în funcţia de Ambasador Extraordinar şi Plenipotenţiar al Republicii Moldova în Confederaţia Elveţiană cu sediul la Geneva, Reprezentant Permanent al Republicii Moldova pe lîngă oficiul ONU la Geneva.

Totodată, Victor Moraru a fost rechemat din funcţia de Ambasador, Reprezentant Permanent al Republicii Moldova pe lîngă Oficiul ONU la Geneva, precum şi prin cumul de Ambasador Extraordinar şi Plenipotenţiar al Republicii Moldova în Confederaţia Elveţiană.

De asemenea, Guvernul l-a numit pe Tudor Copaci în funcţia de Secretar general al Guvernului şi pe Valentin Guznac în funcţia de Secretar general adjunct al Guvernului, acceptînd cererile de demisie din funcţiile respective, depuse de Serghei Palihovici şi Sergiu Ceauş.

Pavel Filip a prezentat echipa Consilierilor principali de Stat ai Prim-ministrului, care va fi condusă de Violeta Văsa. Din componenţa acesteia vor face parte Viorelia Moldovan-Bătrînac, Stela Nistor, Lilia Palii, Mihai Godea şi Ion Lupan.

A fost aprobat Planul Național de Armonizare a Legislației

Executivul a aprobat Planul Național de Armonizare a Legislației (PNAL), care este un instrument național de evidenţă a implementării obligaţiilor de transpunere a actelor UE în legislația națională.

În anul curent, Planul include 64 de proiecte de documente, dintre care 20 de legi, 33 de hotărîri de Guvern și 11 acte departamentale. Totodată, 42 de acte planificate spre transpunere în legislaţia Republicii Moldova reprezintă propuneri noi, iar 22 – documente spre modificare. Procesul de punere în aplicare va fi monitorizat riguros, iar Executivul urmează să fie informat trimestrial referitor la stadiul de executare a prevederilor PNAL.

Documentul are menirea să asigure monitorizarea îndeplinirii obligațiilor de transpunere corectă a actelor UE în legislația națională şi este structurat în compartimente ce vizează domenii precum: servicii financiare, fiscalitate, legislaţia vamală, agricultura şi dezvoltarea rurală, sectorul energetic, protecţia consumatorului, concurenţa, protecţia mediului înconjurător, sănătatea publică, societatea informaţională, comerţ, politica socială etc.

Moratoriu la controalele Inspectoratului Fiscal şi Poliţiei Economice

Prim-ministrul Pavel Filip a vorbit, în ședința Guvernului, despre presiunea rea intenţionată pe care o pun unele instituţii de control asupra agenţilor economici.

Şeful Executivului a menţionat că a primit informații din care rezultă că se fac controale excesive asupra agenților economici, au loc intimidări, se cere mită. „Mă refer, în mod special, la Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, Serviciul Vamal, dar şi la Poliţia Economică”, a precizat Premierul.

În context, Pavel Filip a propus introducerea unui moratoriu, pentru o perioadă de trei luni, la controalele organelor de stat din subordinea Guvernului, dar și la perchezițiile în procesul contravențional.

În această perioadă Guvernul va crea reguli clare care să definească activitatea acestor instituţii. Ministerul Justiţie urmează să prezinte, în termen de o săptămînă, cadrul normativ în acest sens.

„Noi am promis de la bun început că acest Guvern va începe rapid să repare nedreptățile împotriva cetățenilor. Nu vom închide ochii atunci cînd există nereguli. Vreau să facem ordine”, a declarat Prim-ministrul.

Totodată, Premierul a solicitat organelor de drept să urgenteze acţiunile de investigare şi urmărire penală în dosarele administrative în privinţa faptelor de corupţie în instituţiile menţionate, precum şi suspendarea din funcţie, pe perioada anchetei, a conducerii Inspectoratului Fiscal și Serviciul Vamal.

Pavel Filip a dispus deschiderea unei linii telefonice la Guvern, unde să poată fi semnalate cazurile de abuzuri ale instituţiilor de control.

Botnari a fixat priorităţile pentru eficientizarea activităţii ÎS „Poşta Moldovei”

Serviciile poştale trebuie să corespundă atît necesităţilor cetăţenilor care locuiesc în oraşe, cît şi ale celor din mediul rural, a declarat, în cadrul unei şedinţe axate pe eficientizarea activităţii Întreprinderii de Stat „Poşta Moldovei”, ministrul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Vasile Botnari.

Oficialul a apreciat reformele demarate în domeniu, inclusiv adoptarea în prima lectură a Legii Poştei. În opinia ministrului, implementarea acestora trebuie urgentată, dat fiind creşterea fluxului de clienţi deserviţi de oficiile poştale din ţară.

”La Chișinău este acută problema rîndurilor mari, care necesită soluții imediate, iar în mediul rural se impun schimbări ce ar permite accesul oamenilor în oficiile poştale la servicii precum retragerea banilor de pe cardurile bancare de salarii, transferurile bănești internaționale, posibilitatea achitării cu cardurile de salarii a facturilor ş.a.”, a menţionat Vasile Botnari.

În context, ministrul a punctat mai multe obiective pentru primele o sută de zile de mandat. Soluțiile propuse includ extinderea numărului de Post-terminale cititoare de card în oficiile poştale teritoriale. De asemenea, în următoarele trei luni urmează să fie finalizat procesul de informatizare a oficiilor poștale, în urma căruia toate oficiile vor fi dotate cu calculatoare și softuri necesare, iar cetățenii vor fi deserviți mai rapid și calitativ.

Potrivit ministrului Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, vor fi procurate încă zece Post-terminale pentru colete. Acestea vor dispune de softuri pentru expedierea coletelor, dar concomitent vor permite şi încasarea plăţilor pentru servicii comunale.

“Un alt obiectiv fixat în domeniul poştei constă în iniţierea negocierilor de semnare a unor acorduri privind transferurile băneşti internaţionale prin sisteme electronice STEFI şi Eurogiro. Aceste sisteme sînt avantajoase pentru expeditor graţie comisionului minim perceput şi permit ridicarea banilor din orice oficiu poştal din ţară”, a specificat Vasile Botnari.