ŞANTAJUL PATRONILOR DE RUTĂ A MICROBUZELOR

O hoţie acceptată tacit de „Primăria lui Chirtoacă”

Am scris în nenumărate rînduri despre infracţiunile comise de şoferii (cu acceptul patronilor lor) rutelor de maxi-taxi prin aceea că nu eliberează bilete de călătorie pasagerilor, iar aici este vorba exclusiv despre cei care operează pe raza municipiului Chişinău. În mod sfidător, iar despre asta am mai scris, unii şoferi au nesimţirea să afişeze, la bordul microbuzului, anunţul prin care „călătorii sînt invitaţi să se auto-deservească singuri cu bilete pentru a nu distrage şoferii de la rută”. Păi asta este, totuşi, o gestiune de care sînt singuri responsabili, iar călătorul nu trebuie să aibă libertatea de a-şi băga mîna în gestiunea lor.

Am citit destule reportaje despre abuzurile comise de către patronii acestor curse de maxi-taxi, dar toţi ziariştii care au abordat această chestiune, parcă în complicitate, nu au pomenit nimic despre marea hoţie care se face prin aceea că şoferii nu eliberează, în mod obligatoriu, bilet de călătorie pasagerilor care se îmbarcă. În mod normal, şoferul nici nu trebuie să pornească motorul ca să plece din staţie pînă nu eliberează, personal, bilete de călătorie. Premeditat, se vede treaba că în, timpii lor de lucru, această operaţiune nu a fost inclusă.

De ce fac asta? Pentru ca patronii să fure într-o veselie. Ei decontează contabil, după bunul lor plac, atîtea călătorii cît le convine spre a se sustrage de la plata impozitelor legale. Patronul şi şoferul decid cîţi călători au transportat într-o zi, nu legile contabile, fiscale.

Unde se duc aceşti bani?

Efectiv, aici este vorba despre uriaşe sume de bani necontabilizaţi legal şi aflaţi la discreţia patronilor acestor firme de maxi-taxi. Pentru toată lumea, este clar că patronul suprem al acestei hoţii este Primăria Chişinăului. În urmă cu ceva ani, patronul unei astfel de firme ne-a acţionat în judecată şi a pierdut procesul în toate instanţele. Este vorba despre liberalul Iurie Topală. Iată ce scria „Ziarul de Gardă”, încă din data de 26 aprilie 2012, despre acest personaj:

„…cele mai multe rute sînt administrate de SRL „Ruta-Prim”, care, se ştie, aparţine consilierului liberal Iurie Topală. Acesta a fost pe locul nouă în lista PL la alegerile locale din 2011. SRL „Ruta-Prim” deţine 12 rute, inclusiv autobuzele 122 A. La fel, coincidenţă sau nu, Topală, după ce a devenit consilier, a fost ales secretar al Comisiei pentru gospodăria locativ-comunală, energetică, servicii tehnice, TRANSPORT, comunicaţii şi ecologie. Iurie Topală nu figurează acum în acte drept conducător al SRL „Ruta-Prim”, firma care deţine cele mai multe rute în capitală fiind condusă de Sergiu Olaru. Dacă e să ţinem cont de acte, atunci consilierul liberal ar deţine doar cîteva procente din cota statutară a firmei.

Conform informaţiilor de la Camera Înregistrării de Stat (CÎS), SRL „Ruta-Prim”, înregistrată în 2002, îi are ca fondatori pe Rodica Topală, cu 30%, pe Nicolae şi Natalia Boţan, care deţin împreună 15%. Celelalte 55% sînt pe numele SC „Ruta-Prim Service” SRL. La rîndul ei, aceasta, care, ciudat sau nu, este înregistrată în 2007, adică mult după ce a fost înregistrată SRL „Ruta-Prim” (în condiţiile în care SC „Ruta-Prim Service” SRL figurează ca fondatoare a firmei SRL „Ruta-Prim”), îi are ca fondatori pe Rodica Topală, cu 95%, şi pe Iurie Topală, cu doar 5%.”

În documentele pe care le-a depus Topală la dosar în procesul intentat nouă, se declară că SC „Ruta-Prim Service” SRL are toate documentele contabile în regulă, că au o evidenţă clară a biletelor eliberate călătorilor… Între timp, semnatarul acestor rînduri călătoreşte şi acum cu microbuzele acestei societăţi şi n-a văzut vreodată un şofer eliberînd bilete.

Miercuri au pus-o de-o grevă

Miercuri, 9 Iulie, cîteva trasee de maxi-taxi au declanşat un fel de grevă. Vor mărirea preţului unei călătorii de la 3 la 5 lei. Este de „înţeles”. Se apropie campania electorală şi este nevoie de bani. Am dreptate, domnule primar Chirtoacă? Un lucru nu înţeleg: Ei cer creşterea preţului unei călătorii la negru sau a unui bilet de călătorie neeliberat pasagerilor? V-am spus că, sfidător, şoferii de microbuze expun, la vedere, biletele de călătorie, ca noi să le luăm spre a deveni infractori pentru că am intrat în gestiunea lor…

Neexistînd o contabilizare legală a veniturilor acumulate pînă acum de firmele de maxi-taxi, sigur că pierderile invocate de către patronii acestor trasee sînt arbitrare, abuzive. Ei au pierdut cît din cît? Eu cred că Fiscul nu-i deloc o instituţie serioasă de vreme ce nu s-a sesizat pînă acum în privinţa celei mai etalate hoţii din Capitală.

Sigur că nici călătorii nu au „civilizaţia legalităţii”. El, călătorul, ştie că mocofanul de şofer nu o să mai oprească maşina ca să-l ia dacă-i spune că este obligat ca EL să-i de-a biletul după ce i-a achitat costul călătoriei. Este complice, laş sau şantajabil cotidian?!

De ani şi ani, hoţii de patroni ai curselor de maxi-taxi invocă necesitatea scumpirii călătoriei deoarece trebuie să-şi repare rablele de microbuze şi să-şi modernizeze parcul auto. Tot de atîţi ani, locuitorii Chişinăului călătoresc în aceleaşi sicrie pe roţi, microbuze bune de cimitirele de maşini ale oricărei ţări civilizate din Europa. Nici nu mai vorbim despre faptul că patronii acestor rute de maxi-taxi angajează şoferi neexperimentaţi, victime ale beţiei vitezei sau foşti tractorişti!

Cît de ticălos poate fi Dorin Chirtoacă, primarul Chişinăului, în acest caz? Tînăr fiind, parcă a venit pe un cal alb în fruntea Primăriei Capitalei. Mai apoi, ne-am convins că Chirtoacă este cea mai mare ţeapă pe care au luat-o chişinăuienii. Ne-a demonstrat că şi el este o babă politică la fel ca şi amărîtul lui de unchi, Mihai Ghimpu. Dispreţul lui faţă de locuitorii Chişinăului este deja celebru prin cumpărarea unor „troleibuze europene din Belarus”, însă implicarea lui în mafia firmelor de maxi-taxi este revoltătoare deoarece se vede că are legătură cu puşculiţa partidului.

La urma urmei, Chirtoacă nu a fost primar chiar degeaba, iar asta pentru că, prin mama sa, a devenit „moştenitorul-proprietar” al unui apartament de lux pe care este invidios şi Voronin, mai ales că este situat lîngă cel al său. La fel şi Ghimpu!”

Între timp, liberalii lui Chirtoacă mai acaparează tot ce pot din averea municipală, iar afacerea cu microbuze se pare că rămîne o proprietate exclusivă a PL. N-au încotro, poporul muncitor doreşte creşterea preţului unui bilet de călătorie cu microbuzul pînă la minimum 5 lei!

Pentru a vă face o idee despre cîţi bani necontabilizaţi cîştigă aceşti patroni de maxi-taxi, vă oferim o ştire despre ce s-a întîmplat la greva acestora de la sfîrşitul lunii septembrie 2012:

„Regia Transport Electric şi Parcul Urban de Autobuze din Capitalăau avut parte, în ultimele zile, de încasări colosale, în urma grevei şoferilor de microbuze. Doar într-o singură zi, troleibuzele şi autobuzele au transportat, împreună, peste 900 de mii de pasageri, iar veniturile celor două regii au depăşit cifra de 1,2 milioane de lei. Cel mai mult a avut de cîştigat Regia Transport Electric. Joi, troleibuzele ieşite pe linie, în număr de 285, au transportat fiecare, peste 700 de pasageri, de la care au fost colectate plăţi de peste un milion de lei. Mană cerească, spune şeful Regiei, Gheorghe Morgoci. "Pentru noi nu e criză, pentru noi este volum de lucru adăugător. Astăzi, dacă situaţia se va prelungi, regia îşi va putea acoperi toate cheltuielile din sursele proprii, inclusiv şi dezvoltare", a declarat Morgoci.

Aceeaşi a fost situaţia şi la Parcul Urban de Autobuze. Miercuri şi joi, încasările au depăşit 400 de mii de lei. "Încasările s-au dublat. Prima zi mai puţin, a doua zi mai mult de două ori. La ruta 3, faţă de zilele precedente s-au majorat încasările - 315 procente, iar la ruta 5 - cu 413 procente", a comunicat directorul parcului, Iacob Capcelea. (Sursa: Publika TV)

Acum înţelegeţi despre ce sume uriaşe de bani necontabilizaţi este vorba? Alo, Fiscul, deşteptarea!

Mihai CONŢIU

01.09.24 - 00:06
01.09.24 - 00:03
01.09.24 - 00:01
01.09.24 - 00:07
01.09.24 - 00:04
02.09.24 - 00:07
02.09.24 - 00:02
02.09.24 - 00:09
02.09.24 - 00:04
02.09.24 - 00:06
03.09.24 - 01:47
03.09.24 - 01:38
02.09.24 - 00:01
03.09.24 - 01:40
02.09.24 - 14:39