O GIGANTICA SUBMARINA RUSA PENTRU CERCETARI STIINŢIFICE VA FI DE DOUA ORI MAI LUNGA DECIT UN AEROBUZ

O enormă submarină, cu menire ştiinţifică şi de cercetare, este creată în prezent în Federaţia Rusă. Vasul va putea să se deplaseze sub gheaţă, conturînd relieful fundului mării cu ajutorul a două gigantice aripi, asemănătoare cu nişte manivele. Această submarină va ajuta Moscova să cerceteze raioanele anevoioase din Arctica, ca să purceadă ulterior la valorificarea resurselor naturale neatinse din zonă, scrie Kyle Mizokami pentru publicaţia din SUA, „Popular Mechanics”.

Această submarină a fost proiectată la renumitul birou de construcţii „Rubin”, care a creat şi cele mai mari în lume purtătoare atomice de rachete în cadrul proiectului 941 „Akula”. Vasul va cîntări 13280 de tone şi, probabil, va fi cea mai impunătoare submarină civilă de cercetare din toată istoria , deoarece va avea o lungime de 134 de metri. Submarina va dezvolta o viteză de 12,6 mile (o milă marină – 1852 metri) şi va avea un echipaj din 40 de persoane.

Cel mai impresionant detaliu al submarinei constă în două seturi, asemănătoare cu aripile, de receptoare hidroacustice. Aceste „aripi” se vor strînge în interiorul vasului, fapt ce-i va conferi un aspect fantastic. „Aripile” vor fi folosite pentru recepţia semnalelor de pe un hidrolocator, plasat în interiorul vasului. Aceasta va permite submarinei să contureze o imagine a fundului mării în toate direcţiile, în vremea deplasării cu o viteză minimală de trei mile.

Analistul G. Sutton, care a creat portalul despre submarine Covert Shores (malurile misterioase) şi care a scris şi o carte cu aceeaşi denumire, povesteşte despre acest vas arctic următoarele: „Analiza machetului, prezentat de biroul de construcţii, arată că lungimea construcţiei „cu aripi” atinge 50 de metri, şi astfel va putea dezvolta o repezire pentru forţă de mişcare echivalentă cu 100 de metri. Aceştia sînt nişte parametri mult mai mari faţă de oricare avion construit pînă în prezent. Autorul a făcut şi un desen, din care este clar că repezirea „aripilor” submarinei va fi mai mare chiar şi decît la aerobuzul A380.

Totodată, Sutton este convins că „aripile” nu vor avea nici o misiune de ordin hidrodinamic: „Puţin probabil că aceste aripi vor fi folosite pentru crearea forţei de ridicare, ca la avion. Acest lucru va fi ineficient, deoarece va trebui în permanenţă să fie folosite aparatele necesare pentru a ţine submarina la adîncimea programată. Afară de aceasta, ele vor crea impedimente sonore din care cauză hidrolocatorul va fi mai puţin eficient”.

Submarina se construieşte în special pentru navigarea sub gheţarii arctici, însă parametrii gigantici vor complica uneori deplasarea navei. „În Oceanul Îngheţat de Nord există multe locuri, pe unde această submarină nu va putea trece, deoarece are prea mari „aripi” cu acre va anina coloşii de gheaţă care pot ajunge chiar şi pînă la fund”, spune Sutton.

Alt aspect constă în faptul că deoarece vasul este civil, pe el nu va fi nici un fel de armament. Submarina va fi dotată cu mai multe aparate de navigare de tip dronă şi se va putea scufunda pînă la 400 de metri.

Rusia este hotărîtă să-şi consolideze dreptul de a extrage şi a valorifica resursele naturale, inclusiv cele energetice, din Arctica, şi anume din raioanele care vor deveni mai accesibile din cauza încălzirii globale. Moscova şi-a declarat pretenţiile teritoriale, destul de îndrăzneţe, în Oceanul Îngheţat de Nord care se extind departe de limitele de 200 de mile ale zonei economice. Însă la acestea pretind şi multe alte state, unele chiar dorind să acapareze Polul Nord. Sutton menţionează că, în 2007, Rusia cu ajutorul unei mini-submarine şi-a instalat drapelul la fundul mării în regiunea Polului Nord la o adîncime ce depăşeşte patru mii de metri.