MINISTERUL EDUCAŢIEI DESPRE BAC 2013:

„Presiunile vor avea consecinţe grave!”

„În ultimile zile, Ministerul Educaţiei este supus unor presiuni crescînde din partea mai multor grupuri de interese, care încearcă să împiedice desfăşurarea corectă, echitabilă a examenelor de Bacalaureat. Declar cu toată responsabilitatea că nicio presiune nu va putea să ne determine să renunţăm la o evaluare corectă în interesul copiilor, a părinţilor, viitorului societăţii”. Declaraţia a fost făcută de ministrul în exerciţiu al Educaţiei, Maia Sandu, în cadrul unui briefing de presă. „Nu pot permite ca în mandatul meu, ierarhia valorilor să fie bazată pe fraudă. Nu pot permite ca aceşti copii să plece în viaţă cu gîndul că pot obţine avantaje prin fraude. Tot ce am interprins a fost în scopul acestui interes”, a declarat Sandu. Totodată, ministrul în exerciţiu a precizat faptul că orice tentativă de a împiedica organizarea examenele în condiţii corecte va avea consecinţe grave. „Orice tentativă de a ne impiedica pentru a organiza examenele în condiţii corecte reprezintă de fapt o încercare de a folosi copiii în calitate de piloni de sacrificiu într-un joc politic. Orice modificare a procedurii stabilite, în ajun de examene, va avea consecinţe grave. Procesul de emitere a diplomelor poate fi întîrziat, procedura de admitere în învăţămîntul superior de asemenea va fi afectată”, a precizat sursa. Potrivit ministrului în exerciţiu, prioritatea de bază a Ministerului Educaţiei este ca efortul şi potenţialul copiilor să fie recunoscute şi valorificate. Anume acesta este motivul pentru care a fost adoptată metodologia pentru bacalaureatul din acest an, dar şi alte politici, a conchis sursa.

Bacalaureatul este perceput de liceeni drept un bilet pentru facultate

Bacalaureatul este perceput de către liceeni drept un bilet de intrare la universitate şi mai puţin ca o formă de evaluare a cunoştinţelor. În plus, fenomenul copiatului este considerat unul firesc de majoritatea absolvenţilor liceelor, dar şi de părinţii acestora. Datele au fost obţinute în urma efectuării unui studiu, la iniţiativa Ministerului Educaţiei, care a fost făcut public pe 24 mai.

La studiul „Opiniile, atitudinile şi percepţiile actorilor sociali cu referire la organizarea şi desfăşurarea obiectivă, transparentă şi credibilă a examenelor de bacalaureat” au participat elevi, profesori, părinţi, conducători ai centrelor de BAC, membri ai grupurilor de lucru de elaborare a testelor, preşedinţi ai comisiilor de corectare şi corectori, reprezentanţi ai direcţiilor raionale de învăţămînt, directori de şcoli. Nici unul dintre respondenţii studiul nu a negat că la acest examen se copiază. O parte dintre aceştia consideră că circa 10–20% dintre lucrări sînt fraudate, alţii au afirmat că ponderea acestora este de chiar 90 la sută.

Participanţii la studiu, în special cadrele didactice şi directorii de şcoli, consideră camerele de supraveghere instalate în centrele de BAC drept o metodă comună, care nu ar trebui să deranjeze pe elevi. Metoda bruierii, pe de altă parte, este percepută drept una potrivită doar de profesorii ai căror elevi se simt pregătiţi de examene şi de unii directori de şcoli. Ceilalţi respondenţi s-au declarat împotriva bruierii, fără însă a aduce argumente plauzibile în acest sens. În contextul datelor obţinute în cadrul studiului, autorii acestuia recomandă, în particular, precizarea clară a destinaţiei examenelor de BAC, promovarea mesajului că acestea sînt o competiţie a capacităţilor şi a competenţelor, utilizarea testelor individualizate şi desfăşurarea examenelor asistate de calculator.

Viceministrul Educaţiei, Igor Grosu, a specificat la conferinţă că ministerul a ţinut cont de majoritatea recomandărilor studiului în procesul de organizare şi desfăşurare a sesiunii de examene 2013. Studiul a fost elaborat de o companie specializată în cercetări sociale şi de marketing, cu suportul financiar al Programului Buna Guvernare al Fundaţiei Soros-Moldova.