DOCUMENT INTEGRAL ÎN EXCLUSIVITATE!

Raportul privind libera circulaţie fără vize a cetăţenilor din Republica Moldova în spaţiul UE (1)

Dată fiind dimensiunea lui, vă prezentăm integral, în exclusivitate, pe parcursul a cinci numere de ziar, Raportul privind libera circulaţie fără vize a cetăţenilor din Republica Moldova în spaţiul UE, al cărui autor este euro-deputatul PDL Marian-Jean Marinescu, raportor pentru R. Moldova. Raportul a fost prezentat în cadrul Comisiei de Libertăţi Civile, Justiţie şi Afaceri Interne (LIBE) în şedinţa din data de 09.01.2014. Importanţa acestui Raport este colosală, dat fiind faptul că el deschide efectiv drumul liberei circulaţii a moldovenilor în spaţiul UE. Adoptarea lui finală este doar o chestiune de timp, iar acesta va fi destul de scurt, în contextul în care chiar din luna Mai a acestui an va putea fi transpus în practică. Dincolo de textul relativ tehnicist al Raportului, cititorii avizaţi vor remarca preocuparea asiduă şi sprijinul extraordinar oferit R. Moldova de către UE, dar şi efortul constant şi profesionist al echipei diplomatice cu care Vlad Filat, în calitate de prim-ministru, a deschis ireversibil drumul integrării europene certe a ţării noastre. (Redacţia)

Comisia pentru Libertăţi Civile, Justiţie şi Afaceri Interne - Raportor pentru R. Moldova: Marian Jean MARINESCU

Draftul rezoluţiei legislative a Parlamentului European asupra propunerii pentru reglementare de către Parlamentul European şi de către Consiliu corijînd Ordinul (CE) Nr. 539/2001 care cuprinde lista cu statele ale căror cetăţeni trebuie să aibă vize pentru trecerea graniţelor externe şi statele ale căror cetăţeni sunt exceptaţi de la aceste condiţii.

- Luînd în considerare amendamentele menţionate.....

1. Adoptă poziţia în primă lectură, preluînd propunerea Comisiei;

2. Apelează la Comisie pentru a aduce chestiunea la cunoştinţa Parlamentului din nou dacă acest organism intenţionează să amendeze propunerea sau să înlocuiască textul cu un altul

3. Instruieşte Preşedintele să înainteze poziţia către Consiliu, Comisie şi Parlamentele naţionale.

Expunerea de motive

Subiectul acestui proiect este să modifice anexele Regulamentului 539/2001 care stabileşte lista cu statele ale căror cetăţeni sunt nevoiţi să aibă vize la traversarea graniţelor externe şi lista cu statele ale căror cetăţeni sunt scutiţi de la această condiţie – transferul Republicii Moldova de pe lista negativă (anexa I) pe lista pozitivă (anexa II). Baza legală pentru o Politică Comună asupra Vizelor îşi are fundamentul în art. 77(2) din Tratatului de Funcţionare a Uniunii Europene.

Lista anexată documentului antemenţionat comportă revizuiri constante şi este luată în considerare în urma unei evaluări de la caz la caz în baza unor varii criterii care fac referire inter alia la migraţie ilegală, politici publice şi securitate, precum şi la relaţiile externe ale UE cu statele terţe, luînd în considerare şi implicaţiile coerenţei regionale şi ale reciprocităţii.

Propunerea Comisiei de a ridica vizele pentru cetăţenii R. Moldova îşi are rădăcinile în progresul considerabil realizat de R. Moldova în cursul ultimilor trei ani şi jumătate de dialog pe această temă. La Summitul Parteneriatului Estic (PaE) din Noiembrie 2013, Moldova a iniţiat Acordul de Asociere cu UE şi a devenit primul stat din PaE care întruneşte toate condiţiile Planului de Acţiune pentru Liberalizarea Vizelor, permiţînd astfel implementarea programului de liberalizare a vizelor.

Un efort considerabil a fost făcut de R. Moldova în ultimii ani prin implementarea de reforme dificile şi prin procesul de înfiinţare de instituţii. O perspectivă europeană clară a fost urmărită prin acest obiectiv de liberalizare a vizelor, fiind unul dintre cele mai coerente elemente care reglementează relaţiile UE-Moldova.

Semnificaţia liberalizării regimului de vize pentru cetăţenii de rînd este substanţială şi aduce beneficii tangibile pentru cetăţenii R. Moldova, mulţi dintre aceştia avînd deja paşaport românesc. În ciuda poziţiei geopolitice a Moldovei, confruntîndu-se cu dificultăţi interne, UE rămîne o alternativă convingătoare pentru Moldova. Pe de altă parte, UE are oportunitatea să transmită un puternic semnal politic către R. Moldova şi să transforme viaţa a milioane de oameni.

Abolirea regimului de vize va reduce timpul de aşteptare în faţa consulatelor şi costul asociat deplasărilor în spaţiul Schengen. Va facilita contactul interuman – o condiţie esenţială pentru continua dezvoltare economică, culturală, ştiinţifică ş.a., ajutînd totodată la intensificarea contactelor dintre oameni. Călătoriile fără vize incorporează în sine libertatea de mişcare care reprezintă unul dintre principiile fundamentale ale UE. În acest context, procesul de aprofundare a relaţiilor dintre UE şi R. Moldova va contribui indubitabil la îmbunătăţirea exerciţiului justiţiei şi la respectul pentru libertăţile fundamentale.

Fără a aduce atingere statutului şi situaţiei legate de regiunea separatistă Transnistria, de care raportorul este perfect conştient şi prin urmare afirmînd că soluţionarea problemei Transnistrene nu este condiţie pentru liberalizarea regimului de vize, acest proces va aduce beneficii cetăţenilor R. Moldova posesori de paşapoarte biometrice, perspectiva europeană urmînd a contribui la rezoluţionarea paşnică a chestiunii Transnistriei.

În consecinţă, luînd în considerare consolidarea relaţiei dintre UE şi Moldova, evoluînd de la parteneriat la integrare economică graduală şi relaţii comerciale mai strînse, aprofundarea cooperării politice prin Acordul de Asociere, avînd ca şi consecinţă evoluţia Acordului de Facilitare a Vizelor şi buna implementare a acestuia în R. Moldova, precum şi efectele pozitive ale Dialogului Vizelor, ţinînd cont de recenta adoptare a clauzei suspensive amendamentului 539/2001 din regulament, ţinînd cont că Moldova a abolit regimul de vize pentru cetăţenii UE în 2007, raportorul salută propunerea Comisiei.

Raportorul nu consideră necesară modificarea actualului raport pentru a facilita procesul de adoptare în Parlament, aşteptîndu-se ca toţi paşii necesari să fie realizaţi în acest sens şi sperînd că Consiliul este dedicat aceluiaşi obiectiv. Propunerea comisiei ca atare ar trebui să fie astfel adoptată de către Parlamentul European şi de către Consiliu înainte de alegerile europarlamentare din mai 2014. (va urma)

Întocmit la Bruxelles

[1] Suspendarea vizelor va fi limitată la posesorii de paşapoarte biometrice eliberate în conformitate cu standardele ICAO.