ZIUA INTERNAȚIONALĂ PENTRU ALFABETIZARE

Ziua internațională pentru alfabetizare (International Literacy Day) a fost marcată, pentru prima dată, la 8 Septembrie 1966. Tema ediției din 2014 a zilei este "Alfabetizare și dezvoltare durabilă".

Printre manifestările internaționale ale zilei se numără Conferința internațională cu tema "Educarea și alfabetizarea fetele și femeilor — Fundații pentru dezvoltarea durabilă și acordarea de către UNESCO a Premiilor pentru alfabetizare" organizată, la Dacca, de către guvernul din Bangladesh, în colaborare cu UNESCO.

Conferința începe cu o ceremonie în cadrul căreia sunt înmînate Premiile Internaționale UNESCO pentru Alfabetizare. Laureații din acest an sunt: Ministerul Educației din Ecuador și Asociația pentru promovarea educației non-formală din Burkina Faso, distinși cu premiul ''UNESCO King Sejong Literacy Prizes''; Asociația algeriană pentru alfabetizare IQRRA, Centrul de educație permanentă "Polígono Sur" din Sevilla (Spania) și Institutul Molteno pentru limbă și alfabetizare (Africa de Sud) laureați ai premiului ''UNESCO Confucius Prize for Literacy''. Fiecare dintre premii este dotat cu 20.000 de dolari (circa 15.000 euro), o diplomă și o medalie.

În Bangladesh rata alfabetizării în școala primară a crescut de la 60,5% în 1990 la 98,7% în 2011 iar la adulți de la 35,3% în 1991 la 57,7% în 2011.

Ziua internațională pentru alfabetizare a fost inițiată cu ocazia Congresului mondial pentru eradicarea analfabetismului desfășurat la Teheran, în Septembrie 1965. A fost proclamată de Organizația Națiunilor Unite pentru Educație, Știință și Cultură (UNESCO) la 17 Noiembrie 1965, pentru a se celebra anual la 8 Septembrie. UNESCO consideră problema alfabetizării o prioritate a programului său. Educația, în general, constituie un agent important în promovarea păcii și toleranței. O persoană alfabetizată poate lupta mai eficient împotriva sărăciei și a prejudecăților.

La 19 Decembrie 2001, Adunarea Generală proclamă perioada 2003-2012 drept Deceniul ONU pentru alfabetizare: Educație pentru toți (rezoluția 56/116). Adunarea reafirmă că alfabetizarea tuturor persoanelor este miezul noțiunii de educație de bază pentru toți, iar crearea unui mediu creativ pentru alfabetizare este esențial pentru eradicarea sărăciei, stabilirea egalității șanselor și asigurarea unei dezvoltări durabile.

Deși la nivel mondial, ratele de alfabetizare au crescut semnificativ, în prezent există încă 781 milioane adulți și 126 de milioane de tineri care nu pot citi sau scrie o propoziție simplă – două treimi dintre aceștia fiind femei, potrivit site-ului organizației UNESCO.

Ziua internațională pentru alfabetizare coincide cu începutul noului an școlar în foarte multe țări, de aceea profesorii folosesc această zi specială pentru a confirma importanța educației în viața copiilor și a adulților.

În fiecare an, eforturile sunt reînnoite în întreaga lume, pentru a se identifica și implementa programe alternative, în vederea creării unor noi societăți care să sprijine și să încurajeze acțiunile pentru eliminarea analfabetismului.

În 1979, Asociația internațională pentru lectură și analfabetism a sponsorizat pentru prima dată un premiu. Premiile se acordă anual instituțiilor pentru alfabetizare, pentru cele mai inovatoare și eficiente programe de alfabetizare și sunt înmînate de UNESCO la 8 Septembrie.

Documentare: Daniela Dumitrescu