UNIUNEA EUROPEANĂ PE ÎNŢELESUL TUTUROR
Deschiderea pieţei europene pentru produsele alimentare moldoveneşti
Astăzi, continuăm seria materialelor referitoare la oportunităţile de care putem beneficia prin accederea pe piaţa alimentară europeană, în calitate de producători agricoli de excepţie, dar şi de apicultori.
Am învăţat să ne vindem marfa bine, dar trebuie să recunoaştem că ne ajută şi resursele naturale cu care am fost înzestraţi. Produsele „made in Moldova” au deja un renume pe piaţa externă şi ne mîndrim cu faptul că sîntem competitivi şi din ce în ce mai căutaţi pentru a asigura pe mesele europenilor de la miere, la fructe şi vinuri alese.
Mierea este unul dintre produsele moldoveneşti a cărui cotă pe piaţa europeană este în continuă creştere, cu o producţie anuală de cîteva mii de tone, din care cel puţin jumătate pentru exportul european. Cum a fost posibil acest lucru? Datorită programului EAST Invest finanţat de Uniunea Europeana, prin care au fost sprijinite companiile mici şi mijlocii nu doar să găsească parteneri, ci şi să cunoască cerinţele, oportunităţile şi condiţiile de pe piaţa europeană.
Un exemplu de succes, cunoscut de altfel la nivelul apicultorilor moldoveni, este afacerea de familie condusă de Ion Cosneanu din Orhei, compania Roxinform Grup, care a exportat, pînă în prezent, 21 de tone de miere în Franţa. Businessman-ul nostru nu s-a oprit însă aici, ci a continuat să dezvolte relaţii de afaceri cu firme din Marea Britanie şi urmează şi alte state, precum Germania şi cele din Peninsula Scandinavă.
„Posibilitatea de a-mi vedea mierea pe piaţa europeană a fost oferită de programul EAST Invest, program ce facilitează comerţul regional. Ne-a ajutat nu doar să găsim parteneri în Franţa, ci să aflăm mai multe cerinţe impuse cu privire la produse, condiţiile de export şi oportunităţile de promovare a produsului nostru în străinătate”, spune domnul Cosneanu.
Partenerul de afaceri al domnului Cosneanu în Franţa este Naturalism France, unul dintre cei mai mari producători de miere din Europa, care importă miere din China, America Latină şi alte regiuni. Potrivit experţilor francezi, interesul pentru mierea din Republica Moldova este dat de calitatea acesteia.
Dezvoltarea industriei a fost anterior îngreunată de lipsa pieţei de desfacere, a utilajelor învechite care cereau o retehnologizare şi a facilităţilor slabe. Datorită programului EAST Invest, situaţia s-a schimbat în bine. Lansat de UE la începutul anului 2011, pentru o perioadă de trei ani, la iniţiativa Asociaţiei Camerelor Europene de Comerţ şi Industrie, programul a fost utilizat de 84 de parteneri din statele UE, Parteneriatul Estic şi Turcia.
Zeci de reprezentanţi ai organizaţiilor care sprijină afacerile din Republica Moldova au participat la şedinţele EAST Invest Academy privind comerţul internaţional şi promovarea exportului. La seminarele subsumate programului, antreprenorii au fost ajutaţi să deprindă practicile europene de promovare a produselor, controlul calităţii şi organizarea producţiei.
Preşedintele Asociaţiei Naţionale a Apicultorilor, Ştefan Condratiuc, declara încă de anul trecut că este convins că o dată cu semnarea Acordului de Liber Schimb cu Uniunea Europeană, Republicii Moldova îi vor fi deschise noi perspective pentru a beneficia de suport financiar pentru dezvoltare, pentru a-şi putea îmbunătăţi capacităţile de producere, iar o dată cu aceasta, şi capacităţile de export a mierii.
O dată cu liberalizarea pieţei europene, apicultorii speră la diversificarea pieţei, astfel încît mierea moldovenească să fie exportată în cantităţi mari nu doar în Germania şi Franţa, ci şi în Polonia, Italia sau Spania. În ultimii ani, producătorii au demonstrat că apicultura a devenit un sector important de susţinere a economiei moldoveneşti, care poate aduce ţării şi faimă, şi venit.
Succesele acestora pentru obţinerea unei cote semnificative a pieţei europene se datorează, în egală măsură, atît entuziasmului acestora, cît şi proiectelor finanţate de UE. Obiectivul pentru 2014 este dezvoltarea unei linii de ambalare a mierii direct la noi în ţară, pentru a asigura un preţ mai mare pentru export şi, implicit, venituri mai mari care să fie reinvestite în producţia internă. Evoluţia ar însemna, totodată, mai multe locuri de munca pentru cetăţenii moldoveni şi, implicit, venituri suplimentare la bugetul asigurărilor sociale, dar şi o diminuare a poverii bugetare dată de susţinerea şomerilor.
Baza meliferă din Republica Moldova poate întreţine circa 500.000 de familii de albine, ceea ce poate asigura producerea a circa 10-12.000 de tone de miere anual. Domeniul este unul suficient de ofertant pentru a asigura un punct de pornire a unei afaceri de succes, iar apropierea de UE asigură accesul la fonduri europene alocate exclusiv pentru astfel de iniţiative de business.
Moldova Suverană