SOLIDARITATEA CĂPUŞELOR
Documente care schimbă datele problemei în dosarul Baştovoi
În ultimele zile, cazul fostului vicepreşedinte al companiei Ascom, Andrei Baştovoi, a revenit în atenţia presei şi, respectiv a opiniei publice. Şi l-au readus în prim plan nimeni alţii decît avocaţii şi membrii familiei sale, care au organizat o conferinţă de presă cu doar cîteva zile înainte de judecarea cazului la Curtea de Apel. Cu ce scop au făcut-o, numai ei ştiu, cert este însă faptul că acum toţi au revenit la subiectul dat.
Pentru cei care nu cunosc esenţa problemei, amintim că, la 23 decembrie 2013, Andrei Baștovoi a fost condamnat de către Judecătoria Buiucani la 9 ani privațiune de libertate pentru furt în proporții deosebit de mari. Şi l-a furat pe nimeni altul decît pe proprietarul companiei Ascom, pe bunul său prieten la acel moment, Anatol Stati. Acum, în ajunul unui nou proces de judecată, toţi se întreabă: Care e realitatea? Aceeaşi întrebare ne-am pus-o şi noi, demarînd o investigaţie la temă. În cadrul acestei investigaţii jurnalistice am intrat în posesia unor documente care, în opinia noastră, schimbă cu totul datele problemei. Iată despre ce este vorba:
La data de 29 iulie 2010, în perioada în care Andrei Baştovoi activa în calitate de coordonator general al proiectului „Sudan” al companiei Ascom, el şi încă cîteva persoane (inclusiv trei membri ai familiei sale, printre care se regăsesc soţia şi fiul său) au înregistrat pe insulele Seyshelles, adică în zonă off-shore, compania Swamb Investment LTD. S-ar părea că pînă aici nu e nimic grav, dar în mai puţin de un an încep nişte mişcări suspecte, avîndu-l ca figurant central pe Andrei Baştovoi. Astfel, la data de 3 iunie 2011, Andrei Baştovoi, în numele companiei Gabycon Civil Works LTD, în care acţionar majoritar este Casco Petroleum Overseas LTD, scrie un mesaj pe numele Şefului Marelui Stat Major al SPLA (Armata Sudanului de Sud), în care îi relatează progresul în munca privind inspectarea vehiculelor URAL, pentru care urmau să fie procurate piese de schimb de către Gabycon Civil Works. În scrisoare se mai menţionează că au fost inspectate 58 de maşini şi că urmează a fi reabilitate în total 200 URAL-uri. Dacă e să o credem pe Svetlana Baştovaia, Andrei Baştovoi a inspectat personal maşinile şi le-a făcut defectoscopia. El a făcut acest lucru deşi nu este mecanic auto şi de unul singur. Dar realitatea este că acest lucru l-au făcut circa 30 de oameni ai companiei Gabycon Civil Works LTD, în cîteva schimburi, în decurs de circa 6 luni. Ei au inspectat maşinile pentru a le depista defecţiunile şi a întocmi lista pieselor de schimb necesare procurării, iar Andrei Baştovoi şi-a însuşit munca lor.
Mai departe e şi mai interesant. La 2 iulie 2011, Andrei Baştovoi adresează Şefului Marelui Stat Major al SPLA o altă scrisoare, cu un text practic identic, privind acelaşi contract, doar că în numele unei alte companii - Swamb Investment, adică a propriei companii, pe care o înfiinţase cu un an în urmă în zonă off-shore. Apoi, la 7 iulie 2011, Andrei Baştovoi, în numele companiei SWAMB INVESTMENT, semnează contractul cu Guvernul Sudanului de Sud (Ministerul Apărării) privind livrarea pieselor de schimb pentru URAL-uri în valoare de peste 6 mil. USD.
Toate faptele invocate în acest articol sînt probate de materialele pe care le deţinem şi le puteţi găsi şi pe site-ul Cotidianului nostru. Oricine va studia aceste materiale, se va convinge că, lucrînd la Anatol Stati, în loc să-i reprezinte interesele, Andrei Baştovoi folosea resursele şi banii acestuia pentru a-şi promova propria companie şi propriile interese. Nu ştim ce crede cititorul, dar nouă acest lucru ni se pare urît şi ilegal. În această situaţie, avocaţii şi familia lui Andrei Baştovoi mai bine ar tăcea, pentru că fiecare ieşire a lor va constitui drept un motiv în plus ca presa, iar prin intermediul ei şi opinia publică, să revină încă o dată la subiect, scoţînd în prim plan comportamentul mizerabil şi caracterul rapace al deja celebrului Andrei Baştovoi şi compania.
Nomuru HAYATTA