Raquel Welch&Ursula; Andress. Sex-simbolurile anilor ’60“

„Cea mai dorită femeie a anilor ’60“ versus Prima Bond Girl din istoria cinematografică sau două actriţe emblematice, care au spart gheaţa pe marele ecran cu senzualitatea şi îndrăzneala lor

Imaginea lor în costum de baie întipărită atît pe pe­liculă, cît mai ales în me­moria întregii populaţii masculine (şi nu numai) este mai emblematică de­cît tot restul filmelor în care şi-au făcut apariţia cele două sex simbo­luri ale anilor ’60. De fapt, Raquel Welch (76) a fost desemnată „Cel mai sexy trup în bikini al tuturor timpurilor“, iar pe cel de-al doilea loc al clasamentului se află nimeni alta decît rivala sa din tine­reţe, Ursula Andress. Cele două actriţe au reuşit performanţa de-a le surclasa pe divele Kate Upton şi Kelly Brook, şi asta chiar după 50 de ani de cînd făceau furori cu fizicul lor atrăgător.

Raquel Welch

O fi abandonat Raquel cariera de balerină (după un deceniu întreg de antrenamente intense) cînd instructorul ei i-a spus că nu avea fizicul potrivit, însă frumoasa tînără şi-a luat revanşa cînd și-a etalat, în filmul One million Years B.C., trupul cît se poate de bine proporționat. Şi, datorită calităţilor fizice cu care a fost înzestrată, dar şi a îndrăznelii de a le afişa fără urmă de pudoare, bruneta de origine boliviano-brita­nică a devenit peste noapte o ade­vărată bombă sexy.

Nici n-a mai contat că n-a avut decît trei replici de rostit în faţa camerei de luat ve­deri în filmul cu pricina, trupul ei desăvîrşit a vorbit de la sine. Poste­rul cu ea într-un costum de baie minuscul pentru acea vreme (de fapt primul bikini din lume!) s-a bucurat de cele mai mari vînzări şi a transformat-o într-un sex simbol veritabil. Dar cum era viaţa lui Raquel înainte de-a deveni una dintre cele mai rîvnite femei din lume? Nicidecum spectaculoasă!

Născută Jo Raquel Tejada, în Septembrie 1940, copila era nelipsită de la slujba de Du­minică dimineaţă de la biserică. În ciuda educaţiei destul de stricte, însă, Raquel visa la o carieră artistică de un succes răsunător. A studiat, aşadar, baletul de la 7 ani, dar a fost nevoită să renunţe la performanţă din cauza recomandării propriului instructor. Frumuse­ţea înnăscută nu i-a trecut, totuşi, neobserva­tă, la 14 ani cîştigînd titlul Miss Fotogenie în cadrul unui concurs local de frumuseţe.

A par­ticipat la mai multe astfel de competiţii, însă marea ei oportunitate a continuat să se lase aşteptată. După terminarea liceului, în 1958, a rămas însărcinată (cu Damon) şi s-a măritat, drept urmare, cu tatăl copilului şi iubitul ei din liceu, James Welch. La scurt timp după nuntă, a venit pe lume al doilea ei copil, Tahnee, însă responsabilităţile părinteşti n-au ţintuit-o acasă, dimpotrivă, au motivat-o să continue să-şi urmeze visul.

Dacă baletul şi modellingul au fost cauze pierdute, doamna Welch şi-a în­dreptat atenţia spre actorie. A cîştigat o bursă în domeniu, a urmat cîteva cursuri de profil şi a cîştigat ulterior cîteva roluri în producţii teatrale de calitate mediocră, ceea ce, evident, nu au ajutat-o să dea lovitura la Hollywood. Nereuşind să scape nici măcar de grija zilei de mîine, tînăra mămică s-a văzut nevoită să se angajeze la un post local de televiziune din San Diego, unde a început să prezinte rubrica de meteo.

Tot în acea perioadă, s-a separat de domnul Welch şi s-a mutat cu copiii în Dallas, dar situaţia ei nici urmă să se îmbunătăţească. De-abia reuşea să le asigure copiilor strictul necesar din salariul de chelneriţă pe care-l avea şi joburile ocazionale de modelling.

Lucrurile au luat o turnură favorabilă abia în 1963, cînd Raquel s-a mutat în Los Ange­les şi, împreună cu managerul Patrick Curtis, a pus la cale planul de-a lua cu asalt Cetatea Filmului. Metoda folosită? S-a transformat într-un sex simbol, cum altfel?! Şi, deloc sur­prinzător, a funcţionat!

Rolul din One Million Years B.C. i-a adus notorietatea mult dorită. Propunerile profesionale au început să apară, la fel şi încasările substanţiale pentru apariţia sa în filme precum The Biggest Bundle of Them All şi Shoot Loud… Louder… I Don’t Understand (pentru care a primit 65.000 de dolari, o sumă considerabilă pentru acele vremuri). Însă nici pînă-n ziua de azi nu se poate vorbi despre o carieră semnificativă în cinematografie.

Raquel a primit, de-a lungul anilor, mai multe laude pentru fizicul său impresionant decît pentru talentul actoricesc. A fost denumită „Cea mai dorită femeie a anilor ’70“ de către cei de la Playboy şi, tot în acea perioadă, a par­ticipat la ceremonia de decernare a premiilor Oscar de numeroase ori, însă numai pentru a înmîna statueta altor actori. Ah, a primit, to­tuşi, şi ea Oscarul, dar numai pentru că Goldie Hawn, cîştigătoarea de drept, nu a putut fi prezentă la eveniment şi Raquel a ridicat pre­miul în locul acesteia.

Lăsînd ironiile deoparte, meritele actriţei nu ţin numai de latura estetică. Ea a întru­chipat personaje de-o natură radical opusă faţă de cele interpretate de sex simbolurile de dinaintea ei, în anii ’50 (precum Marilyn Monroe, care portretiza blonda naivă, supu­să negreşit bărbatului). Mai mult de-atît, a cochetat şi cu muzica, lansînd, în 1987, sin­gle-ul This Girl’s Back In Town, iar în 1974, a cîştigat un Glob de Aur pentru musicalul The Three Musketeers.

Un succes şi mai însemnat l-a avut în afaceri, profitînd – la propriu – de notorietatea şi frumuseţea sa. Colecţia de peruci HAIRuWEAR, care poartă semnătura Raquel Welch, se bucură şi-n ziua de astăzi de un succes real, în timp ce cărţile şi case­tele video despre fitness, yoga, frumuseţe şi stil de viaţă sănătos, scoase pe piaţă de divă începînd cu 1984, i-au rotunjit frumuşel con­turile din bancă.

Ursula Andress

O altă frumuseţe incontestabi­lă a anilor ’60 şi, inevitabil, rivala lui Raquel Welch a fost Ursula Andress, devenită cunoscută ca prima Bond Girl din seria blockbusterelor hollywoodiene cu agentul 007. Carie­ra ei a fost, de asemenea, marcată de o apariţie într-un costum de baie care punea în valoare atuurile fizice ale ac­triţei şi care, drept urmare, a făcut is­torie atît în cinematografie, cît şi în fashion. Şi, culmea, nici în cazul ei nu a contat atît de mult contextul, faptul că nu era în stare, ca parteneră a lui James Bond, să rostească replicile personaju­lui Honey Ryder, din cauza accentului ei nemţesc prea puternic şi a faptului că nu stăpînea deloc limba engleză (mo­tiv pentru care vocea ei a fost dublată de Nikki van der Zyl în filmul Dr. No - 1962).

Cînd Ursula a ieşit din mare în acel costum de baie alb, cu părul răvăşit şi trupu-i desăvîrşit, rumenit de soare, nimănui nu i-a mai păsat nici de dicţie, nici de vreo necesitate pentru talent ac­toricesc.

„Acel bikini mi-a adus succe­sul!“, avea să recunoască Andress ani mai tîrziu. „După ce am fost prima Bond Girl din istoria cinematografică, am avut po­sibilitatea să-mi aleg rolurile ulterioare şi să-mi cîştig independenţa financiară“, a declarat recunoscătoare. Faimosul cadru cu Ursula din Dr. No a fost votat, în 2003, drept unul dintre cele mai sexy momen­te de pe marele ecran, iar întregul rol i-a adus protagonistei, în 1964, un Glob de Aur, şi faima de pe urma căreia profită şi-n ziua de azi.

Alegerile profesionale pe care le-a făcut frumoasa blondă după obţinerea unui ase­menea succes ne pot, însă, surprinde pe unii dintre noi. Andress a apărut nud sau semi-nud în aproape toate filmele care au urmat peliculei cu James Bond, între anii 1969-1979. Mai mult de-atît, şi-a cîştigat porecla „Ursula Undress“ după ce a pozat de numeroase ori în Playboy.

„Dacă sunt frumoasă, ce să fac?!“, le-a răspuns ea ce­lor care-o întrebau de ce a acceptat să-şi etaleze frumuseţea într-un mod atît de îndrăzneţ.

Conştientă de calităţile sale, Ursula a dat dovadă de ambiţie şi perseverenţă încă din adolescenţă, cînd a părăsit Elve­ţia pentru Italia, unde a şi fost distribuită în filme. Ce-i drept, a făcut figuraţie în primă instanţă, dar cariera hollywoodiană nu s-a lăsat nici ea mult aşteptată.

An­dress a semnat un contract cu Paramount Pictures în primul an al sosirii ei în Cali­fornia. N-a reuşit ea să profite imediat de pe urma lui (n-a primit roluri pentru că nu ştia să vorbească în engleză), însă tot a fă­cut o figură bună de-a putut fi distribuită într-un rol cheie la scurt timp după aco­modarea ei în SUA. E adevărat că frumoa­sa actriţă avea deja experienţă în dome­niu, dobîndită în ţara de origine, însă n-a fost niciodată vorba despre vreun talent ieşit din comun, ci mai de grabă de o na­turaleţe extraordinară în faţa camerelor de luat vederi. Şi nu e de mirare că aceas­tă lejeritate de-a fi ea însăşi la filmări sau în pictoriale – fie ele oricît de sexy – au transformat-o într-o adevărată legendă a cinematografiei mondiale.

Viaţa amoroasă a acestor bombe sexy

Raquel a preferat metoda clasică de împlinire personală, din care n-au lipsit mariajele şi copiii. De-abia ieşită de pe băncile liceului, în 1959, frumoasa brunetă a rămas însărcinată şi s-a căsătorit cu James Welch, iubitul ei din timpul şcolii. Căsnicia lor n-a rezistat, însă, mai mult de cinci ani, în ciuda eforturilor celor doi părinţi de-a le oferi un cămin fericit celor doi copii ai lor, Damon şi Latanne Welch.

Actriţa şi-a găsit cît de curînd consolarea în braţele celui de-al doilea soţ al ei, producătorul Patrick Curtis, care i-a fost alături din ’66 pînă în ’72. Opt ani mai tîrziu, Raquel şi-a început mariajul de zece ani cu André Weinfeld. În 1999, a mai dat încă o şansă căsniciei, ajungînd la altar a patra oară, de data aceasta la braţul lui Richard Palmer, dar nici atunci n-a fost să fie. După divorţul din 2008, vedeta şi-a jurat că nu va mai accepta nici o propunere în căsătorie.

Ursula, pe de altă parte, nu s-a complicat cu oficializarea relaţiilor pe care le-a avut. Şi a avut cîteva! În primul rînd, trebuie să-l menţionăm pe nimeni altul decît James Dean, care i-a fost iubit cu puţin timp înainte de a-şi pierde prematur viaţa, în 1955. Apoi, în acelaşi an, s-a apropiat nepermis de mult de regizorul John Derek, care avea pe-atunci doi copii cu Pati Behrs şi s-a văzut nevoit să-şi părăsească soţia pentru senzuala lui amantă de numai 19 ani.

Totuşi, cei doi iubiţi n-au distrus un mariaj degeaba, ajungînd împreună la altar în ’57, cînd şi-au unit destinele în cadrul unei ceremonii oficializate în Las Vegas. Mariajul n-a rezistat decît pînă în 1966, cînd actriţa locuia deja bine-mersi cu actorul francez Jean-Paul Belmondo.

Cei doi iubiţi şi-au spus „Adio!“ în ’72, iar, un an mai tîrziu, Andress îşi începuse idila cu actorul italian Fabio Testi. Ursula şi Fabio au trăit o poveste de amor pasională atît în realitate, cît şi pe marele ecran (în Stateline Motel), însă sentimentele dintre ei s-au răcit treptat.

În afara acestor relaţii recunoscute oficial, se pare că frumoasa actriţă ar mai fi avut idile cu Marcello Mastroianni, Franco Nero, Dennis Hopper, Ricci Martin, Ryan O’Neal, Gerardo Amato, Helmut Berger şi lista nici vorbă să se oprească aici. Ursula a devenit mamă în mai 1980, cînd a venit pe lume Dimitri, fiul ei şi al actorului Harry Hamlin. Cei doi părinţi şi-au anunţat, la acea vreme, logodna, dar n-au ajuns niciodată la altar din cauza infidelităţii ei. În ’83, Hamlin i-a dat papucii mamei fiului său după ce a aflat că ea avea alte trei relaţii în paralel, cu afaceristul Stan Herman, fotbalistul brazilian Paulo Roberto Falcão şi cîntăreţul Julio Iglesias. Deloc surprinzător, pe măsură ce înainta în vîrstă, Ursula prefera iubiţi tot mai tineri. Astfel, în 1986, s-a iubit cu Fausto Fagone, un student cu trei decenii mai tînăr decît ea.