R. MOLDOVA – O ŢARĂ DISPONIBILĂ PENTRU ORICINE

Interesul naţional, SIS-stat sau nici n-a exi-STAT vreodată?

Autor: Kurt SOLOVIOV

Atît de vulnerabil este statul R. Moldova încît parcă te şi temi să faci o trecere în revistă a tuturor factorilor distructivi. Dramatismul acestei situaţii este accentuat permanent şi de faptul că această ţară nu a avut parte de politicieni profesionişti, responsabili, vizionari şi constructori de ţară. Este clar pentru toată lumea că aproape toţi cei care au intrat în politică au făcut-o ca să se chivernisească. Nu există absolut nici un fost sau actual politician de rang înalt care să trăiască din salariu.

Nimeni nu-i întreabă cum şi-au acumulat averile, cum şi-au dezvoltat afacerile etc. N-o fac pentru că proaspătul ajuns într-o funcţie înaltă este preocupat să se îmbogăţească şi el, motiv pentru care nu-i cere socoteală predecesorului său ca nici el, la rîndu-i, să nu fie obligat să dea seamă.

În ultimul timp, de exemplu, s-a scris la greu despre averile lui Gheorghe Duca, re-realesul preşedinte al AŞM. Explicaţia dată de Duca este de-a dreptul sfidătoare: a muncit în Italia şi de acolo a avut bani! Păi dacă în 4 ani de muncă acolo a strîns atîţi bani, înseamnă că trebuie să aibă dovada vamală că i-a şi introdus legal în R. Moldova, căci bani s-au declarat tot timpul la Vamă, la intrarea în ţară.

Interesul naţional al R. Moldova este subminat de: clasa politică incompetentă; jefuirea avuţiei naţionale prin coordonare la nivel de stat (împărţeală algoritmică);  lipsa unei strategii naţionale autentice de dezvoltare şi consolidare a statului;  aservirea politică a serviciilor secrete, care şi aşa sunt destul de incompetente şi nepuse în slujba necondiţionată a statului; interesele geo-strategice ale Rusiei aici;  fluturarea drapelului unirii cu România etc.

…Şi, uite-aşa, ajungem iarăşi la bani! Cea mai săracă ţară din Europa este cel mai bănos „loc de muncă” pentru politicieni, oligarhi şi mafioţi. Cu actuala mentalitate şi clasă politică, R. Moldova nu va intra în UE nici măcar în 2019, cînd România va deţine Preşedinţia UE. Liberalizarea regimului de vize, semnarea Acordului de Asociere cu UE şi posibila lui ratificare în Parlament înseamnă doar o promisiune europeană, căci greul de-abia începe.

Uitaţi-vă cîţi demnitari români stau după gratii şi cîţi sunt cercetaţi penal! Acelaşi lucru va trebui să se întîmple obligatoriu şi în Moldova, dar cine va demara această campanie naţională de eradicare a corupţiei? În mod sigur nu actuala guvernare! O vor face-o comuniştii cînd vor veni la putere? Tot ce-i posibil, dar nici acolo, la  comuniştii zişi moldoveni, nu poţi spune că toţi trăiesc din salariu! Pe comunişti nu-i deranjează cum s-a vîndut banca de Economii. Se înţelege de la sine din ce cauză…!

În conformitate cu rigorile europene, în următorii 4-5 ani, toţi procurorii, judecătorii, politicienii, şefii de agenţii etc. vor trebui să-şi justifice averile, iar acest lucru nu se poate întîmpla deoarece nu-i cu putinţă. Aici nu-i vorba doar despre „celebrităţile oligarhice”, pentru că va trebui să-şi justifice „sărăcia” şi Ghimpu sau Chirtoacă, Valeriu Munteanu, Marian Lupu, Alexandru Tănase etc. Ca, totuşi, să se întîmple aşa ceva, ar trebui să angajăm procurori, poliţişti şi judecători din Europa. Nu-i aşa că nu avem cu cine şi cu ce să intrăm în UE ca membru cu drepturi depline?

SIS, frumoasă poveste

Pentru orice ţară, funcţiile serviciilor secrete sunt vitale pentru existenţa statului, iar în condiţiile R. Moldova acestea ar trebui să fie mai importante decît Armata. Lucrurile nu stau nici pe departe aşa cum ar trebui. În treacăt, voi aminti doar două exemple aparent banale sau chiar „normale” la moldoveni.

Unul este referendumul ilegal din Găgăuzia. În mod normal, acesta ar fi trebuit să fie anticipat de SIS şi dezamorsat încă de dinainte de a se desfăşura. Mai apoi, este vorba despre finanţarea lui. Cine şi cu ce mijloace financiare legale a sponsorizat referendumul găgăuz? SIS ştie? Dacă da, populaţia trebuia să ştie deja. Numai că Mihai Balan, directorul „european” al SIS, mai că nu se pupă cu başcanul Mihail Formuzal la şedinţele de Guvern!

Un alt caz interesant este apariţia lui Renato Usatîi în Moldova şi lansarea lui în politică. Nu-i facem procese de intenţie, dar o dată intrat în spaţiul public, conform normelor juridice europene, devine şi subiect de interes public. Omul poate să fie şi sincer în demersurile lui politice şi sociale, dar există suspiciunea clară că ar fi putut fi trimis aici de Moscova. Dacă raţionăm logic, trebuie să ne gîndim că un om tînăr ca el şi cu mulţi bani este imposibil să dorească ferecarea R. Moldova în spaţiul sălbatic şi lipsit de rigori legislative şi democratice al Uniunii Vamale.

Evolutiv vorbind, Usatîi, venind de la Moscova în Moldova, ar fi firesc să se ataşeze normelor civilizaţiei avansate a Europei, spre inima căreia a şi venit de fapt. Este suficient doar să ne gîndim la cohorta de milionari şi miliardari ruşi care au părăsit Rusia ca să trăiască în statele civilizate şi avansate ale Europei. În plus, Usatîi este moldovean şi ar trebui să dorească prosperitate, democraţie şi civilizaţie pentru ţara sa de baştină. Să vedem cum îl vor dirija oameni ca Costea Statrîş, mentorul lui Usatîi. Doar se vede de la o poştă că Renato Usatîi este mogîldeaţa PCRM-ului pe linia Uniunii Vamale!

Orientarea sa spre pseudo-valorile Uniunii Vamale ridică semne de întrebare în privinţa dragostei sale sufocante, bruşte şi caritabile pentru moldoveni. Cît de onest este acest băiat cu un nume atît de rar? Chestiunea care se mai pune ţine de finanţele sale. Şi-a repatriat legal banii din Rusia? Cheltuielile apreciabile făcute în campaniile caritabile, cele de promovare mediatică a imaginii şi cele politico-electorale sunt făcute conform legii, plăteşte impozite la stat etc.? Ştim prea bine că orice bani aduşi din străinătate trebuie să fie declaraţi.

Ce ştie SIS despre Renato Usatîi? Sau nu cumva tocmai Renato Usatîi este cel care ştie mai multe despre SIS decît această instituţie despre el?! Vedem deocamdată că Renato dispune de mai multe pîrghii la SIS chiar şi decît Mihai Balan.

Întreaga lui activitate este pusă în slujba statului R. Moldova sau poate contravenii interesului naţional, iar asta ca un posibil exponent al serviciilor secrete ruseşti sau al altor grupări politice de interese? Aici nu-i vorba despre posibile abuzuri de tip poliţie politică sau ingerinţa statului în libertatea de exprimare sau mişcare a unui cetăţean, ci de acţiuni informative fireşti şi obligatorii în situaţii pasibile de sabotare a interesului naţional.

Sunt destui cei care-şi imaginează că la Bruxelles şi Strasbourg nu se văd astfel de lucruri, dar se înşeală amarnic. Nu ne vom integra niciodată în UE atîta vreme cît nu va exista voinţă politică şi oameni pentru eradicarea corupţiei, eliminarea din viaţa politică a acelor lideri care slujesc intereselor străine ale altor state sau servicii secrete, nu va fi elaborată o autentică Lege a Lustraţiei şi nu vor fi desecretizate dosarele de KGB ale tuturor persoanelor cu funcţii publice. Acolo unde nu mai există dosare, există martori şi victime ale foştilor politruci sovietici şi colaboraţionişti. Sunt extrem de puţini acei politicieni sau persoane cu funcţii publice care să nu se fi încălzit la sînul KGB sau cel al fostului PCURSS.

Avem dreptate, domnilor Iurie Leancă, Nicolae Timofti şi Mihai Balan?

02.11.24 - 13:23
03.11.24 - 12:09
05.11.24 - 00:15
01.11.24 - 13:35
01.11.24 - 19:19
10.11.24 - 08:42
01.11.24 - 19:20
01.11.24 - 13:38
04.11.24 - 10:57
02.11.24 - 13:20
04.11.24 - 16:28
05.11.24 - 00:02
01.11.24 - 13:41
02.11.24 - 13:26
01.11.24 - 13:40