PENTRU TRANSPORTUL AERIAN, SITUATIA RAMINE INCERTA SI IN 2021

Anul 2020 a fost, probabil, unul dintre cei mai complicați ani pentru ramura transportului aerian, atît pentru aeroport, cît și pentru toate companiile care activează în domeniu. Numărul de pasageri, în perioada lunilor martie-decembrie 2020, a scăzut cu aproape 80%, comparativ cu aceeași perioadă a anului 2019. O spun reprezentanții companiei „Avia Invest”, care gestionează Aeroportul Internațional Chișinău. Potrivit lor, situația rămîne incertă și în 2021, pentru că transportul aerian suferă în continuare din cauza restricțiilor impuse în contextul pandemiei COVID-19.

„Comparativ cu alte țări, Aeroportul din Chișinău suferă mai mult și din cauza faptului că sînt operate doar zboruri internaționale. Noi nu avem zboruri interne, cum se întîmplă în România, Ucraina, Rusia sau în alte țări din Europa, unde, pe lîngă transportul intonațional de pasageri pe cale aeriană, mai sun și zboruri locale. Respectiv, situația de la noi este afectată de măsurile pe care le aplică țările în raport cu Republica Moldova și desigur, invers, măsurile pe care le avem impuse cetățenilor străini”, a declarat pentru IPN Rodica Rusu, purtător de cuvînt „Avia Invest”.

Dacă este vorba despre pierderi, acestea au fost enorme pe sector și datele prezentate de Ministerul Economiei și Infrastructurii arată că ele se cifrează la circa 500 de milioane de lei în 2020. Dacă în anul 2019 erau sub trei milioane de pasageri transportați pe cale aeriană, atunci în 2020 această cifră a fost de 900 de mii. „Matematica e simplă. Toate veniturile companiilor din domeniu sînt direct proporționale cu numărul de pasageri transportați. Respectiv, dacă a scăzut de trei-patru ori numărul pasagerilor, evident că și veniturile au scăzut în aceeași proporție. De exemplu, astăzi, pot fi cinci-șapte-zece zboruri tur-retur. Or, pînă la pandemie, în mod normal, această cifră era de trei sau poate chiar de patru ori mai mare”, explică Rodica Rusu.

Purtătorul de cuvînt al „Avia Invest” a făcut trimitere și la experiența altor state, în care statul a acordat suport ramurii, lucrul care nu s-a întîmplat în Republica Moldova. „Dacă în statele vecine se anunță miliarde de euro pentru acest sector, pentru companiile din domeniu, aeroporturi, în calitate de suport, în Moldova lucrurile stau un pic invers. În plină pandemie, Guvernul a decis să ia 50% din taxa de modernizare, această acțiune fiind ca o bîtă. Astfel, pe lîngă faptul că nu există niciun suport pentru sector, scutiri de taxe sau altceva, se introduce o taxă care se ia suplimentar. O taxă, care s-a luat contrar prevederilor contractului de concesiune a aeroportului”, a spus Rodica Rusu.

Potrivit ei, deocamdată, prognozele sînt incerte, deoarece sînt foarte multe necunoscute. „Urmărim prognozele instituțiilor internaționale specializate, sînt prognoze după care ne orientăm. Ei spun că s-ar putea reveni la traficul aerian de acum cîțiva ani în doi-trei ani. Dar aceste prognoze se schimbă și evoluția lor depinde de cum va fi gestionată pandemia la nivel național și internațional”, a notat responsabila.

Sursa: IPN

01.05.24 - 00:04
01.05.24 - 00:12
01.05.24 - 00:11
02.05.24 - 01:12
02.05.24 - 13:35
02.05.24 - 01:15
02.05.24 - 13:34
02.05.24 - 13:32
02.05.24 - 13:33
02.05.24 - 13:37
03.05.24 - 00:29
01.05.24 - 00:07
03.05.24 - 12:22
01.05.24 - 00:06
03.05.24 - 12:37