NIVELUL DE TRANSPARENTA BUGETARA NU A EVOLUAT IN ULTIMII ANI
Nivelul de transparenţă bugetară în Republica Moldova nu a evoluat în ultimii ani, în mare pate din cauza factorilor politici. Indicele Transparenţei Bugetare în Moldova în 2015 a înregistrat un scor de 59 puncte din 100 şi a rămas neschimbat faţă de nivelul din 2012, potrivit unui studiu al Centrului Analitic Independent Expert-Grup.
Evaluarea nivelului de transparenţă bugetară este efectuat în baza modului în care sînt dezvăluite informaţiile din documentele bugetare, a nivelului de participare a cetăţenilor în procesul bugetar şi a puterii instituţiilor de supraveghere. Deşi, per general, Indicele de Transparenţă Bugetară a rămas neschimbat faţă de nivelul din 2012, ”puterea” de supraveghere a Parlamentului a coborît de la calificativul ”puternică” la ”moderată”, iar Curtea de Conturi, chiar dacă a pierdut cîteva puncte, şi-a menţinut calificativul ”puternică”, constată experţii.
Întîrzierea cu doi ani a aprobării Legii finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale a împiedicat o evaluare mai pozitivă a acestui Indice.
Expert-Grup recomandă formularea unei politici exprese privind măsurile de sporire a transparenţei bugetare la nivel de Executiv, Curtea de Conturi, şi în special la nivel de Parlament. Sînt, de asemenea, necesare şi măsuri tehnice care ar spori oportunităţile de informare a cetăţenilor şi înţelegerii documentelor de buget. Publicarea Bugetului pentru Cetăţeni în 2015 a fost un prim pas în stabilirea unei comunicări cu publicul larg, într-un limbaj accesibil acestuia, iar continuarea acestei practici este mai mult decît salutabilă.
Experţii recomandă includerea în propunerea de buget a unui capitol aparte care să conţină date şi argumentarea narativă privind transferurile, subvenţiile şi ajutorul de stat pentru întreprinderile publice. Pentru a identifica riscurile bugetare şi a anticipa şocurile pentru finanţele publice, se recomandă elaborarea bugetului în baza analizei a mai multor scenarii macroeconomice. Curtea de Conturi ar trebui să prezinte în Parlament, pe lîngă un raport de audit privind executarea bugetului, şi un raport de implementare a recomandărilor sale de către Executiv, se mai arată în studiu.