NECESITATEA UNEI MISIUNI EUROPENE DE LUPTA CU CORUPTIA

Dacă ar fi voinţă politică onestă, Gaburici poate fi un premier eficient

Autor: Mihai CONŢIU

Încă de la numirea sa în funcţie de prim-ministru, Chiril Gaburici, ca nici un alt premier de pînă la el, s-a confruntat cu o uriaşă conspiraţie politică şi mediatică împotriva sa. Cei care-l sabotează stau pitiţi chiar în Cancelaria de Stat, în propriul serviciu de presă. Hîtri, cinici şi porcoşi. O fac pe ocupaţii, nu poţi discuta cu ei nici 30 de secunde. Se comportă de parcă ar conduce Statele Unite ale Americii. Lui Gaburici nu i s-a oferit nici cea mai mică perioadă de graţie. Nimeni nu a fost interesat să vadă dacă se va acomoda şi se va descurca în această funcţie, ci l-au torpilat din start. Criteriile de apreciere ale detractorilor şi sabotorilor lui Gaburici sînt, fireşte, provinciale şi nu au nimic în comun cu principiile europene, deşi tocmai criticii şi sabotorii săi din Guvern se autoproclamă cei mai credibili proeuropeni. Haideţi să facem nişte paralele între acuzaţiile aduse de criticii lui Gaburici şi opiniile celui mai autorizat european de la Chişinău – Pirkka Tapiola, şeful Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova!

Gaburici a fost acuzat de conflict de interese pe motiv că şi-a angajat în Executiv, în calitate de consilieri, doi fini. Faţă de aceste imputări, Tapiola a declarat:

„Dacă analizaţi sistemele politice din SUA sau UE, cred că nu e nimic nou. Au fost membri de familie în calitate de consilieri, au fost şi asociaţi în calitate de consilieri, pentru că întrebarea fundamentală este — în cine ai încredere? Premierul este în primul rînd un politician, iar membrii echipei sale sînt acolo temporar pentru a-i sprijini activitatea“.

Cui să dăm crezare – provincialilor critici moldoveni sau lui Tapiola?

Tot aşa, criticii lui Gaburici au pus la îndoială veridicitatea studiilor sale. Legat de acest subiect, Tapiola a declarat:

„Dacă credeţi că în UE nu am avut întrebări despre educaţia sau despre datele din CV ale unor politicieni, vă înşelaţi. În majoritatea cazurilor, aceste situaţii au fost însă clarificate de politicieni şi problema a fost depăşită. Prim-ministrul trebuie apreciat după modul în care îşi îndeplineşte atribuţiile, şi nu după datele din CV“.

Cui să dăm crezare – provincialilor critici moldoveni sau lui Tapiola?

În contextul celor amintite mai sus, contestatarii premierului au afirmat că acesta nu are absolut nici o calitate, merit sau experienţă pentru a fi desemnat într-o astfel de demnitate. Faţă de aceste acuze, Tapiola a declarat:

„Am o impresie foarte bună în privinţa premierului Gaburuci. Am reuşit să stabilim o relaţie excelentă de lucru. Are o experienţă extinsă. Dacă a reuşit să asigure creşterea unei companii cum este Moldcell, dacă a fost şi şeful unei mari companii de telefonie din Azerbaidjan, are experienţă bună în management. Şi ca om, ca persoană, are tot ce este necesar pentru a se descurca în acest post.”

Cui să dăm crezare – provincialilor critici moldoveni sau lui Tapiola?

Se vor împiedica Gaburici şi europenii de Plahotniuc?

La şedinţa Consiliului naţional pentru reforma organelor de ocrotire a normelor de drept, prim-ministrul Chiril Gaburici a vorbit despre necesitatea creării unei misiuni europene de luptă cu corupţia. În sprijinul acestei iniţiative, premierul a spus:

„Acest proiect a fost discutat şi cu partenerii europeni. Urmează să-l lansăm cît mai curînd. Scopul acestei misiuni va fi de a consolida capacităţile instituţiilor de drept responsabile de combaterea corupţiei, de a prelua şi aplica bunele practici din ţările europene”.

Pe mai departe, Gaburici a afirmat că Guvernul depune eforturi spre a elimina corupţia din toate domeniile, mai cu seamă cea din sistemul de justiţie, care stă la baza oricărui stat de drept. Totodată, premierul a propus înfiinţarea unui Centru unic de reformă a instituţiilor de drept, cu detaşarea permanentă a celor mai buni specialişti din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Justiţiei, Procuraturii Generale, Centrului Naţional Anticorupţie, Centrului Naţional de Integritate, reprezentanţi ai societăţii civile şi experţi străini. Acest Centru ar trebui să se constituie într-o platformă de analiză, coordonare, elaborare de politici şi acte normative şi va supraveghea activitatea instituţiilor responsabile de reforma justiţiei.

Dacă ne uităm la grupurile care ar trebui să se implice într-un astfel de proiect vital pentru ţară, pentru parcursul proeuropean, sîntem tentaţi să spunem că este o utopie. De ce spunem asta? Pentru că Procuratura Generală, Centrul Naţional Anticorupţie, Centrul Naţional de Integritate, conducerile instanţelor de judecată, o anumită societate civilă bine retribuită şi multe altele răspund la comanda unică a lui Vladimir Plahotniuc.

Crede cineva că Plahotniuc va admite funcţionarea independentă a unei misiuni europene de luptă cu corupţia? Poate doar dacă ar conduce-o el! La fel cum simulează acum lupta anticorupţie prin Centrul Naţional Anticorupţie, în care cei reţinuţi şi cercetaţi sînt doar inamicii lui politici! Nu zicem că toţi cei reţinuţi zilele aceste nu sînt vinovaţi, dar unde-s rechinii din preajma sa? Dar despre ce independenţă putem vorbi în cazul Centrului Naţional Anticorupţie atîta timp cît printre cei cercetaţi nu se află şi Plahotniuc? Poate îi chemăm pe olandezi!

NOTA REDACŢEI: Cotidianul Naţional Independent „Moldova Suverană” va publica comunicatele Guvernului Gaburici doar atunci cînd în ele se va afla ceva interesant şi util pentru populaţie în general şi pentru cititorii ziarului nostru în particular.

01.05.24 - 00:04
01.05.24 - 00:12
01.05.24 - 00:11
01.05.24 - 00:07
01.05.24 - 00:06
02.05.24 - 01:12
02.05.24 - 01:15
02.05.24 - 13:35
02.05.24 - 13:34
02.05.24 - 13:33
02.05.24 - 13:32
02.05.24 - 13:36
02.05.24 - 13:37
03.05.24 - 00:27
03.05.24 - 00:16