IEFTINĂ, GUSTOASĂ CA LA MAMA ACASĂ
Dacă-ţi pasă de sănătatea şi viaţa ta, cumpără pîine de la „Franzeluţa”!
Un sfîrşit fericit de an pentru S.A. „Franzeluţa”! Întreprinderea încheie 2013 fără pierderi. Mai mult ca atît, se aşteaptă un profit de aproape 10 milioane de lei. Aceasta, după ce doar acum doi ani suporta pagube de peste 20 milioane de lei, în ciuda faptului că fabricarea pîinii pentru întreprindere este încă una păguboasă. În primul rînd, din cauza preţurilor mici, mai cu seamă la pîinea socială. Pentru că, un kilogram de acest fel de pîine costă 2 lei, în timp ce grîul face 3 lei. Însă, acesta mai trebuie măcinat, ceea ce implică costuri noi. Astfel, într-un final, costul real al unui kilogram de făină se ridică tocmai la 4,5 lei. După calculele conducerii întreprinderii, producerea unei tone de pîine socială aduce pagube de 5,5 mii de lei. Avînd în vedere, că S.A.”Franzeluţa” coace zilnic cam 150 tone de pîine, din care cam 5 procente reprezintă pîinea socială, vă închipuiţi ce pierderi suportă întreprinderea?!
Însă, directorul general al S.A. „Franzeluţa” Victor Cojocarueste conştient de inevitabilitatea unor asemenea pierderi. Fiindcă explică dumnealui: ”Pentru noi nu contează doar profitul. Rostul întreprinderii noastre este să asigurăm cetăţeni ţării cu pîinea cea de toate zilele, cu alte produse de panificaţie, de cofetărie contra unor preţuri care să fie pe potriva buzunarului majorităţii populaţiei ţării.” Dînsul ţine să sublinieze: „Noi avem grijă să ţinem stabile preţurile la pîine, ca toţi cei cu veniturile mici să poată cumpăra o pîine şi, în acelaşi timp, să îmbunătăţim calitatea producţiei. Spre fericirea noastră şi a sutelor de mii de consumatori din ţară, reuşim să facem faţă unei asemenea meniri.”
De bună seamă, S.A. „ Franzeluţa” este o întreprindere cu capital majoritar de stat, 53 procente, care are o pondere de aproape 70 procente pe piaţa de profil a ţării, fabrică 700 de tipuri de produse de panificaţie, de cofetărie. Mai mult ca atît, întreprinderea exportă producţia ei în SUA, Canada, Israel, Germania, România. Practic, în prezent, 45-55 procente din producţia globală a întreprinderii se vinde în străinătate, crescînd faţă de anul trecut cu aproape 17 procente.
Totuşi, dincolo de acest obiectiv uman, social, precum este asigurarea populaţiei ţării cu pîine ieftină, după cum a relevat Victor Cojocaru, există şi o preocupare permanentă pentru îmbunătăţirea calităţii producţiei întreprinderii.Tocmai din această perspectivă, spune directorul general al S.A. „Franzeluţa”, se fac investiţii considerabile pentru dezvoltarea întreprinderii, nu doar pentru a obţine profit şi de-a a mări volumul veniturilor vărsate în bugetul ţării, ci şi pentru a îmbunătăţi calitatea, a lărgi asortimentul.
Chiar la începutul anului care e pe sfîrşite a fost adoptat un program de dezvoltare şi modernizare a întreprinderii pentru 5 ani, 2013-2017. Aceasta va permite ca în 2-3 ani să fie modernizate toate capacităţile de producere ale întreprinderii. Or, administraţia întreprinderii reuşeşte să realizeze ceea ce planifică. Vorba lui Victor Cojocaru: „Noi facem ceea ce alţii de abia visează.”
Bunăoară, anul acesta, au fost pornite cîteva proiecte de reutilare a întreprinderii. Au fost instalate două linii de fabricare a pîinii „Gostol”, aduse din Slovenia, înlocuindu-le pe cele vechi, montate încă pe timpurile sovietice, adică prin anii 70 ai secolului trecut Aceste utilaje sînt cele mai performante nu doar în industria de panificaţie a ţării, ci şi în regiune. Odată cu modernizarea întreprinderii a fost cu putinţă coacerea unor noi tipuri de pîine puhavă, gustoasă, precum „ Botanica”, încît multă lume credea că este vorba de aplicarea unor noi ingrediente chimice, amelioratori diferiţi. În realitate, totul s-a rezumat la aplicarea unor tehnologii noi, avansate de coacere a pîinii. Cu acest prilej este imperios necesar să se cunoască că S.A. „Franzeluţa” este una dintre puţinele întreprinderi de fabricare a pîinii din ţară care foloseşte doar produse naturale, tehnologii curate. Este înnoită tehnologia de preparare a aluatului. S-au achiziţionat cele mai performante utilaje de la firma „Diosna”.
De exemplu, nu demult, „Franzeluţa” a început să coacă pîinea „Riga”. Dar pînă a lansa acest produs de panificaţie, a fost nevoie ca specialiştii întreprinderii să meargă în repetate rînduri într-acolo, adică în capitala Letoniei, pentru a însuşi tehnologiile lor de fabricare a acestui tip de pîine, care sînt extrem de avansate, complicate. Doar prepararea aluatului durează cam la 18 ore. Nu orice brutărie, mai ales dintre cele mici, poate să aplice tehnologia respectivă. „Franzeluţa” a fost în măsură să coacă această varietate de pîine gustoasă, folositoare, deoarece pentru administraţia întreprinderii obiectivul suprem este calitatea produsului, care mai apoi aduce şi profitul. Să zicem, pîine de secară ca la „Franzeluţa” nu coace nicio altă brutărie din ţară. Sau, pîinea „Borodinskii” produsă de această întreprindere este cea mai gustoasă nu doar în Republica Moldova, ci şi în toate ţările din regiune. Dovadă e faptul că acum se procedează la congelarea pîinii de secară, pentru a fi exportată, deoarece are mare căutare în statele vecine. La fel, anul acesta a mai fost instalată o linie austriacă „Kionig” pentru fabricarea renumitei chifle „Kaiser”.
De altfel, ar fi de evidenţiat că extinderea asortimentului de produse ale întreprinderii se face în funcţie de solicitările consumatorilor din ţară, adică există un fel de feed-back între „Franzeluţa” şi cumpărători. Întru susţinerea acestei afirmaţii, chiar nu demult a fost realizat, în colaborare cu Academia de Studii Economice, un studiu al pieţii, care arată că 75 procente din populaţia ţării preferă pîinea de la „Franzeluţa”. Rezultatele acestuia dovedeşte că cetăţeanul este preocupat cu precădere de calitatea pîinii şi tot mai puţin de preţul ei, doar aspectul 3 din studiu.
Deci, se dovedeşte că consumatorul nostru începe să devină mai lucid, mai exigent faţă de calitatea pîinii care se vinde în magazinele noastre, care de multe ori are drept ingrediente mai toate elementele tabelului lui Mendeleev, adică conţine substanţe chimice care distruge sănătatea, viaţa noastră. Ceea ce trebuie să ne pună pe gînduri, să fim mai atenţi la ceea ce scrie pe ambalajul, în care este învelită pîinea, şi doar după aceasta să ne arătăm curioşi faţă de preţ. De exemplu, trebuie să ştim că dacă este indicat termenul de păstrare de cîteva săptămîni, înseamnă că cineva vrea să ne otrăvească, întrucît pîinea de calitate nu poate fi consumată după 2-3 zile.
De ce pîinea de la S.A.”Franzeluţa”, ca şi orice alt produs de la această întreprindere, este mai sănătoasă pentru consumul nostru? am căutat să aflu de la conducătorii, specialiştii întreprinderii. Aceştia m-au asigurat că, spre deosebire de brutăriile private, administraţia întreprinderii nu se orientează exclusiv spre profit, nu caută să facă bani mulţi cu orice preţ, fără a nu lua în considerare sănătatea şi viaţa oamenilor. Astfel încît, dacă pe ambalajul pîinii de la „Franzeluţa” stă scris că este coaptă din făină de categorie superioară, înseamnă că veţi cumpăra anume produsul de această calitate, dar nu cum se procedează în cazul brutăriilor mici. Una se scrie, alta ni se vinde, sau, în genere, nu dau nici o explicaţie. Or, la „Franzeluţa”, spun aceştia, efectiv este imposibil o asemenea manipulare, înşelăciune, deoarece orice maşină cu făină, ulei, zahăr, drojdii, care intră pe porţile întreprinderii este controlată cum s-ar zise de-a fir a păr, trebuie să prezinte certificate de calitate.
O altă condiţie care garantează calitatea bună, sănătoasă a produselor de la „Franzeluţa” este faptul că pe întregul proces tehnologic de fabricare se verifică calitatea tuturor ingredientelor întrebuinţate, se monitorizează exteriorul, calitatea acestora şi doar după respectarea acestor exigenţe marfa este ambalată şi expediată în reţeaua comercială, conţinînd date privind ziua producerii, referitor la componenţă şi altă informaţie utilă pentru consumator. Reţineţi, „Franzeluţă” niciodată nu face pîine din rămăşiţele care nu se vînd în magazine, precum procedează majoritatea brutăriilor private, fiindcă, pur şi simplu, toată producţia ei se vinde pînă la ultima fărîmătură. De unde se poate trage concluzia, face recomandarea: cumpărînd pîine de la „Franzeluţa”, putem fi siguri că folosim în hrana noastră un produs ecologic pur, care nu face rău sănătăţii şi vieţii noastre.
Adăugător, ar mai fi de evidenţiat că aceasta este unica întreprindere din ţară care fabrică pîinea fortificată cu fier şi acid folic. Or, în Republica Moldova se face resimţit un deficit acut de aceste substanţe în alimentarea populaţiei. Tocmai pentru a compensa lipsa simţită a acestora, „Franzeluţa” a început să coacă două feluri de pîine, „Orăşenească plus” şi „Extra”, care sînt recomandate îndeosebi femeilor gravide, mamelor tinere, copiilor. De asemenea, în lista felurilor de pîine sănătoasă fabricate de această întreprindere mai intră „Borodinskii”, „Riga”, fără drojdii, cu hamei şi alte multe tipuri. În afară de aceasta, folosirea zilnică a unor asemenea feluri de pîine contribuie la eliminarea din organismul uman a reziduurilor, substanţelor dăunătoare.
Este important că lista cu tipuri de pîine sănătoasă nu se termină cu cele pomenite mai sus. Administraţia întreprinderii a promis că degrabă vom putea cumpăra şi alte produse noi de panificaţie concepute de „Franzeluţa”. În genere, conducerea SA „Franzeluţa” promite că anul 2014 va fi unul deosebit de fructuos pentru întreprindere. După ce anul acesta a fost instalată o linie de producere a pîinii de formă rotundă, chiar în prima lună a anului viitor se aşteaptă punerea în folosinţă a uneia alteia pentru producerea pîinii de formă ovală, din făină de grîu şi de secară. Adică, se va diversifica asortimentul, astfel încît fiecare consumator să poată cumpăra pîinea care-i pe placul lui.
Vlad LOGHIN