Game Design cu Alexandr Tvetcov
Game Designul este una din etapele esențiale în crearea jocurilor, în special celor video. Fiind un procedeu complex, acesta este împărțit în mai multe etape pe care Alexandr Țvetcov, game-designer și scenarist de jocuri video, le cunoaște cel mai bine. Acesta nu-și imaginează viața fără a se juca, a analiza și a proiecta jocuri digitale. Acum are o echipă și colaborează cu unele dintre cele mai vestite personalități din domeniul Game Design-ului. În interviul care urmează, Alexandr Țvetcov ne va povesti mai multe despre domeniul pe care puțini au dorinţa de a-l înțelege, dar care este atît de captivant.
Alexandru, citisem undeva că pentru tine crearea jocurilor a devenit un hobby, o profesie încă din fragedă copilărie. Spune-ne cum ai început să creezi jocuri video?
- Eu mă ocup cu jocurile de la vîrsta de 13 ani aproximativ. De la început, pur și simplu concepeam jocuri în minte, apoi scriam ideile pe foi. Ulterior am început să desenez piste de întreceri, hărți, niveluri. În momentul în care am făcut rost de computer, am început singur să creez jocuri cu ajutorul programului RPG Maker. Mai tîrziu am început să particip la conceperea unor proiecte necomerciale pentru site-ul Gamedev.ru. Totul a fost un hobby pînă în 2009, iar cînd am fost angajat în funcția de game designer aceasta deja a devenit job-ul meu.
Care sunt calitățile pe care trebuie să le posede un game designer?
- Capacitatea de a asculta și a analiza. Aptitudinea de a fi diplomatic în ceea ce privește rezolvarea unor probleme. O fantezie bogată și capacitatea de a aduce gîndurile proprii pînă la interlocutor. O avizare amplă în domeniul jocurilor digitale, aptitudinea de a ști cum să combine în sine viziunea artistică cu partea tehnică, dar și alte multe calități. Care a fost cea mai mare provocare pe care ai avut-o pîna acum în domeniul în care activezi?
- De a învăța să reacționez normal la critică.
În medie, cît durează munca unui game designer asupra unui proiect?
- Nu este posibil de oferit un răspuns exact la această întrebare. Sunt proiecte care se fac în cîteva luni, dar sînt și proiecte care pot fi terminate în aproximativ 10 ani. Tu ai participat la ambele conferințe internaționale Game Factory din 2015 și 2016 în calitate de raportor-game designer.
Cum a influențat organizarea deja a doua oară a acestui eveniment la noi în țară asupra dezvoltării domeniului de creare a jocurilor video în R. Moldova?
- Este o acțiune benefică deoarece oamenii au început mai mult să comunice, să creeze multe echipe noi. Totuși cel mai important este că oamenii dobîndesc cunoștințe. Participanții la conferințe, în cea mai mare parte, reușesc doar să pipăie aspectul superficial al acestui domeniu.
Care ar fi sfatul tău pentru cei care ar dori sa-si lege viața cu game designul?
- Să se joace mult, să se străduiască să fie informați exacți în gînduri și afirmații. E necesar să-și asculte echipa, să citească literatură și articole tematice legate de domeniul respectiv. Un lucru deosebit de important este ca să joace în alte jocuri și nu numai, dar și să le analizeze.
Un interviu realizat de Cristina Chistol, studentă la Jurnalism, USM