CU CERTIFICATUL DE AVORT POLITIC LA ZI
”Bine acoperitul ne-sărac” Dumitru Diacov le apără pe ”dansatoarele lui Șor”
Autor: Mihai CONȚIU
Este deja binecunoscut scandalul în urma căruia Aliona Strîmbeanu a fost demisă din funcția de directoare a ansamblului ”Joc”. Este vorba despre cele patru dansatoare care au fost prezente la Sankt Petersburg unde se desfășura Forumul Economic Internațional, Republica Moldova neavînd un stand, dar la care una dintre figurile centrale a fost Ilan Șor. Secvențele filmate le surprind pe cele patru dansatoare încinse într-o horă alături de condamnatul penal Șor. Ele ”și-au justificat” prestația artistică din Rusia cu motivul, rețineți!, că se aflau în ”concediu fără plată” în acele zile de deplasare și participare. Reamintim că acest ansamblu este subordonat Ministerului Culturii, care îl și finanțează cu bani de la bugetul de Stat. Prin urmare, cele patru dansatoare sunt angajate ale Statului.
Opiniile publice au fost împărțite – pro și contra –, însă ultimul care a avut cuvîntul a fost Ministerul Culturii, care a decis demiterea justificată a directoarei ansamblului.
Printre cei care și-au exprimat părerea ”ca să se afle-n treabă” a fost și longevivul ex-deputat și ex-președinte de Parlament, ex-tovarăș de joacă politică al lui Vladimir Plahotniuc, ne-săracul Dumitru Diacov. Legitimîndu-se cu Certificatul de Avort Politic, Diacov și-a ”excrementat” poziția lui preferată în acest joc, în raporturi cu Strîmbeanu și dansatoarele, în cadrul emisiunii Puterea a Patra de la N4. Iată, deci, cum a clămpănit Diacovul nemuritorul:
”Eu o cunosc pe doamna Strîmbeanu, este o persoană foarte activă și vioaie care a crescut ani de zile în cultura moldovenească. Mie îmi pare ca este o decizie cam dură, ea va lăsa o impresie nu prea bună în colectivul Ministerului Culturii. Oamenii nu pleacă pentru că nu au ce face, ei pleacă după un venit adăugător. Ei nu s-au dus să facă propagandă, hai să fim serioși, ei s-au dus, au dansat, s-au întors și au plecat (unde au plecat iarăși?; n. aut.). Dacă eram eu, atunci le dădeam o mustrare și le explicam că așa ceva nu se poate”, a gîfîit fostul lider democrat Dumitru Diacov.
Prin spusele sale, neica Diacov crede că Strîmbeanu nu trebuia demisă deoarece ”este o persoană foarte activă și vioaie care a crescut ani de zile în cultura moldovenească”. Astfel, pentru el, faptul că este ”activă și vioaie” trebuie să se suprapună responsabilităților și competențelor unui director al unei instituții bugetare. Bre, neică Diacov, ca directoare, doamna în cauză era obligată SĂ ȘTIE TOTUL despre artiștii pe care-i păstorește!
Cea mai mare încîlceală din ”logica diacovistă” o observăm în următoare frază hămăită de el: ”Oamenii nu pleacă pentru că nu au ce face, ei pleacă după un venit adăugător”. Hai să ne haidem! În prima parte el spune că ”oamenii nu pleacă pentru că nu au ce face”. Prin urmare, acele fete au plecat în Rusia la Șor în condițiile în care, totuși, se subînțelege că aveau ce face și la serviciul lor, după cum spune Diacov. În continuare, după ce a spus cele arătate mai devreme, ”Diacovul nostru” a spus că cele patru fătuci au zbughit-o în Rusia ”după un venit adăugător”, deși ”aveau ce face acasă”.
Seniorul democrat ”lucinchisto-plahotnician” ascunde în buzunarele sale încăpătoare cîteva adevăruri mai mult decît flagrante. Cele patru dansatoare sunt salarizate de către Statul împotriva căruia Șor luptă. Chiar aflate și în concediu fără plată, ele tot angajatele Statului sunt. Astfel, ele au prejudiciat imaginea Statul care le plătește salarii și diurne pentru deplasări inclusiv prin angajarea într-o, să-i zicem, concurență neloială – ca salariate dansatoare ale ansamblului de Stat ”Joc”, ele au prestat cam același tip de reprezentație artistică și pentru Șor, în hainele cumpărate de Stat pentru ansamblul ”Joc”. În consecință, ele au făcut propagandă artistico-politică pentru Șor, nu cum gargarisește Diacovul nostru cel de toate zilele – ”s-au dus, au dansat, s-au întors și au plecat”, fără să ne precizeze ”unde au plecat din nou”!
Dincolo de toate aceste lucruri arătate mai sus, cunoscînd bine ”metodele de recrutare” ale lui Șor, întreb: Crede cineva că aceste dansatoare nu au fost plătite din belșug și necontabilizat, deci neimpozabil? Aici nu mai amintesc despre cheltuielile de deplasare, cazare și haleală!
Cunoscînd binișor ce se petrece în această lume artistică, inclusiv din experiențe personale trecute, chiar dacă un artist este angajat bugetar, șefii închid ochii cînd acesta prestează numere artistice în paralel, la manifestări private sau de o oarecare amploare, dar cu condiția ca artistul respectiv să nu participe la evenimente artistice care să prejudicieze imaginea instituției la care este angajat, dar mai ales pe cea a Statului, ceea ce nu-i cazul pentru aceste patru fătuci de la ”Joc”!
Relativ îngrijorător mi s-a părut și faptul că aproape 70 de persoane angajate ale ansamblului ”Joc” au semnat un demers către Ministerul Culturii prin care au cerut repunerea în funcție a Alionei Strîmbeanu! Dincolo de susținerea pentru ex-directoare, asta mai înseamnă că semnatarii/semnatarele cam sunt de acord cu deplasarea în Rusia a celor patru dansatoare, putînd fi chiar invidioși/invidioase că au fost doar ele invitate, dar speranța moare ultima!
Gheaghea Diacov spune că, dacă era el, le-ar fi dat cel mult o mustrare și cîteva explicații ”că așa ceva nu se poate”. Serios??? Astea în schimbul la ce, neică Diacov?