Considerata multa vreme o copie, o schita in ulei a fost atribuita lui Rembrandt
Experţii în artă din Ţările de Jos au anunţat că o schiţă în ulei, considerată mult timp o simplă imitaţie şi care a rămas uitată într-un spaţiu expoziţional secundar al unui muzeu din Haga, este, de fapt, o creaţie a pictorului Rembrandt, informează AFP, potrivit agerpres.
Schiţa în ulei „Ridicarea Crucii”, care datează din jurul anului 1640, a fost multă vreme considerată o lucrare a unui discipol al celebrului maestru al artei flamande din secolul al XVII-lea.
Însă noi cercetări realizate în colaborare cu specialişti de la Rijksmuseum din Amsterdam, cu ajutorul unor noi tehnici ştiinţifice, le-au permis reprezentanţilor Muzeului Bredius din Haga, unde schiţa este expusă după achiziţionarea sa din 1921, să ajungă la concluzia că opera de artă a fost realizată chiar de către Rembrandt.
„Calitatea detaliilor este atît de bine făcută, încît sunt convins că este vorba despre o lucrare a lui Rembrandt”, a declarat specialista în restaurare Johanneke Verhave.
Ea a studiat opera de artă alături de Jeroen Giltaij, fostul conservator-şef al picturilor vechi de la Muzeul Boijmans Van Beuningen din Rotterdam, care a „redescoperit” acea schiţă în timp ce făcea cercetări pentru o carte despre Rembrandt, în urmă cu aproximativ un an.
„Am privit această lucrare din nou şi din nou. Tuşele pensulei. Sunt strălucite”, a declarat Jeroen Giltaij. Acele „mari tuşe aplicate cu pensula” au fost detaliile care l-au convins că schiţa este într-adevăr o lucrare a pictorului Rembrandt.
Opera de artă a fost cumpărată de primul conservator al muzeului din Haga, Abraham Bredius, în 1921. Abraham Bredius era convins că achiziţionase un Rembrandt veritabil.
Dar, de-a lungul anilor care au urmat, mai mulţi experţi în artă au spus că lucrarea era o imitaţie grosieră. Această teorie a fost respinsă de Jeroen Giltaij.
„În timp ce o priveam, mi-am spus că Bredius avea dreptate. Cred că este într-adevăr vorba despre un Rembrandt”, a adăugat el.
„Nu este o copie”
Potrivit observaţiilor făcute de anumiţi experţi în artă, tuşele de pensulă nu erau suficient de detaliate pentru ca lucrarea să fie considerată un Rembrandt veritabil.
„Amintiţi-vă că este vorba despre o schiţă în ulei. Rembrandt este, în general, foarte precis şi rafinat, însă aceasta este o lucrare foarte aproximativă”, a spus Jeroen Giltaij.
„Motivul este că această schiţă în ulei reprezintă o schiţă pregătitoare pentru un alt tablou. El voia să arate compoziţia, o idee aproximativă despre cum ar putea să arate tabloul real”, a adăugat expertul olandez.
Lucrarea seamănă foarte mult cu o pictură realizată de Rembrandt în 1633, intitulată tot „Ridicarea Crucii” şi expusă în prezent la Muzeul de Artă „Alte Pinakothek” din Munchen.
O reflectografie în infraroşu şi scanări cu raze X au fost efectuate asupra schiţei, dezvăluind o serie de detalii interesante, a explicat Johanneke Verhave.
„Cercetările arată că schiţa conţine mai multe modificări aduse chiar de către artist în timp ce picta, ceea ce înseamnă că această compoziţie a lui era un proces creativ. Acest lucru înseamnă că artistul se răzgîndea în timp ce lucra. În mod clar nu copia un alt tablou”, a adăugat experta olandeză.
Noile cercetări au demonstrat, de asemenea, că maniera în care pictorul îşi manevra pensula pe pînză corespunde într-adevăr tehnicii cunoscute a marelui maestru al picturii flamande.
Cercetările realizate de cei doi experţi au fost trimise specialiştilor de la Rijksmuseum, care au efectuat la rîndul lor o analiză proprie.
„În ceea ce priveşte utilizarea materialelor de pictură, cercetătorii de la Rijksmuseum nu au găsit nimic pentru a contrazice atribuirea acestei lucrări lui Rembrandt”, au anunţat reprezentanţii Muzeului Bredius din Haga.