CONDUCATORII ANRE RESPECTA DOAR LEGEA CARE LE CONVINE

Zilele trecute, am privit o emisiune la un canal privat de televiziune cu participarea lui Dumitru Alaiba, deputat în Parlamentul Republicii Moldova, și am rămas profund dezamăgit de intervențiile respectivului. Mai ales, după ce anterior am vizionat mai multe reportaje TV care vizau unii directori ai Agenției Naționale de Reglementare în Energetică (ANRE). Am concluzionat că ne aflăm în zona unor neclarități totale, că Parlamentul Republicii Moldova se află în imposibilitatea de a întreprinde măsuri în raport cu conducerea autorității de reglementare în domeniul energetic, că se preferă să fie păstrați actualii conducători în jilțuri decît să fie selectați alți directori după criterii politice.

Dar oare actualii directori ANRE nu au fost selectați și promovați după criterii politice? Se știe bine că toți conducătorii care s-au perindat la cîrma acestei autorități din momentul constituirii ei și pînă în prezent au fost selectați și numiți după criterii politice. Unde mai pui că și Legea nr. 199 din 16.07.2010 cu privire la statutul persoanelor cu funcţii de demnitate publică prevede la art. 10 că demnitarul poate avea calitatea de membru al partidelor politice sau al organizaţiilor social-politice legal constituite, cu excepţiile prevăzute de legea specială.

Ei bine, în cazul acestor directori legea specială prevede că autoritatea este autonomă și independentă în adoptarea deciziilor. Dar să nu fim naivi. Implicit, despre o independență totală nu poate fi vorba. Pe mine altceva mă interesează. Dacă, potrivit legii menționate, directorii ANRE au statut de demnitar public, iar conform art. 14 din lege salarizarea persoanelor cu funcţii de demnitate publică se efectuează în modul, în condiţiile şi în mărimile prevăzute de Legea salarizării nr.847/2002 şi legislaţiei privind sistemul de salarizare în sectorul bugetar, atunci de ce în cazul lor se aplică un alt sistem de salarizare și cu aplicarea Contractului colectiv de muncă? Deci, atunci cînd este vorba despre salarizare, este posibilă aplicarea unor norme generale de retribuire a muncii, iar în situația în care apare problema de încetare a mandatului, vedeți dvs, trebuie respectată legea specială!!!

Deputatul Alaiba a mai declarat că activitatea ANRE a fost audiată în cadrul ședințelor Comisiei parlamentare de profil. Dar care au fost efectele acestor audieri? Zero. M-am uitat în Registrul actelor adoptate de ANRE pe parcursul anului 2020, în care figurează de tot 31 de acte, dintre care doar 3 regulamente, o metodologie și 3 hotărîri de modificare a unor acte normative. Celelalte nu au caracter normativ. Printre aceste acte adoptate figurează și Hotărîrea ANRE Nr. 444 din 24.11.2020 cu privire la aprobarea Regulamentului privind admiterea în exploatare a instalațiilor electrice RA03-02:2020, publicat în Monitorul Oficial Nr. 33-41 art. 115. Însă, peste două luni, printr-o altă hotărîre, cu nr.72 din 23 februarie 2021, acest Regulament a fost abrogat. De parcă nu am mai avea nevoie de reglementări privind admiterea în exploatare a instalațiilor electrice? Atunci, ce rost au astfel de audieri?

Aș dori să-l mai întreb pe deputatul Alaiba dacă Legea este atît de restrictivă în partea încetării mandatului demnitarului, atunci cine a verificat corectitudinea respectării cerințelor de selectare și numire a conducătorilor ANRE? De ce toți demnitarii care stau în fruntea acestei autorități au fost numiți pe un termen de 6 ani, ignorîndu-se Legea specială? Oare s-ar fi manifestat această stare de toleranță și față de alte persoane în condițiile numirii în funcție cu nerespectarea cerințelor legale?

Vlad LOGHIN