A FUMA SAU A NU FUMA?

De la 1 ianuarie, în Moldova vor fi noi reguli pe piaţa produselor de tutungerie. Ce trebuie să ştie fiecare fumător

În ultimul timp, s-au înteţit apelurile şi scrisorile la redacţie în legătură cu preconizata intrare în vigoare a noilor reguli pe piaţa produselor de tutungerie: totuşi, oamenilor nu le este clar pînă la capăt ce se va întîmpla şi cum se va schimba viaţa fumătorilor.

Din start vom preciza că, în primul rînd, pe noi ne-au interesat aspectele legate de interdicţiile la publicitate instituite în cazul produselor de tutungerie de la 1 ianuarie. Şi aici nu e vorba de publicitate, în general, dar, după cum ne-au atras atenţia cititorii noştri, de afişarea diferitelor informaţii despre vînzarea produselor de tutungerie în diverse unităţi comerciale. Oamenii sînt preocupaţi de faptul că interdicţia este într-atît de dură, încît ei pur şi simplu nu vor recunoaşte locuirile unde se vînd ţigarete.

Publicitate nu se poate. Dar cum, în aceste condiţii, să identifici un chioşc cu articole de tutungerie?

Desigur, a apărut întrebarea: Dar ce se consideră publicitate în general? Potrivit Legii cu privire la publicitate, „Publicitatea (reclama) este o informaţie publică despre mărfuri, (lucruri, servicii), idei sau iniţiative (informaţie publicitară, material publicitar), menită să suscite şi să susţină interesul public faţă de acestea, să contribuie la comercializarea lor şi să ridice prestigiul producătorului”. Adică, dacă în unitatea comercială vor fi desenate pachete de ţigări şi arătate mărci comerciale sau branduri, aceasta se va considera publicitate. Presupunerile noastre au fost confirmate atît reprezentanţii structurilor de stat, cît şi de cei ai companiilor de tutungerie.

Dar ce rămîne?

Rămîne echipamentul pentru păstrarea ţigaretelor, care este în unităţile comerciale, şi dreptul de a amplasa produsele de tutungerie în unităţile comerciale. Dar pot fi indicate preţurile? După cum ne-au explicat – da. Dar aceste preţuri trebuie doar să informeze despre cost, nu şi să indice dacă ţigările au devenit mai ieftine. Vînzătorii nu ştiu dacă au dreptul să le vorbească cumpărătorilor despre ţigări. Dacă consumatorii întreabă despre ele, atunci da, se permite informarea lor despre articolele de tutungerie. Pentru aceasta Legea despre tutun şi permite utilizarea materialelor cu caracter publicitar, destinate exclusiv vînzătorilor.

Desigur, sînt şi interdicţii în ceea ce ţine de activitatea unităţilor care comercializează produse de tutungerie.

Ce se interzice să fie utilizat în unitatea comercială?

Cu interdicţiile e mai uşor. În Legea cu privire la tutun sînt stipulate toate interdicţiile. În primul rînd, conform art. 21 p. 1 din Legea cu privire la controlul tutunului, se interzice orice formă de publicitate a produselor de tutungerie, directă sau indirectă, care ar fi destinată consumatorilor. Celelalte interdicţii pot fi găsite citind aceeaşi Lege. Deci, analizînd Legea, dar şi consultînd opiniile specialiştilor, am stabilit că încălcări incontestabile ale legislaţiei privind controlul asupra tutunului sînt:

  • Utilizarea pachetelor machetă;
  • Amplasarea posterelor cu denumiri de branduri de produse din tutun;
  • Utilizarea accesoriilor pentru fumat (scrumiere, brichete) pentru promovarea directă sau indirectă a produselor din tutun;
  • Amplasarea spoturilor video cu denumiri de branduri de produse din tutun;
  • furnizarea gratuită a produselor din tutun;
  • vînzarea produselor din tutun în set cu alte produse şi/sau servicii;
  • oferirea oricăror remunerări pentru cumpărarea sau utilizarea produselor din tutun, primelor, rambursărilor băneşti, dreptul la participarea în orice joc, loterie, concurs, eveniment direct sau indirect legate de produsele din tutun;
  • utilizarea mărcii comerciale a produselor din tutun pentru promovarea altor produse şi servicii, precum şi utilizarea altor mărci comerciale pentru promovarea produselor din tutun.

O întrebare actuală: Se consideră ca publicitate amplasarea pachetelor de ţigări în planogramă?

Unul dintre cititorii noştri ne-a întrebat direct: Se consideră publicitate amplasarea pachetelor de ţigări în planogramă? Potrivit art. 25 p. 5 din Legea privind controlul tutunului, amplasarea se va interzice doar din data de 20 mai 2020. Adică, de la 1 ianuarie 2016 amplasarea schematică a pachetelor de ţigări nu se consideră publicitate.

Un alt cititor îşi face griji pentru că nu ştie dacă va avea dreptul, de la Anul Nou, să ceară de la vînzători informaţie despre ţigările procurate, pentru că, în esenţă, o astfel de informaţie poate fi considerată publicitate. Răspuns la această întrebare am găsit în Legea privind protecţia consumatorului, unde e scris clar că vînzătorul e obligat să informeze consumatorul despre caracteristicile de bază şi preţul produselor de tutungerie.

În procesul de căutare a răspunsurilor la aceste întrebări, am văzut că în echipamentele de păstrare a ţigărilor sînt imagini de fundal substituibile care înfăţişează pachete de ţigări. Şi aici a apărut o întrebare logică: Dar se permite oare utilitzarea imaginilor de fundal substituibile în echipamentele de păstrare şi expunere a ţigaretelor? După cum ne-au explicat, se permite doar utilizarea imaginilor de fundal substituibile care nu conţin branduri de ţigarete şi informaţii despre ţigarete cu caracter publicitar.

Fii la curent! Cine, totuşi, va veghea asupra respectării noilor reguli?

Toţi ştiu că Moldova ocupă unul din primele locuri în Europa după numărul de organe cu funcţii de control, iar cum se comportă aceste organe în raport cu cei pe care-i controlează, nu este un secret pentru nimeni. Nu vom ajunge oare în situaţia cînd unii „controlori”, tălmăcind legea după bunul lor plac, vor încerca să obţină profit personal?

În cazul pe care-l examinăm, conform legislaţiei în vigoare, unicele organe abilitate să exercite controlul privind respectarea legislaţiei despre tutun sînt cele ce efectuează controale la capitolul sănătate publică. Dar una e legea, şi cu totul alta interesele personale...

În loc de epilog

Pornind de la importanţa acestor modificări, ce vor intra în vigoare din 1 ianuarie 2016, vom urmări acest subiect, inclusiv vom monitoriza acţiunile celor ce vor efectua controlul asupra respectării noilor reguli. Căci, nu ne-am dori ca o lege bună, pentru care ţara noastră a fost lăudată la nivel internaţional, să se transforme într-un instrument de promovare a intereselor cuiva.

Sursa: www.kp.md