Petrolierul deturnat de migranti a ajuns in Malta

Cinci migranţi au fost arestaţi Joi, după sosirea în Malta a petrolierului Elhiblu 1, deturnat de migranţii pe care i-a salvat pe mare, dar asupra căruia un comando din cadrul Marinei malteze a preluat controlul în noaptea de Miercuri spre Joi, relatează AFP, scrie News.ro.

Această navă, de 52 de metri lungime, a salvat Marţi, în largul Libiei, 108 migranţi – 77 de bărbaţi, 19 femei şi 12 copii – de la bordul a două bărci aflate în dificultate, semnalate de un avion militar european. Dar, în timp ce se apropia de Tripoli pentru a-i debarca, Miercuri, nava s-a întors din drum brusc şi s-a îndreptat către Nord. Ministrul italian de Interne Matteo Salvini (extremă dreapta) a dat alerta tunînd: ”aceştia nu sunt naufragiaţi, ci piraţi”. El a avertizat că nava nu va fi autorizată să pătrundă în apele italiene.

Nava se îndrepta către Malta, unde Marina a putut intra în contact cu căpitanul, la 30 de mile înainte de coastă. O navă de patrulare a împiedicat petrolierul să pătrundă în apele teritoriale ale Maltei, iar un comando din cadrul Forţelor speciale, susţinut de mai multe nave din cadrul Marinei şi un elicopter, a fost trimis la bord ”pentru a preda căpitanului controlul vaporului”. Escortată de marina malteză, nava a sosit Joi în portul Valletta, unde migranţii au rămas mai multe ore la bord, păziţi de bărbaţi înarmaţi. Cinci bărbaţi suspectaţi că au fost autorii deturnării au fost arestaţi, încătuşaţi  şi conduşi la un furgon al Poliţiei. Femeile şi copiii au coborît apoi, urmaţi de ceilalţi bărbaţi. Mulţi păreau foarte slăbiţi, reuşind cu greu să se ţină pe picioare.

”Noi nu ne-am sustras responsabilităţii noastre, în pofida faptului că suntem mici. Acum vom aplica dreptul internaţional”, a comentat Joseph Muscat, premierul Maltei, cea mai mică ţară din UE, cu aproximativ 450.000 de locuitori.

ONG-ul german Sea-Eye, a cărui navă ”Alan Kurdi” se afla Marţi în zona de salvare în largul Libiei, a anunţat că a auzit discuţi la radio între avionul european şi căpitanul petrolierului înainte şi după salvare. ”Căpitanul a cerut ajutor. El a declarat fără echivoc, la radio, că oamenii erau tulburaţi şi nu voiau să fie duşi înapoi în Libia”, a precizat Sea-Eye într-un comunicat. În paralel, alţi migranţi au fost salvaţi şi aduşi în Libia Miercuri, de către Paza de Coastă libiană, potrivit lui Salvini şi Sea-Eye.

De mai mulţi ani, nave comerciale care circulă în largul Libiei sunt rechiziţionate cu regularitate de către Paza de Coastă şi trimise să salveze migranţi. Însă după ce Tripoli a preluat treptat ştafeta de la Roma, în vederea coordonării acestor operaţiuni, navele primesc ordinul de a duce migranţii înapoi în Libia. În mai multe rînduri, în ultimele luni, migranţii aduşi înapoi în Libia au refuzat să coboare de pe navă, iar autorităţile libiene au recurs la forţă. Săptămîna trecută, subsecretarul general ONU însărcinat cu Drepturile Omului, Andrew Gilmour, a evocat tortura şi violuri la care au fost supuşi migranţii în Libia şi a îndemnat Uniunea Europeană să-şi revadă susţinerea faţă de Paza de Coastă libiană.

UE a redus, cu toate acestea, Miercuri, şi mai mult cîmpul de acţiune al misiunii sale la Marea Mediterană intitulată Sophia, limitînd-o, în mod oficial, la patrule aeriene şi la formarea Pazei de Coastă libiene. ”Persoanele salvate se întorc în infern şi se află în faţa unor echipaje ale unor nave comerciale care nu sunt pregătite şi sunt complet depăşite, care trebuie să le explice că îi duc exact în locul de unde tocmai au încercat să fugă, cu riscul vieţii lor. UE trebuie să-şi asume responsabilitatea în această nouă escaladare”, a comentat Gorden Isler, un purtător de cuvînt Sea-Eye.