MUSULMANII TREBUIE SA COMBATA CANCERUL EXTREMISMULUI

Denunţăm terorismul, apărăm drepturile omului şi promovăm educaţia

Autor: Fethullah GULEN

Grupul care se numeşte stat islamic, cunoscut sub numele de ISIS, continuă să producă masacre în Orientul Mijlociu, iar musulmanii se confrunte cu o ideologia totalitară şi alte grupări teroriste. Fiecare act terorist făcut în numele Islamului afectează profund toţi musulmanii, înstrăinîndu-i de cei apropiaţi şi contribuie la aprofundarea percepţiile greşite despre adevărul credinţei lor.

Nu este corect să răspundă Islamul pentru atrocităţile şi acţiunile violente ale extremiştilor. Astfel, membrii credinţei trebuie să facă tot ce este posibil pentru a preveni acest cancer în metastază din comunitatea noastră. Dacă nu o vom face, vom fi parţial responsabili pentru această imagine pătată a credinţei noastre.

În primul rînd, trebuie să denunţăm violenţa şi să nu cădem pradă neadevărului. Datorită acestei presiuni care ne face să suferim, nu exista nici o scuză pentru acceptarea sau pentru refuzul de a condamna terorismul. Că teroriştii comit păcate grave în numele Islamului nu este doar părerea mea, aceasta este concluzia inevitabilă a unei lecturi corecte din surse primare: Coranul şi cărţile vieţii Profetului Muhammad. Principiile de bază ale acestor surse transmise, de-a lungul secolelor, şi de cercetătorii care s-au dedicat studierii cuvintelor şi practicile Profetului, spun că "intenţia creatorului" în Sfînta Carte risipeşte orice idei teroriste pe post de justificare religioasă.

În al doilea rînd, este important să se promoveze o înţelegere holistică a Islamului, şi flexibilitatea de a se adapta la diverse medii şi aderenţi care pot abuza uneori. Etică de bază ale Islamului, cu toate acestea, nu lasă loc de interpretare. Un astfel de principiu este acela că a lua viaţa unui singur nevinovat este o crimă împotriva întregii omeniri (Coran 05:32). Chiar şi într-un act de apărare în război, violenţa împotriva oricăror necombatanţi, în special femeilor, copiilor şi clerului, este interzisă în mod expres de către învăţăturile Profetului.

Noi trebuie să demonstram aceste valori si să manifestăm solidaritate cu persoanele care caută pacea în întreaga lume. Avînd în vedere natura psihologiei umane şi evenimentele prezentate la ştiri, este evident că e mai puţin probabil ca oamenii în masă să fie captaţi de titluri în comparaţie cu extremiştii. Dar, în loc de a învinovăţi islamul, mass-media ar trebui să găsească o modalitate de a oferi posibilitatea ca vocile noastre să fie auzite.

În al treilea rînd, musulmanii trebuie să promoveze, în mod public, drepturile omului – demnitatea, viaţă şi libertate. Acestea sînt valorile de bază ale Islamului şi nici un individ, nici un lider politic sau religios, nu are autoritatea de a le arunca la o parte. Condiţia esenţiala în viaţa şi credinţa noastră înseamnă respectarea-diversităţii culturale, sociale, religioase şi politice. Dumnezeu găseşte drept învăţare de la unul la altul drept obiectiv principal al diversităţii (Coran 49:13). Respectarea fiecărei fiinţe umane ca o creaţie a lui Dumnezeu (17:70) reprezintă respectarea însuşi a lui Dumnezeu.

În al patrulea rînd, musulmanii trebuie să ofere oportunităţi educaţionale pentru fiecare membru al comunităţilor lor, iar studiul ştiinţelor umanistice şi al artelor, reprezintă integrarea într-o cultură de respect pentru fiecare fiinţă vie. Guvernele din lumea musulmană trebuie să elaboreze un curriculum şcolar care să promoveze valorile democratice. Societatea civilă are un rol important în promovarea respectului şi acceptării. Acesta este motivul pentru care membrii mişcării Hizmet au înfiinţat peste 1.000 de şcoli, centre de tutoring şi instituţii de dialog în mai mult de 150 de ţări.

În al cincilea rînd, furnizarea de educaţie religioasă musulmanilor este esenţială pentru limitarea extremismului, un instrument folosit pentru a răspîndi ideologia lor greşită. Cînd libertatea religioasă este respinsă, aşa cum a fost de zeci de ani în unele părţi ale lumii musulmane, credinţa creşte în umbră, lăsînd ca acesta să fie interpretată de către indivizi necalificaţi şi radicali.

În cele din urmă, este foarte necesar ca musulmanii să sprijine drepturile egale între femei şi bărbaţi. Femeile ar trebui să aibă posibilitatea de a fi în afara oricăror presiunilor sociale care neagă egalitatea lor. Musulmanii au un mare exemplu în Profetul Muhammad şi soţia lui, Aisha, care a fost un savant foarte educat, profesor şi lider al comunităţii proeminente din timpul ei.

Terorismul este o problemă cu multiple faţete, astfel încît soluţiile ar trebui să abordeze straturile politice, economice, sociale şi religioase. Abordări care ar reduce prejudecata precum că religia face un deserviciu şi reprezintă un risc pentru tineri şi lume în general. Comunitatea internaţională ar face bine să realizeze că musulmanii sînt principalele victime ale terorismului, atît la propriu, cît şi la figurat, şi pot ajuta la marginalizarea teroriştilor şi pentru a preveni recrutarea. De aceea, guvernele ar trebui să evite declaraţiile şi acţiunile care au ca rezultat înstrăinarea musulmanilor.

Extremismul şi violenţa nu are nici o religie; vor exista întotdeauna oameni care manipulează textele religioase. La fel ca şi creştinii care nu acceptă versuri din Coran sau acţiunile Ku Klux Klan, Budiştii care nu accepta atrocităţile împotriva musulmanilor Rohingya, la fel şi majoritatea musulmanilor nu acceptă violenţă.

Musulmanii au o mare contribuţie la dezvoltarea civilizaţiei umane. Cele mai mari contribuţii ale noastre au fost făcute în epoci cînd credinţa avea un rol primar, iar musulmanii au arătat dragoste şi respect reciproc, libertate şi justiţie. Acum poate fi extrem de dificil de a restabili imaginea pătata a Islamului, dar musulmanii reprezintă temelia de pace şi linişte în comunitatea lor.

Dl Gulen este un savant islamic şi fondator al mişcării societăţii civile Hizmet.