Vrajitoria moderna

Vrăjitoria nu numai că nu a dispărut odată cu Evul Mediu, dar ea proliferează în mai toate colțurile lumii, luînd forme dintre cele mai bizare.
Vrăjile romanticilor wiccani, „înveșmîntați doar cu cerul”
Wicca, o religie neopăgînă, ce acordă o importanță majoră naturii, a apărut recent, fiind popularizată în Anglia, cu începere din anul 1954, de un pensionar pe nume Gerald Gardner, care lucrase ca funcționar public. Inițial, adepții religiei erau denumiți în mod colectiv „Wicca”, termen derivat de la un cuvînt englezesc ce însemna „vrăjitorime”. Acum, ei sunt cunoscuți ca wiccani și s-au răspîndit, în număr nu prea mare, în America de Nord, Australia, Europa continentală și în Africa de Sud.
Elementele de bază ale acestei religii moderne cu iz romantic sunt: venerarea unei Zeițe și a unui Zeu, însușirea unui anumit cod moral, celebrarea în cursul anului a unui număr de opt sărbători, care reflectă schimbarea anotimpurilor și, nu în ultimul rînd, folosirea rituală a magiei.
Conform credinței împărtășite de wiccani, magia nu e un fenomen supranatural, ci mai degrabă o lege a naturii, care încă nu a fost înțeleasă de știința modernă, dar care poate fi manipulată sub forma vrăjitoriei. „Cînd pe nimeni nu rănește, fă cum inima-ți poftește” – acesta este un sfat wiccan, care le slujește multora drept reper de bază. Un reper care îi împiedică pe adepții acestei religii, cel puțin teoretic, să se dedea vreodată magiei negre. O altă piedică în acest sens este așa-numita „Lege a triplei reîntoarceri”, care stipulează că orice faptă bună sau rea i se va întoarce persoanei care a făcut-o cu o putere de trei ori mai mare.
Cînd practică magia, wiccanii folosesc mai multe ritualuri, începînd cu pregătirea și purificarea unui cerc magic. Pentru a pregăti cercul, sunt invocați de regulă „Paznicii” punctelor cardinale, împreună cu elementul care îi corespunde fiecăruia, respectiv aerul, focul, pămîntul și apa. După ce a fost pregătit cercul, sunt efectuate vrăjile wiccane, al căror scop este provocarea unor efecte reale. Cel mai adesea, aceste efecte au de-a face cu vindecarea, dragostea, fertilitatea și înlăturarea unor influențe negative.
Pentru realizarea magiei dorite, adepții wicca apelează uneori la unelte care amintesc de cărțile clasice cu povești despre vrăjitoare: cupe, cuțite neascuțite, mături, cazane, baghete și, evident, lumînări. Pentru a se purifica, wiccanul care vrea să facă o vrajă trebuie să postească și să se curețe în prealabil. Iar uneori, cînd efectuează ritualul, el rămîne „înveșmîntat doar cu cerul” – adică gol pușcă.
Copiii vrăjitori ai Africii
Deși suntem intrați bine în secolul 21, vînătoarea de vrăjitoare continuă nestingherită. În Tanzania, de pildă, se estimează că circa 500 de femei mai în vîrstă sunt ucise în fiecare an în urma acuzațiilor de vrăjitorie. Practicarea vrăjitoriei este luată foarte în serios și în Arabia Saudită, unde este considerată o faptă care poate fi pedepsită cu condamnarea la moarte. Și nu sunt vorbe goale. Potrivit Wikipedia, pe baza unor asemenea acuzații, chiar au fost executați oameni în ultimii ani, în această țară. Mai grav este, însă, că unor asemenea acuzații le cad victime și copii. Fenomenul este răspîndit mai ales în unele părți ale Africii, unde a atras atenția unor organizații importante, precum UNICEF, „Salvați Copiii” și „Human Rights Watch”, care au reacționat, denunțînd violențele și abuzurile la care sunt supuși sărmanii micuți.
În Africa, vrăjitoria este considerată ca fiind de o gravitate excepțională, fiind considerată cauza tuturor relelor, a bolilor și chiar a morții. Drept urmare, cei etichetați drept vrăjitori sunt cele mai urîte persoane din societatea africană, fiind pedepsiți, torturați și, uneori, uciși. Victimele unor asemenea acuzații au fost în general bătrînii, infirmii, albinoșii și toți cei care erau considerați cumva diferiți de ceilalți.
În ultimii ani însă, din cauza sărăciei, a plăgii reprezentate de SIDA în societatea africană și a calității precare a sistemului de învățămînt, au început să fie vizați într-o tot mai mare măsură și copiii, în special cei orfani. Asupra lor sunt efectuate adesea fel de fel ritualuri de exorcism pline de violență, în cadrul cărora copiii sunt încarcerați, înfometați, obligați să bea substanțe dubioase sau, pur și simplu, incendiați cu benzină.
În Angola, mulți copii orfani sunt acuzați de vrăjitorie sau posedare demonică, de către rude care nu mai doresc să aibă grijă de ei. Copiii „vrăjitori” sunt adesea bătuți, legați cu lanțuri, chinuiți în fel și chip, inclusiv prin frecarea ochilor cu fel de fel de substanțe.
Potrivit organizației Amnesty International, în Gambia, circa 1.000 de persoane acuzate de vrăjitorie au fost închise în Martie 2009 în centre guvernamentale de detenție, unde au fost bătute, forțate să ingereze o poțiune halucinogenă și obligate apoi să-și mărturisească presupusa vină de a fi vrăjitori.
În Uganda, vracii se consultă contra cost cu spiritele care le comunică ce fel de sacrificiu să săvîrșească pentru a le cîștiga bunăvoința și a reda, de pildă, sănătatea cuiva. De regulă, sacrificiul cerut este o găină sau o capră, dar dacă clientul dorește rezultate instantanee, atunci „spiritele” îi vor cere un sacrificiu uman. Și cine e mai la îndemînă decît un copil?
În Nigeria, unii pastori penticostali au demarat o adevărată campanie împotriva vrăjitoriei, căreia unele surse afirmă că i-ar fi căzut victime 15.000 de copii numai în zona Deltei, în vreme ce în Congo se estimează că trăiesc pe străzile Capitalei 25.000 de copii, dintre care nu mai puțin de 60% au fost alungați din casele lor în urma acuzațiilor de vrăjitorie.
Voodoo e de fapt o religie
Cînd vine vorba de vrăjitoria modernă, cei mai mulți dintre noi ne gîndim pe dată la întunecatul voodoo. Iar cînd ne gîndim la voodoo, vedem cu ochii minții fel de fel de grozăvii, de la animale sacrificate ritualic pînă la păpuși hidoase împunse cu acul ori azvîrlite în flăcări. Un lucru pe care-l știu însă doar puțini occidentali este că voodoo e de fapt o religie în toată regula, care are astăzi în lume circa 60.000.000 de adepți. Dar cum a apărut?
Din capul locului trebuie spus că istoria voodoo nu este una ușor de deslușit, fiind strîns legată de soarta tumultuoasă a unor populații africane a căror poveste este încă plină de goluri pentru istorici. Ce știm totuși cu certitudine este că voodoo a apărut în Africa de Vest, unde continuă să fie practicat și în zilele noastre. El s-a răspîndit apoi, ca urmare a comerțului cu sclavi, și în alte părți ale lumii, ajungînd în Africa de Nord, în Cuba, în Haiti, în Republica Dominicană, în Brazilia și chiar și în Statele Unite, unde e la mare căutare, în special în Louisiana.
În fiecare dintre aceste locuri, voodoo, al cărui nume este adaptarea unui cuvînt care se traduce prin „zeu”, a căpătat caracteristici specifice, amestecîndu-se adesea cu credințe diferite, precum cea creștină sau islamică. Mulți haitieni care practică voodoo, dar sunt totodată catolici fervenți, nu numai că nu văd în asta o contradicție, ci chiar consideră că lucrurile se leagă de minune între ele. „Pentru a fi un bun practicant voodoo, trebuie să fii mai întîi un bun catolic”, se spune.
Cum arată „Dumnezeul” voodoo
Oricît de diferite ar fi formele pe care le capătă voodoo de la o zonă la alta a lumii, religia este în general considerată a fi una monoteistă, pentru că e structurată în jurul unei divinități centrale, care ar fi creat întreaga lume.
În unele tradiții, se consideră că deasupra tuturor este Mawu, care poate fi tradus prin cel pe care „nimeni nu poate să-l atingă”, sau „inaccesibilul”. Cu alte cuvinte, Mawu nu e o persoană, ci un concept. Fiind lipsit de formă, el nu este vreodată reprezentat în pictură ori asociat cu obiecte.
Mawu este binevoitor față de toate creaturile, dar nu intervine în viața oamenilor. În schimb, el i-a creat pe ceilalți zei pentru ca aceștia să fie în relație cu oamenii și cu lumea.
În alte tradiții, creatorul divin Mawu este privit ca o femeie mai în vîrstă, o mamă blîndă și iertătoare, care a dat naștere unui număr de șapte zei: cel al Pămîntului, al Tunetului (și totodată al Justiției divine), al Mării, al Fierului și totodată al Războiului, al Agriculturii și al Pădurilor, al Aerului și, nu în ultimul rînd, al Gîndului și al Imprevizibilului.
În Haiti, unde voodoo a obținut o recunoaștere oficială, entitatea despre care se crede că a creat Universul este numită adesea Bondyé, nume care derivă de la Bon Dieu („Bunul Dumnezeu” în limba franceză). La fel ca Mawu, el este o figură retrasă, transcendentă, care nu se amestecă în treburile de zi cu zi ale oamenilor.
Zeii „Lwa”
Chiar dacă unii consideră voodoo o religie monoteistă, ea abundă în zei, spirite și genii, cam la fel cum creștinismul, iudaismul și islamul abundă în îngeri, arhangheli și sfinți. Numele generic ale acestor entități este Lwa și, spre deosebire de creatorul suprem, acestea nu numai că pot intra în comunicare, ci pot chiar colabora cu oamenii.
Priviți ca un soi de intermediari ai creatorului suprem, Lwa pot oferi ajutor, protecție și chiar și consiliere în schimbul unor ceremonii rituale. Unii sunt loiali, dar alții se ofensează cu ușurință și sunt capricioși în relație cu adoratorii lor umani. Vai și amar de cel care îi oferă unui Lwa, drept ofrandă, un fel de mîncare care nu este pe placul acestuia. Odată ce s-a supărat, entitatea supranaturală nu numai că își retrage protecția, dar poate chiar abate ghinionul, boala, nebunia și cine știe ce alte nenorociri asupra persoanei care i-a stîrnit mînia.
În ceea ce privește tipurile de Lwa, există puzderie. Unele dintre cele mai importante astfel de entități reprezintă, după cum era de așteptat, principii fundamentale, precum dragostea (Erzulie Freda) și războiul (Gu). Deasupra lor stă Papa Legba, intermediar și mesager al zeilor, asimilat, în Haiti, Sfîntului Petru. Există însă și multe divinități minore, dintre care unele au fost adăugate recent panteonului voodoo.
Se crede, de pildă, că Lwa pot deveni și unii preoți voodoo după ce au murit, ori chiar și unele obiecte folosite pe post de talismane. Lwa sunt de fapt atît de mulți încît sunt împărțiți în adevărate „nații”, dintre care două sunt cele mai mari. Prima este Rada, o „nație” de Lwa blînzi și drepți. Mai puternică și mai eficientă este însă „nația” de Lwa numită Petwo, care este caracterizată de o mai mare ambiguitate morală, fiind asociată cu violența și cu banii.
Cum trăiesc adepții voodoo și ce cred ei că se întîmplă după moarte
Voodoo guvernează fiecare aspect al vieții adepților săi. Practicanții trăiesc cu convingerea că dacă urmează cuminți toate regulile impuse de zeul lor Lwa și celebrează toate ritualurile și sacrificiile cerute de acesta, el îi va proteja și le va merge bine.
În schimb, dacă adeptul își ignoră zeul personal, el se poate confrunta cu boala, prăpădirea recoltelor, moartea unor membri ai familiei și alte consecințe dezastruoase. În acest context, nu e prea greu de înțeles de ce virtutea presupune pentru adepții voodoo mai degrabă onorarea obligațiilor față zeii lor, decît respectarea vreunui cod etic anume. Mai ales că mulți dintre ei nici nu cred în rai sau în iad.
Pentru practicanții voodoo, moartea marchează în general doar o mare trecere de la o viață la alta. Unii dintre ei cred că spiritul celui decedat își părăsește trupul și rămîne captiv în apă, munți, grote sau în te miri ce alt loc vreme de un an și o zi, iar apoi este eliberat în lume pentru a trăi din nou. Uneori, el revine la viață sub forma unui copac sau chiar a vreunui sunet scos de vîntul cel mereu neliniștit.
Preoții și preotesele pot deveni politicieni
În Haiti, adepții voodoo se pot adresa unor preoți sau preotese, care organizează liturghii și inițieri, le oferă oamenilor consultații utilizînd divinația și prepară remedii pentru cei bolnavi. Adesea, funcția de preot sau de preoteasă este una ereditară, dar, chiar și așa, pentru a obține acest statut, doritorii trebuie să investească bani grei, cu care să cumpere, de pildă, terenul pe care urmează să își ridice templul. După ce trec de acest hop, banii încep însă să curgă.
De multe ori, clericii se îmbogățesc, taxîndu-și clientela mai ales pentru vindecarea bolnavilor, dar și pentru supravegherea inițierilor și vînzarea de talismane și amulete. Pe lîngă avere și prestigiu, mulți dintre preoții voodoo au și știință de carte, astfel încît devin uneori veritabili lideri politici ori ajung măcar să exercite o puternică influență în acest domeniu.
Cînd zeii vorbesc prin cei posedați
Ceremoniile voodoo, organizate, de regulă, pentru a facilita interacțiunea oamenilor cu unul dintre zeii Lwa, corespund de multe ori, în Haiti, cu sărbătoarea sfîntului catolic cu care este asociată respectiva entitate.
Aceste ceremonii, tot mai atractive pentru turiștii occidentali, cuprind dansuri, cîntece și rugăciuni, dar și hrănirea zeilor și posedarea participanților de către aceștia.
Hrănirea zeului Lwa are o importanță crucială, ea reprezentînd cel mai obișnuit ritual al acestei religii, un ritual care se practică atît la nivelul comunității, cît și acasă. Alegerea tipului de mîncare și de băutură depinde de zeul în discuție, pentru că fiecare are gusturile sale. De pildă, Danbala, care este un zeu asociat cerului, Sfîntului Patrick și lui Moise, vrea mîncare de culoare albă, iubind în special ouăle. Legba, în schimb, considerat intermediarul oamenilor cu lumea zeilor și a spiritelor celor morți și despre care se crede că știe să vorbească în toate limbile Pămîntului, preferă ca mîncarea, fie că e vorba de carne sau legume, să fie trecută prin foc.
În ceea ce privește posedarea participanților la ceremonii, ea se află în epicentrul multor ritualuri voodoo. Partea neplăcută e că, atunci cînd posedă un om, Lwa își extrage energia de la acesta, care la sfîrșitul ceremoniei e de regulă sleit de puteri și nu-și mai amintește mai nimic din tot ce s-a întîmplat.
Pe de altă parte, prin intermediul celui posedat, zeul poate comunica în mod direct cu adepții, oferindu-le consiliere, vindecare, binecuvîntări și pedepse, precum și unele avertismente privind viitorul. Cel posedat se poate alege și el cu sfaturi personale din partea zeului. Întrucît memoria îi joacă feste, el se bazează pe ceilalți membri ai comunității ca să-i povestească mai tîrziu care anume a fost mesajul pe care i l-a transmis Lwa.
Fața întunecată a voodoo: maji, bokor și zombie
Practicanții de voodoo din Haiti critică, în general, „maji”, adică folosirea puterilor supranaturale pentru a servi propriilor scopuri sau unor cauze malefice. Ceea ce nu înseamnă că nu există destui care se dedau unor astfel de practici.
Cei care apelează la Lwa pentru a le face altora rău sunt numiți bokor și despre ei se spune că „lucrează cu ambele mîini”, conlucrînd fie cu spirite malefice, care iau forma unor animale, fie cu așa-numiții „Lwa cumpărați”, întrucît cei buni i-au respins ca fiind nedemni.
Prin ritualuri terifiante, ei se folosesc uneori de spirite ale morților, pentru a scoate din minți pe cineva sau pentru a-i provoca moartea subită. Există și posibilitatea de a impregna unele obiecte cu puteri supranaturale, pentru a le transforma în „wanga”, purtătoarea ghinionului și bolii.
Nu e, așadar, de mirare, că în Haiti cei suspectați că ar fi bokor nu o duc prea bine, fiind foarte prost priviți. Pentru a scăpa de blestemele lor, oamenii li se adresează preoților și preoteselor voodoo. Aceștia pot întoarce vraja printr-un ritual de exorcism, care poate presupune, între altele, invocarea unui Lwa protector, dar și masaje și băi. Uneori se întîmplă însă ca preoții să fie acuzați că au stabilit ei înșiși cu un bokor să-și arunce vrăjile asupra unor persoane, pentru a putea apoi profita din punct de vedere financiar înlăturînd respectivele vrăji.
Printre cele mai groaznice lucruri pe care se crede că le poate face un bokor este provocarea morţii unui om, pentru a prelua apoi controlul acestuia. De altfel, haitienii nu se tem în general de zombii în sine, ci de a fi ei înșiși transformați într-un asemenea mort viu. Potrivit antropologului Wade Davis, asemenea superstiții își trag de fapt rădăcina dintr-o practică reală a unor societăți secrete voodoo, numite Bizango. Reprezentanții lor foloseau o băutură pentru a le induce victimelor o stare asemănătoare celor decedați, iar apoi le administrau o altă substanță, pentru a-i readuce în simțiri, dînd astfel impresia că i-ar fi înviat din morți.
Citește mai mult: Formula AS












