SERGHEI POPOVICI: „NUMARUL DE UTILIZATORI AI SEMNATURII DIGITALE ESTE IN CRESTERE”
În cadrul unui interviu acordat în exclusivitate portalului Tribuna, Serghei Popovici, Directorul general al Î.S. „Centrul de telecomunicaţii speciale” (CTS), a vorbit despre rolul semnăturii digitale în mediul de afaceri modern, siguranţa acesteia, precum şi planurile întreprinderii pentru anul 2015.
T.: Dle Popovici, se vorbeşte mult despre digitizarea societăţii Republici Moldova şi implementarea activă a semnăturii digitale în sectorul public şi privat. Care este starea actuală a lucrurilor?
S.P.: Dezvoltarea şi securizarea societăţii informaţionale moderne în conformitate cu standardele internaţionale este o prioritate pentru Î.S. „Centrul de Telecomunicaţii Speciale”. Astfel, CTS continuă depunerea eforturilor îndreptate spre implementarea semnăturii digitale în sectorul public şi privat. Cu toţii deja cunoaştem care sînt beneficiile aduse de utilizarea semnăturii electronice în comparaţie cu semnarea olografă a actelor şi vorbim de avantaje precum: securitatea, non-repudierea, reducerea costurilor şi multe altele. Eficienţa acesteia a fost demonstrată în timp, iar semnătura electronică a devenit un atribut indispensabil al mediului de afaceri modern.
T.: Ar însemna aceasta că numărul de utilizatori ai semnăturii digitale în Republica Moldova a crescut?
S.P.: La momentul actual putem vorbi despre o creştere a numărului de certificate digitale emise de CTS. Astfel, conform statisticilor deţinute, numărul total de certificate digitale generate în anul 2014 s-a mărit de 6,5 ori, în comparaţie cu anul 2013. Aceste date ne demonstrează faptul că numărul de utilizatori ai semnăturii electronice este în creştere, iar procesul de digitizare continuă într-un ritm accelerat. Un factor important în trecerea de la semnătura olografă la cea electronică este faptul că, certificatul cheii publice, eliberat de CTS, permite aplicarea semnăturii în toate serviciile publice electronice disponibile actualmente în Republica Moldova.
T.: Şi totuşi, aţi putea să ne explicaţi, ce anume simplifică semnătura digitală? De ce tot mai multe întreprinderi recurg la utilizarea acesteia?
S.P.: Precum am menţionat anterior, semnătura digitală permite, în primul rînd, utilizarea securizată a serviciilor publice electronice. Astfel, semnatarul poate depune rapoarte electronice la Compania Naţională de Asigurări în Medicină, Casa Naţională de Asigurări Sociale, Inspectoratul Fiscal de Stat , poate solicita licenţe de activitate economică de la Camera de Licenţiere, beneficia de serviciile de Stare Civilă şi multe altele. Raportarea electronică cu ajutorul semnăturii digitale minimizează timpul petrecut la ghişeele autorităţilor publice, elimină costurile asociate cu semnarea olografă a documentelor şi rezumă toată procedura de semnare şi transmitere a informaţiei electronice la cîţiva paşi simpli.
T.: Cît de sigură este o asemenea semnătură şi dacă există posibilitate ca aceasta să fie falsificată?
S.P.: Aplicarea semnăturii digitale pe documente este un proces extrem de securizat. Conform legislaţiei, semnătura digitală este un atribut indispensabil al documentului electronic, obţinut în urma transformării criptografice a acestuia cu utilizarea cheii private, destinat să confirme autenticitatea informaţiei electronice prin intermediul cheii publice. Utilizatorul semnăturii digitale este în mod obligatoriu şi deţinătorul unui dispozitiv securizat, cu ajutorul căruia are loc procesul de aplicare a semnăturii digitale. Semnatarul poate acţiona din numele propriu sau să reprezinte compania şi/sau instituţia în care activează. Astfel, semnarea electronică a documentului asigură destinatarul că documentul electronic îi aparţine persoanei a cărei semnătură a fost aplicată, precum şi faptul că documentul nu a fost alterat, din momentul aplicării semnăturii. Mai mult decît atît, semnătura digitală nu poate fi negată, astfel semnatarul documentului nu poate afirma, mai tîrziu, că semnătura i-a fost falsificată.
T.: Ce planuri are întreprinderea pentru anul 2015?
S.P.: Pentru anul 2015 CTS va continua depunerea eforturilor de asigurare a instituţiilor publice şi private cu semnătură digitală, vom continua extinderea Sistemului de telecomunicaţii al autorităţilor administraţiei publice (STAAP), perfecţionarea Programului Integrat de Gestionare a Dosarelor (PIGD), lărgirea spectrului de servicii, precum şi creşterea nivelului calităţii serviciilor prestate conform standardelor internaţionale prin implementarea tehnologiilor informaţionale de ultimă generaţie.
T.: Vă mulţumim.
Andriana CHEPTINE, Tribuna.md