SCRISOARE DESCHISĂ
Domnului Nicolae Timofti,
Preşedinte al Republicii Moldova
Domnului Iurie Leancă,
Prim-ministru al Republicii Moldova
Domnului Igor Corman,
Preşedinte al Parlamentului Republicii Moldova
Această scrisoare este un răcnet de disperare la toate nedreptăţile, amăgelile şi minciunile în care sîntem nevoiţi să existăm. Trăim vremuri în care nu mai există dreptate, adevăr, onestitate, nu eşti apărat, în timp ce noi, cetăţenii, ne îndeplinim cu sfinţenie toate îndatoririle faţă de stat.
„Minciuni, amăgeli, tîlhării, meşteri de a băga mîna în buzunarul oamenilor de rînd şi încă pe deasupra şi foarte obraznici”, - aşa îi caracterizează lumea întreagă nu numai pe funcţionarii de la „Termocom” şi „Apă-Canal”, dar şi pe acei demnitari de la diferite instituţii şi ministere care ticluiesc Hotărîri ce înjosesc omul simplu, mai mult decît atît, emit hotărîri ce se bat cap în cap cu Legea Supremă a Republicii Moldova.
Sînt multe Legi, Hotărîri, care lovesc în omul de rînd. Va aduc doar un singur exemplu, din care veţi vedea cît de obraznic şi cinic trebuie să fii ca să elaborezi un asemenea document, prin care să obligi oamenii cinstiţi să plătească minciunile şi hapsînia cuiva. E vorba despre Hotărîrea nr. 707 din 20.09.2011, elaborată de către ministrul economiei Valeriu Lazăr şi împinsă pe sub mînă cu alte hîrtii s-o contrasemneze ex-premierul Vlad Filat. Hotărîre ce obligă oamenii să achite pentru nişte servicii născocite de care omul nu s-a folosit şi nici nu are nevoie de ele.
Ministrul economiei Valeriu Lazăr ar trebui să ştie că în întreaga lume există Furnizori şi Consumatori, unde Furnizorul prestează serviciile şi nu-l obligă pe Consumator, speriindu-l cu judecata, ca acesta să repare instalaţiile, precum se întîmplă numai în Moldova. Aceasta e obligaţia Furnizorului. Dar V. Lazăr motivează că ţevile casei sînt în stare rea şi cei ce au încălzire autonomă trebuie să achite 20% Furnizorului. Pentru ce?
Centralizat, sezonul de încălzire începe în octombrie, noiembrie. Noi, cei cu încălzire autonomă, deja din septembrie încălzim apartamentul. Întrebare: Cine pe cine încălzeşte?
Personal locuiesc la etajul 5. Prin apartament nu trece nici o ţeavă. Numai ţeava de apă rece. Mai mult decît atît, în subsolul casei nr.31/1 din str. N. Dimo ţevile sînt într-o stare deplorabilă. Tot timpul curge apă. Bunăoară, în luna iulie 2013, cînd ne-am adresat la SEL-19 cu rugămintea să ni se repare ventilul conductei verticale de alimentare cu apă (deoarece nu aveam apă), ni s-a spus că nu au bani şi dacă avem nevoie de apă să ne batem capul singuri. Şi ce credeţi: locatarii am adunat bani şi am procurat şi instalat acest ventil.
După care, la data de 30 iulie, primim răspuns la solicitarea noastră, precum că scrisoarea noastră a fost examinată şi lucrările solicitate au fost efectuate. Să vezi şi să nu crezi!!!
De asemenea, tot noi ne-am reparat şi acoperişul. Lunar achitam deservirea blocului, unde sînt incluse şi cheltuielile tehnice. Ce fel de deservire?
La ce bun mai e nevoie de organizaţiile parazitare care trăiesc pe spatele oamenilor ca trîntorii? Şi încă ne mai şi ameninţă cu judecăţi, sechestrarea bunurilor materiale, arestarea documentelor personale şi multe alte grozăvenii.
Paradoxul e că toată ţara e plină de astfel de „şefi cinstiţi” ce dau raporate la cei de sus, lăudîndu-se că totul merge strună. Se creează impresia că toţi şefii sînt la fel.
Ne obligaţi să vă întrebăm pe şleau: de ce vă bateţi joc de noi, de ce ne înjosiţi pentru că nu merităm o astfel de comportare.
Deoarece eu personal, cît şi locatarii casei ne-am adresat de nenumărate ori şi la SEL-19, şi la Infocom, şi la Primăria mun. Chişinău în vederea soluţionării chestiunii în cauză, „carul nu a fost mişcat din loc”. SEL-19 dă vina pe Infocom şi pe noi toţi, iar cei de la Infocom ne trimit la SEL. Pină în prezent povestea nu numai că se prelungeşte, dar şi se îngroaşă.
Noi, locatarii, în 1999, după achitarea tuturor plăţilor, am fost deconectaţi oficial de la încălzirea centralizată şi apă caldă pentru a nu plăti aiurea pentru apa care curgea pe străzi, pentru că iarna cu copiii îngheţam în apartament. Am decis să plătim doar pentru ceea ce consumăm. Este corect, nu?!
Dar nu e posibil, cuiva nu-i convine acest lucru. Şi ni se tot trimit ameninţări de la Pretura sec. Rîşcani, de la SEL-19. Să fie oare aceasta în legătura cu începutul campaniei electorale, pentru a înrăi lumea împotriva actualei guvernări?
Şi mă mai miră un lucru ieşit din comun (care poate avea loc doar la noi în ţară): în ajunul seratei mele aniversare, persoane necunoscute mie au telefonat directorul Palatului Republicii, spunîndu-i să-mi interzică desfăşurarea seratei de creaţie, deoarece sînt un cetăţean răuplatnic. Cum credeţi că m-am simţit în acel moment cînd erau finisate toate chestiunile organizatorice (invitaţi foarte mulţi oaspeţi, televiziunea, colectivele artistice, ministerele, ambasadele, domniile voastre etc.). Oare după 50 de ani dedicaţi scenei, artei, culturii, educaţiei tinerei generaţii, promovării patrimoniului naţional, merită omul o astfel de atitudine? Unde mergem domnilor?
Vă rugăm, respectuos, faceţi odată şi odată dreptate omului simplu care munceşte şi aduce în bugetul statului aportul său considerabil. Doar ne pregătim pentru integrare în Europa. Acestea să fie standardele? Am abordat o problemă cu mare impact în toate oraşele noastre. Dacă nu va fi revăzut acest sistem de jupuire a celor cu încălzire autonomă, impactul nemulţumirii acestor oameni asupra alegerilor din toamnă nu este greu de prevăzut.
Cu stimă şi respect, Antip ŢARĂLUNGĂ,
cetăţean al Republici Moldova