Salariați amenințați să rămînă fără locuri de muncă din cauza tehnologizării

Criza economică, dar și tehnologia ar putea lăsa oamenii fără locuri de muncă.

Evoluția tehnologiei îi sperie pe unii dintre angajați care se gîndesc că ar putea fi înlocuiți de roboți sau munca lor ar putea fi făcută de calculatoare și aplicații.

De cînd a apărut aplicația de inteligență artificială Chat GPT, au fost mai multe controverse precum că oamenii care lucrează în comunicare ar putea fi înlocuiți de inteligența artificială.

De asemenea, recent, în România, un mare lanț de magazine a anunțat că va renunța la toți casierii și va implementa case self pay. Însă compania susține că nu va concedia angajații, ci le va acorda alte roluri.

Specialistul în resurse umane Sorina Faier a explicat pentru Ziare.com ce tipuri de joburi riscă să fie automatizate în viitor. Expertul spune că, în viitor, am putea vedea cum munca celor care lucrează în retail, call center sau traducătorii este făcută cu ajutorul tehnologiei.

„Orice job care poate fi automatizat poate fi înlocuit în viitor. Rolurile cu grad mare de risc de înlocuire sunt, în principal, cele repetitive sau care pot fi făcute mai eficient și mai ieftin de roboți sau softuri. În general, vorbim de roluri de muncitori necalificați, în producție, retail, call center, curieri, paznici, dar și de roluri specializate, consultanți bancari, contabili, designeri, arhitecți, traducători, funcționari publici și chiar anumite joburi din IT”, a declarat Sorina Faier, specialist în resurse umane.

Expertul spune că pe viitor vor apărea și noi locuri de muncă.

„Piața muncii se află de ani buni în fața unor schimbări radicale și ireversibile. Toate acestea deschid oportunități noi pentru companii și pentru angajați, dar vin și cu o serie de riscuri care trebuie gestionate pentru a nu accentua inegalitățile și a nu crea o discrepanță foarte mare între angajații înalt calificați și necalificați.

La fel cum acum 20 de ani nu existau foarte multe dintre joburile de astăzi, la fel va fi și în viitor, vom avea domenii și joburi care astăzi încă nu există. Pentru ca aceste schimbări să nu fie o povară pentru angajați și piața muncii, abordarea corectă trebuie să fie cu accent pe pragmatism, flexibilitate, programe de învățare, recalificare și măsuri de reintegrare. Doar așa putem avea o tranziție cu riscuri cît mai mici”, a adăugat Sorina Faier.

Angajați înlocuiți de tehnologie

Un mare lanț de hipermarketuri din România a început refacerea liniilor de case din magazine și construirea unui parcurs 100% self check-out pentru clienți, ca parte a proceselor de modernizare și digitalizare a companiei.

Clienții vor aștepta mai puțin timp la casele de marcat, care vor fi deschise în permanență, informează compania Auchan.

Angajații de la casele de marcat se vor îndrepta către o nouă meserie în cadrul companiei, cea de consilier, noul lor rol fiind acela de a acorda consultanță și suport clienților.

Noua soluție de case propune o abordare flexibilă, fiind formată din case self service potrivite atît pentru un număr redus de produse, cît și pentru cumpărături mai voluminoase, fiind destinată pentru a evita formarea de cozi și pentru a reduce timpul de așteptare la case.

În funcție de dimensiunea magazinului, între 16-50 de case rapide self check-out funcționează permanent în fiecare unitate.

După scanarea produselor, clienții pot achita cumpărăturile prin orice modalitate de plată: numerar, card bancar, bonuri de masă digitalizate.

În prezent, 12 dintre magazinele Auchan (hipermarketuri, supermarketuri și magazine de proximitate MyAuchan) din București, Cluj, Constanța, Brașov, Iași și Timișoara sunt deja echipate cu noul sistem de case, urmînd ca pînă în 2025 acesta să fie disponibil în toate unitățile rețelei.

Potrivit companiei, peste 60% din încasările cumpărăturilor se realizează la casele rapide self check-out, acest comportament fiind accentuat cu precădere în ultimii doi ani. De asemenea, mai multe magazine din rețea înregistrează deja o utilizare exclusivă doar a caselor în care scanarea și plata produselor se fac în regim self check-out.

Val de concedieri în tehnologie

Însă și criza economică a lăsat oamenii fără locuri de muncă.

Companiile din tehnologie anunță, rînd pe rînd, reduceri masive de personal.

De această dată a venit rîndul olandezilor de la Philips să vorbească despre concedieri în rîndul angajaților. 6.000 de locuri de muncă urmează să fie reduse, așa încît compania să își restabilească profitabilitatea, în urma rechemării unor dispozitive respiratorii care s-au dovedit potențial periculoase și care i-au pierdut 70% din valoarea de piață, scrie profit.ro.

Jumătate din reducerile de personal vor fi operate anul acesta, iar restul, pînă în 2025, conform Reuters.

În Toamnă, era relatat că Philips va începe un plan de restructurare, urmînd să reducă efectivele cu 4.000 de angajați, pentru a-și îmbunătăți situația financiară. Costurile restructurării au fost atunci estimate la cel puțin 300 milioane euro.

În ultimele săptămîni și luni, Meta (Facebook, Instagram), Amazon, Twintter și Salesforce au decis, de asemenea, să renunțe la cîteva mii de angajați.

Sectorul tehnologic se confruntă cu o perioadă dificilă într-un context de inflație ridicată și de creștere a ratelor dobînzilor după o perioadă de boom, în special în perioada de vîrf a pandemiei Covid-19 și a blocajelor.

Potrivit site-ului specializat Layoffs.fyi, aproape 194.000 de angajați din acest sector și-au pierdut locurile de muncă în SUA de la începutul anului 2022.

Acest text a fost copiat de pe Ziare.com

02.01.25 - 14:03
01.01.25 - 16:43
01.01.25 - 16:45
02.01.25 - 14:11
02.01.25 - 14:10
04.01.25 - 16:00
03.01.25 - 13:35
02.01.25 - 14:07
02.01.25 - 14:05
04.01.25 - 15:48
04.01.25 - 15:53
01.01.25 - 16:46
03.01.25 - 13:31
05.01.25 - 12:27
05.01.25 - 12:25