PROIECT DE REZOLUȚIE LEGISLATIVĂ A PARLAMENTULUI EUROPEAN
referitoare la propunerea de regulament al Parlamentului European și al Consiliului de modificare a Regulamentului (CE) nr. 539/2001 de stabilire a listei țărilor terțe ai căror resortisanți trebuie să dețină viză pentru trecerea frontierelor externe și a listei țărilor terțe ai căror resortisanți sunt exonerați de această obligație
(Procedura legislativă ordinară: prima lectură)
Parlamentul European,
– avînd în vedere propunerea Comisiei prezentată Parlamentului European și Consiliului (COM(2013)0853),
– avînd în vedere articolul 294 alineatul (2) și articolul 77 alineatul (2) litera (a) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, în temeiul cărora propunerea a fost prezentată de către Comisie (C7-0430/2013),
– avînd în vedere articolul 294 alineatul (3) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,
– avînd în vedere articolul 55 din Regulamentul său de procedură,
– avînd în vedere raportul Comisiei pentru libertăți civile, justiție și afaceri interne (A7-0104/2014),
1. adoptă poziția sa în primă lectură, preluînd propunerea Comisiei;
2. solicită Comisiei să îl sesizeze din nou în cazul în care intenționează să modifice în mod substanțial propunerea sau să o înlocuiască cu un alt text;
3. încredințează Președintelui sarcina de a transmite Consiliului și Comisiei, precum și parlamentelor naționale poziția Parlamentului.
EXPUNERE DE MOTIVE
Obiectivul prezentei propuneri îl constituie modificarea anexelor la Regulamentul 539/2001 de stabilire a listei țărilor terțe ai căror cetățeni trebuie să dețină viză pentru trecerea frontierelor externe și a listei țărilor terțe ai căror cetățeni sunt exonerați de această obligație - transferarea Republicii Moldova de la lista negativă (anexa I) la lista pozitivă (anexa II). Temeiul juridic pentru o politică comună în domeniul vizelor îl constituie articolul 77 alineatul (2) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene.
Listele anexate regulamentului menționat mai sus trebuie revizuite în mod regulat și supuse unei evaluări atente, de la caz la caz, a unei serii de criterii, care se referă inter alia la imigrația ilegală, ordinea publică și siguranță și la relațiile externe ale Uniunii Europene cu țările terțe, acordîndu-se de asemenea atenție și implicațiilor coerenței regionale și ale reciprocității.
Propunerea Comisiei de a exonera de vize cetățenii Republicii Moldova are la bază progresele considerabile realizate de această țară în ultimii trei ani și jumătate de dialog privind liberalizarea vizelor. Cu ocazia summitului Parteneriatului estic de la Vilnius din noiembrie 2013, Republica Moldova a parafat Acordul de asociere cu UE și a devenit prima țară din cadrul Parteneriatului estic care a îndeplinit toate cerințele aferente Planului de acțiune privind liberalizarea vizelor ce permit punerea în practică a liberalizării vizelor.
În ultimii ani, Republica Moldova a depus un efort considerabil prin implementarea de reforme dificile și prin procesul de consolidare a instituțiilor. A fost urmărită o perspectivă europeană clară drept obiectiv suprem al Planului de acțiune privind liberalizarea vizelor (PALV), acesta constituind unul dintre elementele cele mai coerente din cadrul relațiilor UE - Republica Moldova.
Semnificația liberalizării vizelor pentru oamenii obișnuiți este considerabilă, deoarece aduce beneficii concrete cetățenilor din Republica Moldova, mulți dintre aceștia deținînd deja un pașaport romînesc. În ciuda așezării geopolitice a Moldovei, a dificultăților pe plan intern, a evoluțiilor recente din vecinătatea sa, UE rămîne o alternativă imperioasă pentru Republica Moldova. Pe de altă parte, UE are la dispoziție o oportunitate majoră pentru a trimite un semnal politic puternic către Republica Moldova și a contribui la transformarea vieților a milioane de oameni.
Eliminarea vizelor va reduce timpul de așteptare în fața consulatelor și costurile aferente călătoriei în spațiul Schengen. Va facilita contactele interpersonale - o condiție esențială pentru dezvoltarea constantă a legăturilor economice, culturale, științifice și de altă natură și va intensifica, de asemenea, contactele între oameni. Călătoria fără vize întruchipează în sine libertatea de circulație, unul dintre principiile fundamentale ale Uniunii Europene. În acest context, procesul de aprofundare a relațiilor dintre Uniunea Europeană și Republica Moldova va contribui cu siguranță la îmbunătățirea exercițiului justiției și a nivelului de respectare a libertăților fundamentale.
Fără a aduce atingere statutului și situației privind Transnistria, de care raportoarea este pe deplin conștientă, și subliniind faptul că soluționarea chestiunii privind Transnistria nu constituie o condiție pentru liberalizarea vizelor, aceasta din urmă va aduce beneficii cetățenilor care dețin un pașaport biometric al Republicii Moldova, iar perspectiva sa europeană va contribui la soluționarea pașnică a chestiunii transnistrene.
Prin urmare, avînd în vedere relația tot mai strînsă dintre UE și Moldova, ce trece dincolo de parteneriat către o integrare economică graduală și relații comerciale consolidate, o aprofundare a cooperării politice prin intermediul Acordului de asociere, în urma unui Acord de facilitare a eliberării vizelor actualizat și bine implementat cu Republica Moldova, în urma rezultatelor pozitive ale dialogului privind vizele, avînd în vedere adoptarea recentă a clauzei de suspendare prin modificarea Regulamentului 539/2001 și ținînd cont de faptul că Moldova a eliminat în 2007 obligațiile privind vizele pentru toți cetățenii UE, raportoarea salută propunerea prezentată de Comisie.
Raportoarea nu consideră că este necesară nicio modificare pentru a înlesni un proces de adoptare rapid și lipsit de dificultăți în Parlament, așteptînd să fie luate toate măsurile necesare în acest sens și speră cu tărie că și Consiliul este angajat în vederea îndeplinirii aceluiași obiectiv. Prin urmare, propunerea Comisiei ar trebui adoptată ca atare de către Parlamentul European și de către Consiliu înainte de alegerile europene din mai 2014.